"
hur vill ni att det skall fungera?"
Dum fråga.. Det beror ju helt på på vilket sätt man vill att striden ska ta sig.. Även om det är fantasyrollspel så kan det vara en stor skillnad.. Jämför bara filmen <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0114287/>Rob Roy</a> med Vargarnas Pakt..
Mitt favoritsystem är givetvis BRP (DoD) och givetvis har jag skrivit en egen regel för Två vapen.. När man köper färdigheten Stridskonst så får man ett antal val bland (63 stycken) stridstekniker, beroende på hur bra man är på sitt vapen.. Det kan vara finta, dra vapen, fälla eller strida med två vapen.. Just tekniken två vapen ger +3 på sitt CL när man använder två vapen (och det är ens valda vapenkombo) i strid.. Mer än så gör den inte och mer än så vill jag inte krångla till det..
Om man tittar på Feng Shui, som är ett actionrollspel, så spelar det ingen roll hur många vapen man har, utan istället hur många skurkar man försöker oskadliggöra.. Skjuter man 2 får man -2 på sitt slag, 3 får man -3 och så vidare.. Passar perfekt ett sådant rollspel.. Det är å andra sidan också rollspelet där det är svårare att hänga med fingrarna vid en kant (AV 12) än att hänga fast vid en flygplansvinge när denne är i luften (AV 10)... och
det antagligen för att det senare är coolare..
Regler för
hur jag vill se två vapen behandlas i strid...? Jag vet inte.. Jag har ingen kunskap och jag bryr mig inte om det speglar verkligheten.. Egentligen skulle jag vilja ha regeln att "om spelaren vill
ha två dolkar istället för en, så visst.. Kör på det.. Denne får lika många handlingar som innan".. Just
varför man ska välja två vapen regelmässigt tycker jag ska vara så trivialt att det knappt gör någon skillnad från att hantera
ett vapen.. Helst ska det vara en liten fördel och en liten nackdel med att ha två vapen.. Man ska inte få ökad chans att träffa, göra mer i skada eller få extra handlingar och nackdelarna ska inte vara ökad kostnad för färdigheten, avdrag på CL eller något annat dumt..
Jag tycker man istället ska få för- och nackdelar utav praktiska anledningar.. Man får ökad ammo, tappar man ett vapen så är det bara ena vapnet man tappat och så vidare.. Nackdelarna kan vara att det är dyrt eller svårt att få tag på vapen, att det blir otympligt att bära eller svårare att gömma två vapen istället för ett.. Effekten av att inneha två vapen kan vara att stridstekniken skiljer sig lite grann från hur man slåss med ett vapen.. Man kanske kan greppa den andres vapenarm och hugga denne med sitt andravapen, kanske få en extra chans att nedgöra en flyende fiende genom att kasta ett av sina vapen eller göra någon sorts virvelanfall med sina båda vapen..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också tycker alla vapen, i stort sett, kan göra lika mycket i skada
<FONT SIZE=1>[edit] Lade dit Vargarnas Pakt.. Tack till
Yassilus och
Arvidos för hjälpen, då jag inte kom ihåg namnet</FONT>[color:"green"]