Jag startade för en tid sedan en diskussion om mekanismer för skräck, och delvis som en frukt utav denna har jag börjat fundera över hur mycket av en rollpersons karaktärsdrag man kan eller bör specifiera (ja, detta är en del av en tilltänkt lösning för att hantera skräcksituationer). I vidare interna resonemang har jag tänkt att man kanske skulle försöka summera rollpersonens mest utpräglade drag så man blir mer konsekvent i sitt rollspelande.
Jag är säker på att detta gjorts förut i olika grad (t.ex. Vampire vill jag minnas), och tar ånyo gärna emot tips på system som ni tycker gör detta bra.
Jag har stolpat upp några paragrafer för att komma igång, men det känns som om jag kört fast.
Alla är välkomna att kommentera, kritisera, eller föreslå ändringar/alternativ.
Jag är säker på att detta gjorts förut i olika grad (t.ex. Vampire vill jag minnas), och tar ånyo gärna emot tips på system som ni tycker gör detta bra.
Jag har stolpat upp några paragrafer för att komma igång, men det känns som om jag kört fast.
Alla är välkomna att kommentera, kritisera, eller föreslå ändringar/alternativ.
2.5 Betéende, Drivkraft och Reaktioner
Beskriv i några få ord hur Rollpersonen brukar bete sig och vad som driver hen att möta Mörkret. Dessa uppgifter är framför allt ett stöd för dig i spelandet av Rollpersonen.
2.5.1 Betéende
“När folk först möter mig upplevs jag ofta som ___________________.”
1) arg, negativ eller irriterad.
2) tillbakadragen eller blyg.
3) högdragen eller nedlåtande.
4) intensiv eller udda.
5) positiv eller skojfrisk.
6) tillmötesgående eller social.
2.5.2 Drivkraft
“Min främsta drivkraft för att möta mörkret är ________________.”
1) hat eller hämnd.
2) kunskapstörst eller nyfikenhet.