Misslemyter som inte stämmer
"Och föresten tror jag det är ganska tråkigt att vara en missla det blir lite enformigt och man har inte så många möjligheter förutom att t.ex. luras, vara störig och bli omhändertagen etc etc (tror jag)..."
...och som beställning blev jag inte för så länge sedan klar med följande ruta till modulen Misslor:
"Misslor är dumma." Fel! De har en egen logik, men är lika smarta som människor och framförallt äventyrare. De tänker bara lite annorlunda. Till exempel är pengar ingen god motivering för en missla. En missla lever av det som marken ger, och pengar går inte att äta. Inte heller är de särskilt nyttiga - enligt misslelogik är det en omväg att byta till sig en kasse mynt i utbyte mot en griskulting, för att sedan byta till sig en kagge öl för mynten. Mellansteget med mynten hoppar de helst över i och med att de ändå inte har någon viktigare funktion.
"Misslor är barnsliga." Fel! Det är en av de vanligaste missuppfattningar av långlingar. Misslor bryr sig inte om sådana där saker som krig och politik och andra 'vuxna' saker, och de är lite busiga av sig. Därmed är inte sagt att de är barnsliga - den normala misslan tar ansvar för hem, familj och arbete, vilket definitivt inte kan betraktas som barnsligt.
"Misslor är naiva." Fel! Misslor har en förmåga att missuppfatta människor och tro att de inte ljuger, men till stor del beror det på kroppsspråket. Misslor har problem med att tolka människors kroppsspråk, eftersom människors öron inte rör på sig. Det är dock inte samma sak som att misslor är naiva. Det har mer att göra med att de inte förstår människors kroppsspråk och tonfall lika bra som människor och därför har svårt att uppfatta ironi, sarkasm och rena lögner som annars antyds av just tonfall och kroppsspråk.
"Misslor är odugliga." Fel! Detta är en myt som bygger helt och hållet på meta-rollspel. Meta-rollspel är att tänka på rollspelet 'utifrån' - man tittar på regelverkets mekanismer - snarare än att tänka på rollspelet 'inifrån', det vill säga ur rollpersonernas synvinkel. Eftersom man kallt antar att äventyr kommer att innehålla strid så letar man efter rollpersoner som kan fungera i strid. Misslornas spelvärden antyder att de är värdelösa i strid, och således är de odugliga. Det här är meta-rollspelstänkande och bör inte förekomma. En spelledare bör göra allt för att få bort sådant här tänkande från spelgruppen, helt enkelt eftersom det är dåligt rollspel. En missla kan vara precis lika användbar i strid som vilken annan rollperson som helst, om spelaren bara tänker ur ett annat perspektiv än att rollpersonernas värden ska matcha spelledarpersonerna. Om spelaren istället låter striden vara till dess att den inträffar och sedan hittar på något annat, då är situationen helt annorlunda. En påhittig missla med ett rep kan vara förödande i ett barslagsmål - bind fast repet i ett bord och spring ett varv runt busens ben, till exempel, eller sno en flaska matolja från köket och häll ut på golvet vid busens fötter, eller lossa repet som håller takkronan uppe, eller…
Detta är dessutom
helt borträknat allt annat utöver strid som misslor kan syssla med.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>