Tomatalven
Hero
Hade en situation igår där spelarna slogs mot en Ochre Jelly och fightern högg den itu. Det leder ju då till att slemklumpen blir två individer istället för en, så nästa runda ville han sticka med sitt great sword. Att sticka borde ju ge piercing damage och därmed inte klyva fienden. Men great swords ger ju slashing damage och borde alltså alltid klyva ochre jellies? För att jag pratar fortare än jag tänker gav jag som DM en ologisk förklaring om att tunneln var för trång så om han ville sticka fick han använda sin kniv istället.
Hur skulle ni göra? Tycker ni det ska vara möjligt att dela ut piercing damage med ett slashing vapen? Ska det gå fast med disadvantage? Eller ska det ge slashing damage även vid stick (vilket verkar vara by the book)? Ska det kanske ge mindre piercing än slashing skada om det är till för slashing?
Hur skulle ni göra? Tycker ni det ska vara möjligt att dela ut piercing damage med ett slashing vapen? Ska det gå fast med disadvantage? Eller ska det ge slashing damage även vid stick (vilket verkar vara by the book)? Ska det kanske ge mindre piercing än slashing skada om det är till för slashing?