Nekromanti Att spela missla!!

Vindhand

Myrmidon
Re: Stridsduglighet

Nu vet jag inte om du har sett för mycket på western-uppvisningar där man knyter ihop kalvar på två sekunder blankt, men det var inte en sådan sak jag menade att repet skulle användas till. Repet är i det här sammanhanget ett väldigt långt och flexibelt fälleben, inte ett stort paketsnöre, och som sådant är det läbbans effektivt.

Ah, det förklarar saken... fungerar nog mycket bättre. T.ex behöver man inte komma lika nära fienden...

Det är jobbigt nog att slåss på en plan yta. Att slåss på en yta som inte är plan och dessutom flyttar på sig för att på bästa sätt hamna i vägen (till exempel inne i ett värdshus där någon plötsligt sträcker ett rep i vägen för mina fötter)... nätack, jag slipper helst.

Å andra sidan är det inte helt lätt att placera ett rep i ett värdshus där det finns en massa folk som slåss. Det tar tid, är lått att upptäcka (sabbar överraskningen), är svårt att hindra (annat) folk från att kliva på det i förtid, riskerar fälla fel person, trassla sig osv...

Risken finns att den förvånade kommentaren är "och i stället för att fly sprang den lilla misslan runt med ett bord i koppel... mystiskt!"

Vindhand

Myrmidon
Re: Metaperspektiv igen

Misslan slåt ett slag för STY+TÅL/2, busen slår ett slag för RÖR.

Så hela utplaceringen av repet och lurandet av busen till rätt plats och rörelseriktning är helt automatisk? Jag tycker att misslan minst måste slå något rörlighetsslag och busen få en chans att upptäcka det hela mm... Annars är det litet taskigt:
Sl "plötsligt spänner en missla upp ett rep bakom dig, slå ob3t6 mot rör!"
Buse: "men jag ville inte ditåt!"
Sl "slå"
Buse: "Jag hade väl ingen anledning att flytta på mig?"
Sl "slå!"
...

Krille

Super Moderator

"Så hela utplaceringen av repet och lurandet av busen till rätt plats och rörelseriktning är helt automatisk?"

Tja, eftersom det bara är dvärgar som står kvar är det faktiskt inga större problem. Man rör sig nåt så in i helvete när man slåss.

Och slaget för RÖR simulerar inte bara upptäckandet av det, utan snarare att upptäcka repet innan det är för sent, reagera på det och försöka låta bli att trassla in sig i det samtidigt som man försöker ge Gothric den Fulle vad han förtjänar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

<I>Tja, eftersom det bara är dvärgar som står kvar är det faktiskt inga större problem. Man rör sig nåt så in i helvete när man slåss.[/i]

Just det, så det är rätt svårt att veta vilket bord som man bör knyta sitt rep i, vart man skall springa för att linjen mellan dig och bordet skall korsas av det tilltänkta offret (och ingen annan). Denna svårighet borde simuleras på något sätt snarare än bara använda "välta fiende med råstyrka"-regeln.

Och slaget för RÖR simulerar inte bara upptäckandet av det, utan snarare att upptäcka repet innan det är för sent, reagera på det och försöka låta bli att trassla in sig i det samtidigt som man försöker ge Gothric den Fulle vad han förtjänar.

Skall man slå Rör för att upptäcka repet? Det är rent ut sagt mystiskt.
Blir den lilla misslan på något sätt osynlig när hon springer omkring med sitt rep? Varför har busen ingen chans att se fällan i förväg och undvika gå i den?

Det är fortfarande orättvisa fördelar för den lilla misslan för att hon är så söt och gullig...

Krille

Super Moderator
Att upptäcka misslan är inte svårt

"Just det, så det är rätt svårt att veta vilket bord som man bör knyta sitt rep i, vart man skall springa för att linjen mellan dig och bordet skall korsas av det tilltänkta offret (och ingen annan). Denna svårighet borde simuleras på något sätt snarare än bara använda "välta fiende med råstyrka"-regeln."

Har du aldrig använt en snubbeltråd, pojk?

Grundläggande snubbeltrådteori: Sträck repet när fienden har sina fötter i fel område. Släpp efter på repet när en allierad har sina fötter i fel område.

"Blir den lilla misslan på något sätt osynlig när hon springer omkring med sitt rep? Varför har busen ingen chans att se fällan i förväg och undvika gå i den?"

Det svåra är inte att upptäcka misslan. Det svåra är att upptäcka vad misslan håller på med. I de flesta fall innebär det att man upptäcker repet först genom att man känner att man håller på att få något runt om benen som inte ska vara där och steppar lite extra för att inte fastna, om du förstår vad jag menar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Till skillnad på AD&D där 90% av ens rollperson är ens grundegenskaper.<p><hr></blockquote><p>
Inkorrekt. I AD&D är 90% av ens rollperson ens klass och level. I nya D&D skulle jag nog höfta med att runt 50% är direkt din klass/level, 20% är indirekt klass&/level (feats och skills), 15% grundegenskaper och 15% utrustning.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Vincentus

Veteran
Vilka...

... yrken kan en missla ha (eller inte ha) av dem som finns i Eons grundbok? Min brorsa funderar på att spela missla så jag skriver åt honom... (Krille kanske vill svara på det här...) /images/icons/smile.gif

"Amän hörru, faktiskt!"

Re: Att upptäcka misslan är inte svårt

Vem har tid med en missla om svärd viner, folk flyger, bord slås sönder? Hur kan misslan lubba omkring med allt detta? Och du förutsätter att ett rep finns till hands. PLus, vem hinner tänka på sådana saker i en sådan situation? Misslan skulle trorligare hoppa upp på busens rygg och hålla händerna för busens ögon. Sedan skulle krigaren göra processen kort med skurken. Eller om det inte fanns några krigare med skulle nog misslan göra som vilken förnuftig ickestidsutbildad människa skulle ha gjort och springa.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Näpp, en missla är nästan alltid 50cm mindre än en människa och därför får männikan -ob1t6 i alla anfallsmanövrar mot misslan, samma sak med dvärgar. Därför är människor bättre.

WHaLe

Hero

Tänk på att misslan står i ganska bra höjd för att träffa vissa känsliga områden..
För misslan räcker det nästan med en kraftig hjälm och skydd för armar, axlar och bröstkorg för att vara lagom säker mot människor..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

ja det är nog sant men om man får perfekt så mår ju misslan rätt uselt ändå. och en missla är inte tillräckligt kraftig för att bära tyngre rustningar... sen tror jag inte misslan når fram till människan då människan har längre räckvidd. Och om misslan kommer för nära. Tillbakaknuffningsregeln verkar ju fortfarande...

Re: Vilka...

Bryggare eller bagare, hantverkare eller värdshusvärd går också. Det ultimata missleyrket är dock kock.

WHaLe

Hero

Inte orkar bära rustning??
Har du tänkt på att rustningarna blir lättare för en person som är kortare och väger mindre??
Jag har en spelare som gjorde en missla (mest för skojs skull). Denna missla kunde bära, tror jag, en hel tornerrustning utan modifikation (eller så kom den in i första kategorin av överbelastning). Visserligen hade den här misslan 16 i sty och tål och nackdelen kort, men det är bra mycket bättre än någon människa med 18 i sty och tål och nackdelen kort kan prestera..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Hmm. jag tror inte det är så många misslor som har råd med en tornerrustning. Och 16 i sty och tål är ohyggligt mycket för en missla. han skulle ju kunna spöa upp vilken dvärg som helst. Men när det gäller människor har vi ju det med längdskillnaden igen.

Zaiber

Veteran

Klass och level är en förlängning av ens grundegenskaper. Har man för lite int så kan man aldrig bli en fetmäktig magiker. Con och str avgör om din karaktär kommer att vara medioker eller über.

Zaiber - Religion är coolt.

Zaiber

Veteran
Re: Att upptäcka misslan är inte svårt

Nu har något inträffat som jag brukar kalla Chaos Absurdum. Vet inte varför.

Men det inträffar när en disskusion urartar från sitt ursprungliga ämne. Det kan leda till att folk blir fåniga, någon sida förlorar debatten för att det inte längre handlar om vad de tänkte prata om.

Enda sätten att rädda det hela är två. 1: Lägg ner. 2: Försök återkomma till vad ni egentligen pratade om.

Just nu börjar det hela tyvärr urarta till en Ja/Nej debatt.

Zaiber - Religion är coolt.

Vindhand

Myrmidon
streck

Det svåra är inte att upptäcka misslan. Det svåra är att upptäcka vad misslan håller på med. I de flesta fall innebär det att man upptäcker repet först genom att man känner att man håller på att få något runt om benen som inte ska vara där och steppar lite extra för att inte fastna, om du förstår vad jag menar.

Imho bör det vara rätt svårt att i en barfight spänna upp en snubbeltråd och få det tilltänkta offret på rätt ställe. Svårt nog att kräva någon form av färdighetsslag i.a.f. Att gillrandet, placerandet och lurandet skulle ske helt automatiskt känns ytterst orättvist mot busen.

Det borde i mina ögon inte heller vara helt omöjligt att fatta misslans avsikt innan fällan slår igen. Möjligt nog att tillåta någon slags färdighetsslag i.a.f. Om det är så mycket folk i vägen att busen är chanslös att se detta så borde även misslan vara rätt chanslös att lura busen över snubbeltråden. Återigen är det en orimlig orättvisa mot busen.

Längre än så kommer vi nog inte i denna fråga så vi kanske skall följa någons råd och lägga ned den /images/icons/smile.gif

Dougald MacD

Veteran
Re: Vilka...

Mislor kan ha alla yrken, vissa av dom är mindre vanliga att dom tar typ krigare, vapenmästare, präst, lönnmördare men det finns inga egentliga hinder för att dom blir vad dom vill.

Dougald