Nu söker jag lite input kring en sak som jag har funderat över ett tag. De flesta spelledare gillar när spelarna egagerar sig i spelet och låter rollpersonerna smida egna små planer för att uppnå personliga mål. Jag gillar också när det händer. Det finns däremot olika sätt att hantera spelarnas initiativ.
I det här inlägget vill jag lyfta fram fenomenet med spelare och spelledare som pratar om kampanjen vid andra tillfällen än när gruppen är samlad. Det kan vara per telefon, via mail eller fejs-mot-fejs (Ibland i ett hörn på en fest. Det har hänt!), men utgångsläget är att resten av gruppen inte kan delta eller ens lyssna. Diskussionen kan tex gå ut på att spelaren berättar om rollpersonens planer, att spelledaren berättar om någon aspekt av spelvärlden, eller informellt spelledande för 1 person.
Fördelar med att börja spela på det här sättet kan vara att spelarna känner att de kan påverka spelet mer än förut, och att spelledaren får en del extra material att bygga kampanjen på.
Nackdelar kan vara att alla spelarna inte har lika god kontakt med spelledaren utanför gruppens spelmöten och därmed gynnas några av spelarna på övrigas bekostnad. Detsamma händer om en eller ett par spelare är mer pådrivande än övriga. Dessutom, om spelledaren bygger ett äventyr på information som bara en av spelarna har fått finns det en risk för att resten av gruppen sitter som frågetecken under stora delar av spelmötet.
Ni ser att stycket med negativa faktorer blev mycket längre än stycket med positiva faktorer. Det kan mycket väl bero på att jag oftast inte brukar använda den här metoden själv. Men jag har varit med om att det kan fungera både bra och dåligt. Därför undrar jag vad ni tycker.
Såå... vad tycker ni? Bra eller dåligt?
Gordeg
I det här inlägget vill jag lyfta fram fenomenet med spelare och spelledare som pratar om kampanjen vid andra tillfällen än när gruppen är samlad. Det kan vara per telefon, via mail eller fejs-mot-fejs (Ibland i ett hörn på en fest. Det har hänt!), men utgångsläget är att resten av gruppen inte kan delta eller ens lyssna. Diskussionen kan tex gå ut på att spelaren berättar om rollpersonens planer, att spelledaren berättar om någon aspekt av spelvärlden, eller informellt spelledande för 1 person.
Fördelar med att börja spela på det här sättet kan vara att spelarna känner att de kan påverka spelet mer än förut, och att spelledaren får en del extra material att bygga kampanjen på.
Nackdelar kan vara att alla spelarna inte har lika god kontakt med spelledaren utanför gruppens spelmöten och därmed gynnas några av spelarna på övrigas bekostnad. Detsamma händer om en eller ett par spelare är mer pådrivande än övriga. Dessutom, om spelledaren bygger ett äventyr på information som bara en av spelarna har fått finns det en risk för att resten av gruppen sitter som frågetecken under stora delar av spelmötet.
Ni ser att stycket med negativa faktorer blev mycket längre än stycket med positiva faktorer. Det kan mycket väl bero på att jag oftast inte brukar använda den här metoden själv. Men jag har varit med om att det kan fungera både bra och dåligt. Därför undrar jag vad ni tycker.
Såå... vad tycker ni? Bra eller dåligt?
Gordeg