Nekromanti Att spela det motsatta könet

Anders Åstrand

Swordsman
Jag förstår inte vad problemet är. Man ser sällan disskussioner av den här typen vad gällande datornördar som spelar blodtörstiga krigare stora som ladugårdsdörrar, eller fjuniga fjortisar som spelar uråldriga alv-magiker. Jag tror dessas mentaliteter och personligheter skiljer sig mycker mer än en mellan en kille och en tjej.

Sodivra

Champion
Jag tror att svårigheten att gestalta något annat blir så mycket mer påtaglig när man spelar det motsatta könet. Hur främmande raser beter sig skildras rätt så snabbt och förenklat, jämfört med hur mycket vi vet om oss själva. Sedan är det aldrig någon som träffat en fantasydvärg, så det går egentligen inte att göra fel.

Sedan kanske rollspelsraser och yrken egentligen bara är en förlängning av typiskt manliga eller könsneutrala karaktärsdrag.. eller nåt. Det går kanske att fylla ut luckorna på en dvärg med sin egen personlighet bättre än det går med en rollperson av motsatt kön.

Det gör det väl inte så mycket svårare, men det gör kanske att det känns svårare, och misstag syns mycket bättre.

DarkMystic

Swordsman
Jag fattar inte heller varför du inte får spela kvinna om du vill. Men det krävs mycket för att förstå det motsatta könet. Kan nån "man" här på forumet berätta hur en kvinna tänker eller kan nån tjej berätta om hur en man tänker? Nej jag tänkte väl det. Och några säger att det är svårare att spela andra raser. Nej det är det verkligen inte. Dvärgar tänker oftast på pengar, mjöd och hederfulla strider låter lite som vikingar och sånt. Alver... Alver är rätt hippiga av sig när det gäller "skogsalver" och sen finns det ju andra sorts alver men det spelar ingen roll. De första alverna bodde i skogar, sköt med pilbåge på Sauron och sprang omkring för att ge människor alla uppgifter. Det gäller bara att ändra sitt tänkande så kan man spela andra raser, men för att spela kvinna som man måste man ta till extrema åtgärder. Men spela kvinnor alla det finns inget som stoppar er.

One day our Darkmystic sat down too count pandas. And he started, one panda, Two pandas, Three pandas. Then he stoped looked around and wondered. Where are all the other pandas. The answer was... All other pandas had die because of the poisen mankind creats. The Darkmystic became bitter and said. Im gona build a army worthy of Mordor...

Pom

Swashbuckler
Jag fattar inte heller varför du inte får spela kvinna om du vill. Men det krävs mycket för att förstå det motsatta könet. Kan nån "man" här på forumet berätta hur en kvinna tänker eller kan nån tjej berätta om hur en man tänker? Nej jag tänkte väl det.
Äsch, tråden höll så länge utan att det kom in så-här-är-tjejer-i-verkligheten-argument :gremwink:.
Jag vet inte hur någon annan människa tänker. Ibland vet jag inte hur jag själv tänker. Men de psykiska skillnaderna mellan könen är både illusoriska och irrelevanta.
"Hur vet du det?" Rollspel, t ex, är en arena där samhället i stort inte lägger sig i med några specifika konventioner. Och eftersom kreativitet och fantasi uppmuntras i rollspel har de uppfostrade könsrollerna ett svagare grepp än på många andra håll. Jag har spelat med barn och vuxna av bägge könen och aldrig sett någon skillnad i hur de rollspelar. Det är rejäl skillnad mellan individer, förstås, men inte mellan könen.

Äsch, det blev predikan av det hela. Glöm att du har läst inlägget och meditera istället över det vackra vårvädret.

LeJonklev

Swordsman
Risken är nog att det är jag som är skadad snarare än resten av verkligheten men jag blir lika förvänad varje gång jag stötter på spelare som överhuvudtaget reflekterar kring spelare-rollperson-könsrelationen (det händer ibland när man spelleder på konvent).

Den enda risk jag ser att man kan löpa är att man kanske spelar det motsatta könet väldigt stereotypt vilket blir onyansera i längden. Detta "problem" brukar dock, i min erfarenhet, vara eliminerat andra gången man väljer ett annat kön än sitt eget.

/Johan

Johan K

Gammal & dryg
Låter ju lite tråkigt att du blivit nerröstat varje gång du velat spela kvinna... Vad har de haft för argument för att du inte ska få spela kvinna ?
Antar att det är lika "lätt" att spela en kvinna om det är att spela en man...
Det är väll lika seriöst att spela sin roll, oavestt vlkaet kön man har ju.

En elak orc

Veteran
Utan att ha läst igenom övriga inlägg tänkte jag tillägga mina tankar kring detta.

Jag tror, som regel, att man bör undvika att spela det andra könet då det sällan blir bra. Troligtvis blir karaktären väldigt stereotyp även om jag förstår din idé om en kvinnlig lönnmörderska.

Storuggla

Champion
"Men... du spelar ju tjej bättre än mig som är det!"

Öh... tack? Tror jag. :gremconfused:

"*stolt över att ha lärt pojkarna termen "fluffa upp brösten"*"

Det ja... ska banne mig gör aen slp eller rp som har den färdigheten. :gremwink:

Storuggla överdoserar smileys

Ymir

Liten kantbaron
Jag spelar så gott som alltid kvinnliga rollpersoner. Varför? Det kan jag hålla en spekulativ utläggning om i all evinnerlighet, även om det finns ett par mer eller mindre freudianska teorier som är ganska hållbara. Till syvende och sist vill jag dock påstå att de främsta bidragande orsakerna (det finns en uppsjö till) helt enkelt är att det är mer spännande att spela kvinna eftersom det är något jag aldrig kommer vara i verkligheten, och, framförallt...kvinnor kämpar för det mesta i underläge, är nästan alltid mer utsatta. Det borgar för intressanta rollspelsupplevelser.

- Ymir, hobbytransvestit

Helmgast
Replik på en vanlig åsikt

Men det krävs mycket för att förstå det motsatta könet. Kan nån "man" här på forumet berätta hur en kvinna tänker eller kan nån tjej berätta om hur en man tänker? Nej jag tänkte väl det

Kan nån man förklara hur män tänker, eller nån kvinna hur kvinnor tänker? Det finns många tjejer som jag har mer gemensamt med än vad jag har med dig , faktiskt.

Och några säger att det är svårare att spela andra raser. Nej det är det verkligen inte. Dvärgar tänker oftast på pengar, mjöd och hederfulla strider låter lite som vikingar och sånt. Alver... Alver är rätt hippiga av sig när det gäller "skogsalver" och sen finns det ju andra sorts alver men det spelar ingen roll.

Försök leva dig in i dvärgisk hederskodex och dvärgisk självmordskultur. Det är svårt.
Galadriel är inte hippig, hon är många tusen år gammal och jag skulle aldrig klara att spela en roll där begrepp som "ålder" inte finns. För mig är döden ständigt närvarande. Allt jag vill göra måste jag göra på den tid jag har kvar (ungefär 3/4 av mitt liv). Det är jobbigt, stundom outhärdligt att veta om det, och vad värre är att det enda jag kan göra åt det är att tro (hoppas). Och tänk sen Eons alver. Om en Eonalv upplever något så kommer händelsen vara lika närvarande som nuet sålänge som händelsen minns. Detta gör att de blir fulla av eufori och ångest samtidigt och tillslut ballar ur (blir inåtvända).

Tjejer är inte så konstiga som vissa killar verkar tro. Jag har träffat dom som går att tala med. Och förstå sig på. Sådetså.

DarkMystic

Swordsman
Men...

Kan nån man förklara hur män tänker, eller nån kvinna hur kvinnor tänker? Det finns många tjejer som jag har mer gemensamt med än vad jag har med dig , faktiskt.

Då kan väl du förklara hur ditt motsatta kön tänker då för mej.
Att spela andra raser tycker jag e lättare än att spela kvinna. För man behöver inte spela en super hedersfull slaktarmaskin till dvärg eller en tusenmiljardersbiljardes alv som Galadriel, det finns unga alver också som man spela. Och det om eonalver visste jag inte om så tack för infon.

Tjejer är inte så konstiga som vissa killar verkar tro. Jag har träffat dom som går att tala med. Och förstå sig på. Sådetså. Men om dem inte är så konstiga kan väl du förklara allt om tjejer för mej. Och utan att dissa dej...

Är du man eller kvinna för jag fattar inte vilket kön du har?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
I have never seen the problem

Vill man rollspela något, om så motsatta könet, en hermafrodit eller en anafrodit så kan jag verkligen inte förstå varför man inte skulle få göra det. Jag har bara stött på motstånd angående att spela motsatta könet en enda gång faktiskt, och det var ganska nyligen.. Det kanske är en modern trend? *S* Hur som helst, jag har spelat ett antal kvinnor; det är möjligen sant att det första försöket att göra det mycket lätt blir en karikatyr av något slag. Men man måste ju börja någonstans, eller hur?

:gremlaugh:

Vad hade du för motiverande som motsattes, månntro?

Helmgast
Re: Men...

Att spela andra raser tycker jag e lättare än att spela kvinna. För man behöver inte spela en super hedersfull slaktarmaskin till dvärg eller en tusenmiljardersbiljardes alv som Galadriel, det finns unga alver också som man spela. Och det om eonalver visste jag inte om så tack för infon.

Det finns en stor skillnad. Tjejer har du träffat och även om du inte förstår mekanismerna bakom deras handlande så kan du ändå relatera till dem på något sätt. Gällande alver och dvärgar har du endast litterära skapelser att relatera till. Förresten är det där om Eonalverna det som gör Eons alver till nåt mer än uråldriga skogsninjas. De är liksom Ymir-stajl också...

Men om dem inte är så konstiga kan väl du förklara allt om tjejer för mej. Och utan att dissa dej...

Jag kan inte förklara varken män eller kvinnor rent generellt. Rent fysiskt så är könet en klar skiljedelare (oftast) men mentalt så finns det andra skiljedelare som kan vara minst lika viktiga (som ålder, religiositet med mycket mera). Därför undviker jag helst att dela in folk i två stereotyper (man: förståelig och rationell; kvinna: helt obegriplig och irrationell, eller?). Sen har jag säkert fördomar, men de är inte så lättbegripliga att jag endast har en fördomsstereotyp.

Är du man eller kvinna för jag fattar inte vilket kön du har?

Jag försöker att inte framstå som någon specifik könsstereotyp då jag är humanist i den meningen att jag ser (eller snarare vill se) människan och inte det kön hon bär/är uppvuxen med. Och om du inte förstår dig på mig så är jag väl antagligen kvinna, eller? =)

// avatarex

PS. Kolla in min profil. Där står vilket namn jag har. Vi har träffats. I Riktiga Livet. Ds.

DarkMystic

Swordsman
Tjena Anton

Jag tror att vi har träffats Anton. Vi har troligtvis praktiserat tillsammans. Du minns mej kanske som Glenn... Men du verkar misstolka mej vad jag menar.(det är så att jag fattar knappt själv). Det jag menade var att män har lättare att spela manliga rollpersoner, av vad jag har märkt. Och Avatarex ingen man kan veta hur en kvinna tänker.(förutom Dr Phil kanske).
Darkmystic tackar för sig och bestämmar sig att formulera sig bättre och tänka sig för innan han klickar på tangentbordet... :gremfrown:

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Tjena Anton

"...ingen man kan veta hur en kvinna tänker..."

Ingen man kan heller veta hur någon annan man tänker.

Kvinnor är inte någon sorts magiska utomjordingar. De är människor precis som oss andra, bara att de har bröst och saknar snopp liksom.

En elak orc

Veteran

Kvinnor är inte någon sorts magiska utomjordingar. De är människor precis som oss andra, bara att de har bröst och saknar snopp liksom.
Hehe... skulle kunna användas som sig.

Minne

Veteran

Män är busenkla att spela. Det är specifika män som är svåra, samt specifika kvinnor.
Men om man har friheten att välja karaktär själv så lägger man ju in precis det man vill i personen och behöver inte finna sig i normer eller traditioner.

Ingen vet hur någon annan tänker och "doktor" Phil förtjänar att bli fasthäftad med tungan och delikata delar på samma plats i ett ekbord.

*slipar stridsyxan, lossar på kastknivarna och planerar sin ljuvliga massaker på aset som låtsas hjälpa människor*

Eleas

Hero
Re: Kvinnor och medeltid

"Jag vet inte hur rå och elak din spelledare är, men en kvinnlig karaktär kan råka ut för sådana saker som våldtäkter"

Jag vet att jag hackar på detaljer nu, men våldtäkt är inte omöjligt för en man att råka ut för, direkt. Särskilt inte om man är ett får... *ahem*

--Björn, högländare

Eleas

Hero
"Vi har i min spelgrupp diskuterat en del kring att spela en RP av det motsatta könet. Mitt lilla uppror om att få spela en sådan har slagits ned samtliga gånger, jag var ganska chanslös, för dålig i mitt motiverande."

Behöver man motivera kön?

"MEN, måste det verkligen bli oseriöst? Har någon testat detta."

Att spela en kvinna? Jäpp, massvis, även om jag på rak arm bara kan minnas sex stycken. Att det skulle bli oseriöst är nog en fråga om hur avslappnad gruppen känner sig sinsemellan, snarare än att situationen i sig självt skulle vara löjlig.

Jag tror jag lutar åt humanisthållet iofs, men jag ser inte svårigheten med att spela en viss karaktär. Visst, alla figurer tar sin tid att komma in under huden på, men när det är färdigt så brukar det gå av sig själv.

Ta t.ex. min karaktär Thizara, som jag har gestaltat under gott och väl ett och ett halvt års tämligen intensivt spelande (...om nu flera dagar i veckan kan betraktas som intensivt, dvs). Hon var lite knepig att lära känna i början, men nu är hon, om inte förståelig, så i alla fall väldigt egen. Och även om hon uppvisar vissa drag som definitivt skulle kunna klassas som traditionellt kvinnliga inom vår kultur (såsom moderskänslor och ett intresse för vackra smycken), är det egentligen ingenting som kommer av att hon är kvinna. Inte heller är hennes morbiditet, övermod, tonårsangst etc ett tecken på att hon egentligen är man innerst inne. Det är mycket enklare än så - hon är helt enkelt en unik individ som inte fungerar riktigt som någon annan.

...och det är därför man kan gestalta en person av ett annat kön. Du gestaltar personen, inte könet.

"Jag är lite sugen på att göra en kvinnlig lönnmördare/förförerska..."

Lycka till. Mitt spontana råd är att du bör vara försiktig med att definiera din karaktär med utgångspunkt från hennes relation till män. Viktigast ändå är att köra på och ge det en chans. :gremsmile:

--Björn

Eleas

Hero
"men gör inte könet till det viktigaste hos din karaktär då blir den bara en platt sexistisk yta (en kvinnlig förförerska skulle utan tvivel bli en sådan)"

Nu nitpickar jag givetvis, men ändå - jag håller med, men ändå inte. Att könet ur karaktärssynpunkt är klart underordnat är jag med på, men att en kvinnlig förförerska automatiskt skulle bli en "platt sexistisk yta", det håller jag inte med om. Tvärtom skulle jag bli väldigt intresserad om jag ombads spela en sådan. Lite som att spela en spännis eller en slemmig raggare, eller något. Motivationerna och karaktärsdragen behöver inte gå upp i rök bara för att karaktären är sexuellt aggressiv, IMHO. Fast iofs, möjligen övertolkade jag din poäng.

--Björn, bejakar ibland sin manliga sida