Nekromanti Att spela missla!!

Magnus L

Hero
Är det nån här som har spelat en missla? Isåfall kan han eller hon väl berätta om hur det är!!

Jag har inte spelat en missla men en i min förra grupp har. Han tyckte det var ganska skoj men också jobbigt att spela en missla. Skoj för att man kunde komma undan med alla rackartyg man hade för sig (vem slår en missla?). Jobbigt för att ingen i gruppen tar en på allvar. "Baronen tänker döda dig!" Riddaren "haha, den går jag inte på"

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Det blir nog trist för resten av gruppen.

ex. Misslan har matkrig och kastar peperoni i ögat på riddaren. Riddaren blir sur och ska "aga" misslan. Kraggen DÖDAR riddaren. Riddarens släkt ska hämmnas osv. Roligt äventyr, men kraggen och misslan kommer inte vara några favoriter i gruppen en tid framöver.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Sodivra

Champion
Tja..

Om man känner sig lite flummig och spelar matkrig, så är det nog ännu roligare att det flummar loss rejält.. /images/icons/smile.gif

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!

Mr Jacket

Veteran
Re: Tja..

I min spelgrupp förekommer det välldigt mycket flumm och det stör jag mig på, det känns som om man inte kan ha en ricktigt seriös spelomgång i min grupp det är synd.
ÄR JAG ENSAM OM DET?

Och föresten tror jag det är ganska tråkigt att vara en missla det blir lite enformigt och man har inte så många möjligheter förutom att t.ex. luras, vara störig och bli omhändertagen etc etc (tror jag)...

MVH Jac!

Sodivra

Champion
ja!

Flumm i all ära, men jag önskar att spelarna kunde spela helt seriöst NÅGON gång i MIN grupp! (Första Västmarks-mötet gick dock rätt seriöst /images/icons/smile.gif.. Vi får se hur det går..)

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!

Krille

Super Moderator
Misslemyter som inte stämmer

"Och föresten tror jag det är ganska tråkigt att vara en missla det blir lite enformigt och man har inte så många möjligheter förutom att t.ex. luras, vara störig och bli omhändertagen etc etc (tror jag)..."

...och som beställning blev jag inte för så länge sedan klar med följande ruta till modulen Misslor:

"Misslor är dumma." Fel! De har en egen logik, men är lika smarta som människor och framförallt äventyrare. De tänker bara lite annorlunda. Till exempel är pengar ingen god motivering för en missla. En missla lever av det som marken ger, och pengar går inte att äta. Inte heller är de särskilt nyttiga - enligt misslelogik är det en omväg att byta till sig en kasse mynt i utbyte mot en griskulting, för att sedan byta till sig en kagge öl för mynten. Mellansteget med mynten hoppar de helst över i och med att de ändå inte har någon viktigare funktion.

"Misslor är barnsliga." Fel! Det är en av de vanligaste missuppfattningar av långlingar. Misslor bryr sig inte om sådana där saker som krig och politik och andra 'vuxna' saker, och de är lite busiga av sig. Därmed är inte sagt att de är barnsliga - den normala misslan tar ansvar för hem, familj och arbete, vilket definitivt inte kan betraktas som barnsligt.

"Misslor är naiva." Fel! Misslor har en förmåga att missuppfatta människor och tro att de inte ljuger, men till stor del beror det på kroppsspråket. Misslor har problem med att tolka människors kroppsspråk, eftersom människors öron inte rör på sig. Det är dock inte samma sak som att misslor är naiva. Det har mer att göra med att de inte förstår människors kroppsspråk och tonfall lika bra som människor och därför har svårt att uppfatta ironi, sarkasm och rena lögner som annars antyds av just tonfall och kroppsspråk.

"Misslor är odugliga." Fel! Detta är en myt som bygger helt och hållet på meta-rollspel. Meta-rollspel är att tänka på rollspelet 'utifrån' - man tittar på regelverkets mekanismer - snarare än att tänka på rollspelet 'inifrån', det vill säga ur rollpersonernas synvinkel. Eftersom man kallt antar att äventyr kommer att innehålla strid så letar man efter rollpersoner som kan fungera i strid. Misslornas spelvärden antyder att de är värdelösa i strid, och således är de odugliga. Det här är meta-rollspelstänkande och bör inte förekomma. En spelledare bör göra allt för att få bort sådant här tänkande från spelgruppen, helt enkelt eftersom det är dåligt rollspel. En missla kan vara precis lika användbar i strid som vilken annan rollperson som helst, om spelaren bara tänker ur ett annat perspektiv än att rollpersonernas värden ska matcha spelledarpersonerna. Om spelaren istället låter striden vara till dess att den inträffar och sedan hittar på något annat, då är situationen helt annorlunda. En påhittig missla med ett rep kan vara förödande i ett barslagsmål - bind fast repet i ett bord och spring ett varv runt busens ben, till exempel, eller sno en flaska matolja från köket och häll ut på golvet vid busens fötter, eller lossa repet som håller takkronan uppe, eller…

Detta är dessutom helt borträknat allt annat utöver strid som misslor kan syssla med.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Mr Jacket

Veteran
Re: Misslemyter som inte stämmer

Tjena!
Jag skulle bara säga att krille har nog rätt, jag känner mig rätt dum, eftersom jag aldrig haft en missla i min spelgrupp eller varit en själv så det var "flummit" att dra massa slutsatser om misslor!

Det här kanske låter som värsta gottgörelse snacket.. Äh ni fattar!

mvh Jac.

LeJonklev

Swordsman
Re: Tja..

Kan inte minnas att vi någonsin har haft en helt seriös spelomgång någonsin(det kan ha hänt men i så fall har jag förträngt det traumatiska minnet!).

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Rosen

Myrmidon

<I>Eftersom man kallt antar att äventyr kommer att innehålla strid så letar man efter rollpersoner som kan fungera i strid.</I>

Gammal opublicerad teckning:
"EN HOBFLICKA?? Vi ska plundra Saurons hålor, och då går du och spelar en HOBFLICKA?!"

<I>inträffar och sedan hittar på något annat, då är situationen helt annorlunda. En påhittig missla med ett rep kan vara förödande i ett barslagsmål - bind fast repet i ett bord och spring ett varv runt busens ben, till exempel,</I>

Kan de inte göra som den gamle finngubben, ligga under bordet och skära hälsenor? (-:

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Gammal opublicerad teckning: "EN HOBFLICKA?? Vi ska plundra Saurons hålor, och då går du och spelar en HOBFLICKA?!""

Jag vill se den där opublicerade teckningen. /images/icons/wink.gif

"Kan de inte göra som den gamle finngubben, ligga under bordet och skära hälsenor? (-:"

Om bara det där *huggaskära* förbaskade idioterna *viftaviftavifta* kunde stå still nån gång!!! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

MrChina

Veteran
MördarMisslor!!

Ville bara säga det att misslor faktiskt kan vara farliga i strid på lite mer traditionella sätt... Jags pelade en missle läkare en gång som visade sig vara en jäkel på att kasta skalpell *ler* Egentligen var det nog mest tur men det spelade ingen roll för den onde soldaten som skulle hugga mig i ryggen när jag skulle påbörja en smärre operation på min käre vän som blivit skadad i striden. Han fick en skalpell genom ögat in i hjärnan.... Han dog. *he he he*

Misslor härskar... på något sätt iallafall...

//MrChina

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by MrChina on 2001-01-02 12:05.</EM></FONT></P>

Vindhand

Myrmidon
Stridsduglighet

En missla kan vara precis lika användbar i strid som vilken annan rollperson som helst, om spelaren bara tänker ur ett annat perspektiv än att rollpersonernas värden ska matcha spelledarpersonerna. Om spelaren istället låter striden vara till dess att den inträffar och sedan hittar på något annat, då är situationen helt annorlunda. En påhittig missla med ett rep kan vara förödande i ett barslagsmål - bind fast repet i ett bord och spring ett varv runt busens ben, till exempel, eller sno en flaska matolja från köket och häll ut på golvet vid busens fötter, eller lossa repet som håller takkronan uppe, eller…

Den elaka krigaren kan göra allt detta + all rå komplicerad strid...

MrChina

Veteran
Re: Stridsduglighet

Ärligt talat tror du den råbarkade krigaren utan problem skulle kunna snabbt binda ett rep runt ett bord springa ett varv runt den onde rövarens ben och sedan glatt titta på när den onde rövaren snubblar och dör??

Jag tror den store biffige råa krigaren skulle få svårt med det....

//MrChina

Vindhand

Myrmidon

1) gör det misslan oduglig?

Nej, men "Mindre duglig i strid"... Strid är inte allt, men när folk väl slåss kommer de karaktärer som är inriktade på denna sysselsättning ha flera möjligheter öppna för sig.

2) hur många krigare (eller snarare, spelare fixerade vid högt FC i våld) tänker på det i stridens hetta?

Är det relevant? De kan göra det. Jag trodde vi pratade om karaktärens duglighet, inte spelarens.

Det går f.ö. att göra en stridsduglig karaktär utan att vara vare sig korkad, fixerad vid högt FC i våld eller dålig rollspelare.

Vindhand

Myrmidon

Ärligt talat tror du den råbarkade krigaren utan problem skulle kunna snabbt binda ett rep runt ett bord springa ett varv runt den onde rövarens ben och sedan glatt titta på när den onde rövaren snubblar och dör??

Jag tror den store biffige råa krigaren skulle få svårt med det....

Jag tror att även misslan skulle ha svårt med det. Försök litet själva och fundera sedan om en sådan taktik verkligen fungerar utanför Kalle Anka.

MrChina

Veteran

Jag tror definitivt misslan skulle ha lättare med en sådan sak än en stor biffig krigare... Åtminstone så länge det finns fler kombatanter.. I annat fall om det bara var missla mot krigare skulle säkert det bli lite svårare... Men du försökt fånga en liten unge som springer runt dig?? Det kan vara lättare sagt än gjort...

Vindhand

Myrmidon
Splatt

Jag tror definitivt misslan skulle ha lättare med en sådan sak än en stor biffig krigare... Åtminstone så länge det finns fler kombatanter.. I annat fall om det bara var missla mot krigare skulle säkert det bli lite svårare... Men du försökt fånga en liten unge som springer runt dig?? Det kan vara lättare sagt än gjort...

Eh, en backhand med svärdet *splatt* så finns det ingen rep-missla längre...

Detta är en misslemyt som heter duga... Att misslor (för att de är små och gulliga) på något sätt skulle vara höjda över de regler som begränsar andra. Om det skulle vara svårt för en vanlig karaktär att göra det misslan försöker så skall det vara lika svårt för misslan. Svårare, med tanke på att krigaren är van vid stridssituationer och stridsförflyttning.

Om man vill slåss med sin missla, varför inte göra en misslekrigare? /images/icons/wink.gif