Nekromanti Att slumpa tal med sexsidiga tärningar.

Harry S

Swordsman
Dante;n133552 said:
Jodå.

Om du läser av resultaten i en tabell:

De första 27 utfallen (111–153) = alternativ 1
Nästa 27 utfall (154–236) = alternativ 2
Etc.
Men hur hittar du utfallen på ett smidigt sätt? Jag tycker att det är jobbigt att räkna ut intervallen i ett system med basen 6. Har ni något smart system för detta?

Alltså jag förstår ju att varje värde 1-8 ska ha 27 utfall men hur hittar man intervallen på T666?

Quasimodo

Fiskmånglare
Dante;n133552 said:
Jodå.

Om du läser av resultaten i en tabell:

De första 27 utfallen (111–153) = alternativ 1
Nästa 27 utfall (154–236) = alternativ 2
Etc.
Det har du rätt i. Väldigt osmidigt, dock. Du måste ju fortfarande veta i vilken ordning de ska räknas, vilket ansågs som det stora problemet för det binära systemet. Om man ändå ska hålla koll på en ordning så är ju det binära systemet lättare -- om det inte är ett gäng dyskalkileker som spelar, förstås. Men då är alla tärningar fler än 1 svåra att hantera...

Genesis

Ni dés ni maître
Harry S;n133553 said:
Men hur hittar du utfallen på ett smidigt sätt? Jag tycker att det är jobbigt att räkna ut intervallen i ett system med basen 6. Har ni något smart system för detta?
Du läser väl av det på tabellen? Så svårt kan det ju inte vara att krank inte kan skriva ihop en tabell av det. Ingen kommer ju att memorisera de här olika tabellerna med åtta olika resultat i alla fall, liksom.

Det här är matematiskt ekvivalent till systemet som 20 pers i den här tråden redan har föreslagit, men betydligt simplare. Dantes förslag är bäst hittills.

Harry S

Swordsman
Genesis;n133556 said:
Du läser väl av det på tabellen?
Det förstår jag också men hur hittar Krank smidigt de 8 intervallen när han skapar tabellen? Jag tyckte det var omständligt när jag skulle dela upp T66 i 8 intervall.

För övrigt så gillar jag inte att läsa av T66 och T666 på tabeller. Det är jobbigt att hitta rätt intervall i tabellen. Detta stör jag mig på i MÅ0 men det kanske går över med tiden. Jag tycker att en tabell som använder T66/T666 inte är intuitiv eftersom hjärnan inte bortser från intervallen som saknas. Jag har kommit på mig själv med att ha svårt att hitta rätt intervall eftersom jag söker av kontinuerliga intervall som om de var intervall med basen 10. Detta medför att jag hoppar upp och ner mellan raderna med ögonen innan jag fastnar för intervallet jag har slagit och kan läsa av tabellen.

Quasimodo

Fiskmånglare
Jag hade för övrigt en annan osmidig idé: Räkna chanserna för olika resultat med t.ex. 3T6, och ha en tabell som visar vilka som betyder vad. 10 och 11 är ju t.ex. lika stor chans. Och det är lika stor chans att slå 10 (eller 11) som att slå 3, 9 eller 18 -- eller 3, 12 eller 18. Men det är lite större chans att slå 4 eller 12 -- eller 17 eller 9 (eller 17 eller 12, osv), än att slå 10, och det går inte att få ihop systemet. Tror dessutom inte man skulle landa på just 8 alternativ.

Kanske går det med fler 4T6 eller ännu fler, men oavsett krävs det tabeller och det känns osmidigt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Harry S;n133557 said:
Det förstår jag också men hur hittar Krank smidigt de 8 intervallen när han skapar tabellen?
Antagligen genom att använda excel eller motsvarande. Borde inte ta många minuter.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Harry S;n133557 said:
För övrigt så gillar jag inte att läsa av T66 och T666 på tabeller. Det är jobbigt att hitta rätt intervall i tabellen. Detta stör jag mig på i MÅ0 men det kanske går över med tiden. Jag tycker att en tabell som använder T66/T666 inte är intuitiv eftersom hjärnan inte bortser från intervallen som saknas. Jag har kommit på mig själv med att ha svårt att hitta rätt intervall eftersom jag söker av kontinuerliga intervall som om de var intervall med basen 10. Detta medför att jag hoppar upp och ner mellan raderna med ögonen innan jag fastnar för intervallet jag har slagit och kan läsa av tabellen.
Precis så känner jag när jag layoutar nämnda tabeller …