Nekromanti Att spela fel

Rickard

Urverk speldesign
Jag har spelat många typer av spel fel, från kort- och brädspel till olika rollspel. Varför jag tror det kan bli fel i rollspel är för att vi har alla lärt oss hur man ska göra under många år, även spelmakarna, vilket gör att regeltexten tar genvägar i att förklara hur vi spelar rollspel. Någonstans på vägen har vi tappat bort de grundläggande sakerna och Forge-spelmakare, som i grund har växt upp med trad, förklarar sina spel på samma sätt utan de här grundläggande sakerna.

Det här var något jag insåg när jag publicerade Matiné för fem år sedan. Det spelet baserar sig mer på tekniker i hur man ska använda regelmekanik, något jag på den tiden kallade "konventioner", men som jag har lärt mig av respons att många helt förbisåg. Folk läser inte rollspelstips/spelledarsektionen eller tar den delen på lika mycket allvar som spelmekaniska regler, helt enkelt för att de "vet" hur man ska spela rollspel. Vi har ju alla lärt oss hur man gör under alla år, och i trad är det allmänt vedertaget att spelstilen sällan ändras eller sättet att se på regelmekanik utan enbart världen. Vissa undantag finns inom trad, som Feng Shui och Paranoia.

Jag tror att om man ska skriva ett spel, i detta fall ett rollspel, så är det viktigt att få personen att grokka spelstrukturen. Jag skriver spelstruktur så att jag kan inbegripa både saker som spelmekanik, tekniker men även den sekvens som åtföljs medan man spelar. En spelrunda är i sig ingen spelmekanik men det ger lika mycket struktur som mekaniken. Att grokka är inte bara att förstå hur man ska använda en regel utan förstå andemeningen och syftet med den.

Jag tror att man kan uppnå detta genom att först presentera temat är för spelet men även vad som förväntas av deltagarna, och sedan gå in och ständigt förstärka detta med varje ny struktur. Så om temat för spelet är att rollpersonen ska bli en slav i sitt eget missbruk så ska varje ny regel få läsaren att förstå hur detta ska gå tillväga. Jag tror inte på att förklara syftet med regler lika lite som jag tror på att ha ett "Vad är rollspel"-kapitel. Det här är lösningar som jag anser kommer av att rollspel är förklarade på fel sätt. Rollspel ska bli förklarade i varför och hur man spelar det, och inte vad man använder (WHY, HOW, WHAT). Det sistnämnda är bara någonting som spelet råkar använda.

Fundera själv kring hur ett spelmöte går till. Detta är vad spelstrukturen bör handla om, enligt mig. Detta var precis vad jag gjorde i mitt tvåsidesspel The Murder of Mr Crow, men vad jag inte gjorde var att förklara vad jag ansåg var andemeningen med spelet: att inte sätta dit varandra utan istället bygga på varandras idéer för att få en kreativ miljö där något växer i samarbete med varandra. Det här gjorde bland annat att jag fick en fråga om varför man skulle slå tärningen öppet. Det är självklart att man ska slå tärningen öppet så att de andra kan anpassa sig till det. Hade jag lyckats att förmedla andemeningen så hade personen grokkat den regeln.

gizmo

temporary sunshine
Det kanske har sagts i nån av de långa texterna ovan. En viktig punkt för mig är att informationen kommer i den ordningen jag behöver den. En av de sämsta regelbeskrivningarna ja känner till är Britannia. Nu är det ett brädspel, men ändå. Allt jag behöver veta för just det steget jag befinner mig i står på minst tre helt olika ställen i reglerna. Och har man hittat det första, vet man inte ens att man måste fortsätta leta för att det kommer nåt mer.
Nu är ett rollspel kanske inte så lineärt att det går. Då får man passa på att tänka på olika möjliga ordningar och sen hänvisa till att relevant info kan också finnas under punkt x.

w176

Förlorad dotter
Jag tror att en del av problemet är att alla läser en rollspelstext med olika utgångspunkt.

Om vi tar en person som bara spelat Dod91, en person som bara spelat 1001 nights, en person som bara spelar Jeeparnas friforms scenarion, en person som bara spelar Call of chutulu, en person som bara spelar brädspel, en person som bara spelat dataspel, en person som bara spelat Apocalyps world, en person som bara spelat danslajv och en person som bara spelat Kult. Sen ber man dom att läsa en enkel mening i regelboken, så kommer de alla förstå den olika.

För de kommer alla tolka den meningen utifrån sin tidigare erfarenhet av en rollspel.
Genesis said:
Alltså, visst, det är ett fenomen. Men jag snackar mest om saker som att "Jaha, det är scensättaren som bestämmer när man ska slå tärningarna; det står ju här på sidan 12. Jag trodde att det var de som är inblandade i konflikten." Typ.
Recca said:
Genesis: Men såna saker känns väl inte så farligt att ha fel på, eller?

Recca

Femme Fatale
Har inte läst igenom tråden.

Vi spelade 'medan världen går under' helt fel men det var något av det bästa jag spelat. Senare spelade vi det enligt reglerna och det föll sig inte alls lika bra. Det var för mig mycket mer intensivt att känna att världen gick under genom våra handlingar än att den gick under på egen hand medan vi spelade i den.
Recca said:
Bidrog kanske att vi spelade första gången hemma hos mig i mitt vardagsrum efter midnatt efter en hel kväll av rollspel, kontra andra gången då jag slumpats in i en grupp i indie-rummet på Lincon 2013 (har jag för mig).