Nekromanti Att spela missla!!

Krille

Super Moderator
Re: Stridsduglighet

"Är det relevant?"

Ja, eftersom det är FC-fixerade spelare som förklarar misslor som "odugliga" och inte tänker på alternativa lösningar.

"Det går f.ö. att göra en stridsduglig karaktär utan att vara vare sig korkad, fixerad vid högt FC i våld eller dålig rollspelare."

Det betvivlar jag inte. Jag har själv gjort ett antal stridsdugliga rollpersoner genom mina år. Vad jag ville poängtera att kritiken gentemot misslor varande odugliga i strid kommer från just FC-fixerade spelare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

Ja, eftersom det är FC-fixerade spelare som förklarar misslor som "odugliga" och inte tänker på alternativa lösningar.

Misslor _är_ (bör vara) odugliga i strid. Problemet med FC-fixerade spelare är inte att de missuppfattar misslorna utan att de inte ser något annat än strid som intressant.

Vad jag ville poängtera att kritiken gentemot misslor varande odugliga i strid kommer från just FC-fixerade spelare.

...och mig. De är ju inte precis stridsmaskiner...

Krille

Super Moderator
Re: Splatt

"Detta är en misslemyt som heter duga... Att misslor (för att de är små och gulliga) på något sätt skulle vara höjda över de regler som begränsar andra."

Fel. Misslor höjer sig själva över reglerna på grund av det faktum att de inte är bra på att slåss, och därför tvingas göra saker som inte står i stridsreglerna. En spelare vars rollperson kan slåss tänker sällan på att utnyttja terrängen till sin fördel. En spelare vars rollperson inte kan slåss har inget annat val.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
Ok

Misslor höjer sig själva över reglerna på grund av det faktum att de inte är bra på att slåss, och därför tvingas göra saker som inte står i stridsreglerna.

Med dåliga regler, som begränsar snarare än stimulerar kreativitet så är det naturligtvis bra att inte använda dem... Med överformaliserade regler som hanterar improvisation dåligt blir man naturligtvis tvungen att ta till någon slags pseudo-friform för att lösa detta.
Så jag är tvungen att ge dig delvis rätt, just för att det är Eons regler vi talar om.

Med kreativitetsvänliga regler däremot, som t.ex ditt eget PlayElf, blir det mycket rättvisare. I ett sådant, mera realistiskt system, skulle misslan åka på det storstryk den borde.

En spelare vars rollperson kan slåss tänker sällan på att utnyttja terrängen till sin fördel. En spelare vars rollperson inte kan slåss har inget annat val.

Den stridsdugliga rollspersonen kan visst tänka på kreativa lösningar som utnyttjar omgivningen m.m. Det är bara en fråga om litet fantasi och inlevelse.

Att se det som en fördel att inte ha något val är IMHO litet mystiskt.

Vindhand

Myrmidon

Och? Det finns inget som kan förvirra fienden så mycket som civilister.

Ja, vanligtvis på sättet: "vad trodde hon? att jag bara skulle stå här och låta mig lindas in i rep? Jag slutar aldrig förvåna mig över de korkade saker folk försöker..."

Nauseam

Veteran

Inte för att jag någonsin varit, spelat eller ens råkat träffa en misla så tänkte jag mig följande; om jag var 130 ointresserad av krig och slagsmål och inte bar rustning skulle jag hålla mig ganska långt från en krigare med fetingsvärd och en otrevlig attityd… mot mig. I ärlighetens namn tror jag jag skulle rusa skrikande därifrån. Antar att man får var ganska så modig om man ska börja vira rep runt fotknölarna på en killen som skulle kunna trampa ihjäl en, även om han var upptagen med ens större vänner.

Men ok, detta är ju inte värklighet. Detta är rollspel, en fantasi.

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Sodivra

Champion
plus..

och sedan är det här ju misslor, och inte människor.

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!

hatten

Swashbuckler

En missla är smidig och liten..
Det borde ge honom Ob1T6 lättare att ducka när folk hugger mot honom..
Folk hugger normalt i bröstkorg eller mage höjd ungefär där sitter en misslas huvud..
Misslan behöver inte ducka SÅ mycket för att den storvuxna människans ska missa Misslan...

Sen genom högre smidighet och snabbhet kan han lätt komma inanför hugg radien på krigaren sticka in kniv i benet och eller en kortsvärd i buken och sen snappt bakom krigarnen..

Sen nackdelen kommer om Misslan måste slåss mot folk som är vana att slåss mot kortisar då förlorar han många av de fördelar som misslan annars har..

FÅ se vilka varelser kan göra att Misslor får problem

Dvärgar närvaron av Dvärgar gör att Tiraker är vana att slåss mot kortisar..
Gurder existens gör att Alla inklusive Tiraker får lära sig slåss mot kortisar...

Zaiber

Veteran

"Nej, men "Mindre duglig i strid"... Strid är inte allt, men när folk väl slåss kommer de karaktärer som är inriktade på denna sysselsättning ha flera möjligheter öppna för sig."
- Citat av Vindhand.

Nu lägger du lite krokben för dig själv. Självklart blir det fler möjligheter öppna för dem som är inriktade på strid. Men i en sådan situation så betvivlar jag att en Vanar som spelar som Lärdman är bättre än en Missla som är bagare. Känner man för att göra en missla som är bra på att slåss så skapa en vapenmästare. Sedan så skaffar du ett högt FC i en unik stridskonst.

Vi är väl då båda överens om att man kommer att spöa skiten ur de flesta motståndare som man möter. I Eon så handlar det mesta om ens färdighetsvärden. Till skillnad på AD&D där 90% av ens rollperson är ens grundegenskaper.

Vill man göra en misslakrigare så kan man göra det. Ens förlust på tål och sty är ändå inte helt oöverkommlig i jämförelse med en människa. Ok, de kommer väl till korta om man jämför med en Ghordvärgs Str och tålbonus. Men jämför man alla ens rollpersoner på hur bra de är på att slåss i jämförelse med en ghordvärgskrigare. Vare sig man spelar som soldat eller läkare så är man väldigt trångsynt i sitt synsätt på rollspel.

"Det går f.ö. att göra en stridsduglig karaktär utan att vara vare sig korkad, fixerad vid högt FC i våld eller dålig rollspelare."
- Citat av Vindhand.

Ja det kan man, alla raser kan vara stridsdugliga. Vare sig man är missla, sanari, vanar, kragg eller något annat. Men alltid så kanske man inte vill skapa sådana personer. Om vi har en grupp på 4 personer. Två har gjort krigare. Den tredje vill göra en magiker. Finns det då behov av en till krigare eller kanske man ska titta utanför sitt snäva synsätt och istället skapa en helt annan karaktär. Som exempel kan jag nämna att jag en gång gjorde en missla som var helerska.

Var hon sämre på att slåss med svärd än krigaren. Självklart, men var hon sämre på svärdskonst än magikern? Skulle inte tro det!

Zaiber - Religion är coolt.

Vindhand

Myrmidon

Självklart blir det fler möjligheter öppna för dem som är inriktade på strid. Men i en sådan situation så betvivlar jag att en Vanar som spelar som Lärdman är bättre än en Missla som är bagare

Det stämmer nog... även om misslan har sämre fysiska förutsättningar...

Känner man för att göra en missla som är bra på att slåss så skapa en vapenmästare. Sedan så skaffar du ett högt FC i en unik stridskonst.</I>

Jo, det håller jag med om... Det jag vänder mig mot är att en missla utan stridsträning skulle vara lika duglig i strid som en tränad mänsklig krigare (t.ex)...

Att man kan bli en bra krigare trots vissa fysiska underlägen är jag helt med på... jag brukade spela pirat-ankor i DoD /images/icons/smile.gif

Vindhand

Myrmidon

En missla är smidig och liten..
Det borde ge honom Ob1T6 lättare att ducka när folk hugger mot honom..

Å andra sidan har misslan kortare ben och har svårare att ta sidosteg mm... så generellt sett jämnar det nog ut sig.

Folk hugger normalt i bröstkorg eller mage höjd ungefär där sitter en misslas huvud..

Den uppmärksamme krigaren kanske ser att motståndaren är kortare än genomsnittet och justerar sitt anfall?

Sen genom högre smidighet och snabbhet kan han lätt komma inanför hugg radien på krigaren sticka in kniv i benet och eller en kortsvärd i buken och sen snappt bakom krigarnen..

Det låter lätt, men i praktiken, när den stora krigaren higger mot misslans midja, måste misslan kasta sig bakåt, ned i liggande eller hoppa högt som sjutton för att inte delas... alla tre manövrer som förstör "kliva innanför huggradie"-idén /images/icons/smile.gif

WHaLe

Hero

Tänk på att en ghordvärg har plus 4 i både sty och tål. De flesta skulle säga att en människa mycket väl kan vara bättre än en ghordvärg i strid..
Skillnaden mellan en missla och en människa är bara 2 i sty och tål..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Krille

Super Moderator

"Ja, vanligtvis på sättet: "vad trodde hon? att jag bara skulle stå här och låta mig lindas in i rep? Jag slutar aldrig förvåna mig över de korkade saker folk försöker...""

Nu vet jag inte om du har sett för mycket på western-uppvisningar där man knyter ihop kalvar på två sekunder blankt, men det var inte en sådan sak jag menade att repet skulle användas till. Repet är i det här sammanhanget ett väldigt långt och flexibelt fälleben, inte ett stort paketsnöre, och som sådant är det läbbans effektivt. Det är jobbigt nog att slåss på en plan yta. Att slåss på en yta som inte är plan och dessutom flyttar på sig för att på bästa sätt hamna i vägen (till exempel inne i ett värdshus där någon plötsligt sträcker ett rep i vägen för mina fötter)... nätack, jag slipper helst.

- Krille

hatten

Swashbuckler

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Den uppmärksamme krigaren kanske ser att motståndaren är kortare än genomsnittet och justerar sitt anfall?<p><hr></blockquote><p>Man skulle kunna tro det *ler* effektivaste huggen är de i bröst coh maghöjd det är då man kan få mest effekt ut ur vapnet.
Och tja folk dummhet kan förvåna dig..

Krille

Super Moderator
Metaperspektiv igen

"Med överformaliserade regler som hanterar improvisation dåligt blir man naturligtvis tvungen att ta till någon slags pseudo-friform för att lösa detta. Så jag är tvungen att ge dig delvis rätt, just för att det är Eons regler vi talar om."

Tja, på den punkten håller jag inte med dig (men det vet du redan sedan tidigare). Förmodligen är det Eons enorma regelmängd som förblindar dig och får dig att anta åsikten att det inte går att improvisera i Eon. Men det går, och det är till och med ganska enkelt, om man bara kommer ihåg grundregeln "slå ett antal ObT6 under ett värde; ju fler tärningar desto svårare". Alla regler i Eon, även de "överformaliserade", följer denna enkla grundregel. Enda skillnaden gentemot andra "friformsvänligare" spel är att Eon har en kasse med förslag på regler för en ganska stor kasse olika fall. Att dessa förslag gör det omöjligt att friforma eller improvisera förefaller mig totalt obegripligt.

"Den stridsdugliga rollspersonen kan visst tänka på kreativa lösningar som utnyttjar omgivningen m.m. Det är bara en fråga om litet fantasi och inlevelse."

Visst kan han. Men återigen, den spelare som anser att misslor är odugliga är med stor sannolikhet en spelare som inte tänker på sådana kreativa lösningar, och det är till de spelarna som texten "krossade misslemyter" vänder sig. Inte till erfarna gamla rävar som kan rollspela Monica Lewinsky stående på huvudet.

"Att se det som en fördel att inte ha något val är IMHO litet mystiskt."

Ur ett metaperspektiv, ja. Människan är av naturen lat (det är förmodligen därför vi har fått en så oerhörd teknisk utveckling). Om människan kan slippa att göra något så kan hon gå till extremer för att lyckas slippa det. Har man ett val så väljer man oftast det enklaste. Det är bra mycket enklare att slå en tärning bättre än fienden än att tänka kreativt och "fuska".

Att inte ge något val i frågan tvingar fram kreativitet hos spelaren för att komma på intressanta lösningar. Playelf gör det genom sitt regelsystem (ju bättre man beskriver vad man gör desto enklare blir det). Misslor gör det genom sin oförmåga att slåss (de tvingas göra något annat).

- Krille

hatten

Swashbuckler
Re: prata VAD ???

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Inte till erfarna gamla rävar som kan rollspela Monica Lewinsky stående på huvudet.<p><hr></blockquote><p>*skrattar* tja Ooookeej det är en fruktansvärd bra liknelse *ler*
få se vad jag kan komma på..

På litlig som göran person
Snäll som Hitler
Generös som Joakim Von Anka
Lika odopad som Bamse
Smart som en planka..

Vindhand

Myrmidon
Re: Metaperspektiv igen

Tja, på den punkten håller jag inte med dig (men det vet du redan sedan tidigare). Förmodligen är det Eons enorma regelmängd som förblindar dig och får dig att anta åsikten att det inte går att improvisera i Eon.

Naturligtvis kan man gå utanför reglerna, med Eon som med andra spel... det har jag aldrig sagt något om. Däremot anser jag att de överformaliserade reglerna _tvingar_ en att gå utanför dem, om man vill göra någon manöver som regelskaparna inte förutsett.

Jämför Misslans anfall (försöka fälla en krigare m.h.a. rep) i Eon där man måste improvisera på något vis (hur exakt vet jag inte) med PlayElf där det skulle vara ett två eller tre tärningars slag för "Vålda". Det ena systemet rymmer även det oförutsedda inom reglerna och det är i mina ögon bättre. Misslan i det systemet skulle inte behöva "höja sig över reglerna" utan skulle kunna agera på samma sätt som alla andra. På så sätt blir misslespelaren mindre utlämnad till SLs goda vilja.

Vindhand

Myrmidon

Man skulle kunna tro det *ler* effektivaste huggen är de i bröst coh maghöjd det är då man kan få mest effekt ut ur vapnet.

Det håller jag inte med om... Man kan hugga lika hårt mot benen som mot magen eller huvudet... Svärdet är rätt långt...

Krille

Super Moderator
Re: Metaperspektiv igen

" i Eon där man måste improvisera på något vis (hur exakt vet jag inte)"

Eon s 116-117: Terräng/Trasslig terräng; s 127: Välta motståndare. Misslan slåt ett slag för STY+TÅL/2, busen slår ett slag för RÖR. Svårigheterna bör vara Ob2T6 respektive Ob3T6. Får misslan högre effekt välter motståndaren.

- Krille