Christoffer
It's all pig.
Det är inget hinder. Rulla in ditt trait, du trampar inte på någon backstory för att du berättar hur du flörtar med henne. På samma sätt är det möjligt för henne att rulla in "Jag attraheras inte av män 2t10" eller liknande. Så nope.Fast man narrerar ju varje gång man använder en trait eller tar fallout också, och hela tiden finns risken att man trampar backstoryn på fötterna. Så fort spelaren säger att han vill använda "kvinnokarl: 1T8" i sin sociala interaktion med den lesbiska baronessan så har ett sådant övertramp skett.
När spelaren ger baronessan komplimanger i syftet att föra med sig henne mot ankdammen så visar du i din text ett skolexempel på hur rollpersonen lyckas med handlingen, men förlorar konflikten. När du hittar på en ny anledning åt baronessan att fortsätta hålla konflikten igång så är det ett fall av "nya vakter kommer!"
Nope, det är konfliktresolution hela vägen. Baronessan vill inte lämna bordet, men hon går med på det, men vill själv bestämma vart, spelaren går inte med på det, och då har vi en ny konflikt. Det enda som är lite unket är första konflikten, när spelaren vill framtvinga en viss reaktion hos Baronen, jag bedömer att just den reaktionen är tveksam men låter honom få en annan reaktion istället, som också avslöjar något om vem Baronen är och kanske också något om Baronessan, dvs Baronen ler lite för självsäkert, är lite för obrydd, osv.Men jag skulle aldrig i ett konfliktresolutionsspel tolerera att jag sätter staken "jag vill smyga in i kontrollrummet utan att vakterna i tornet ser mig"; lyckas med tärningsslaget; få höra hur min karaktär smyger sig in oupptäckt; bara för att i nästa scen få höra hur jag kommer in i kontrollrummet och blir upptäckt av vakterna som sitter och fikar där inne.
Här är det åter igen samma problem, jag diskuterar ett spel, du diskuterar ett flytande spel som inte finns som en gång har intentioner, en annan gång stakes och ingenstans vet vi hur spelet hanterar sociala konflikter. Sorcerer fungerar på ett specifikt sätt. Låt säga att jag har dig fångad i ett rum, jag vill tvinga ur någon information ur dig och vi rollspelar, jag slår will mot din will, för du är inte villig att ge mig den (dvs en intressekonflikt i fiktionen mellan två karaktärer). Jag vinner, låt oss säga med alla mina tärningar. Det här säger oss egentligen ingenting om HUR din karaktär kommer reagera. Det är så reglerna är. Det är inget fusk. Det är inte handlingsresolution. Det är bara så Sorcerer fungerar. Men, alla tärningar jag vunnit med, de kan jag rulla in i nästa konflikt, när jag bashar upp dig mot väggen, misshandlar dig, eller vad jag nu vill göra härnäst... Dvs. Sociala konflikter skapar inget annat än ett övertag, men du kan aldrig tvinga någon att göra något i Sorcerer.
Men, om vi ska köra en stor tråd igen om vad som är konflikt och handlingsresolution, låt oss starta en ny tråd om det så vi inte tappar bort din ursprungliga fundering. För det här är väl egentligen inte relevant när det kommer till att besvara den?