kwarnberg
Swordsman
Jag har lite smått börjat fundera på att sammanställa det jag hittills har, och fylla ut med extra under tiden, i en PDF-fil. Så jag har börjat kolla lite på hur andra rollspel har strukturerat upp sina böcker. Det tycks vara en enda röra. Bortsett från det nästan obligatoriska "Vad är ett rollspel och hur spelar man det?" varierar det oerhört mycket med vad som inleder böckerna. I flera fall går det rakt på karaktärsskapande, medan andra kör stenhårt på att få all information om världen och setting ur sig innan några som helst regler presenteras. Ibland ligger karakärsskapandet före färdigheter och sådant, ibland efter. Det verkar som att rollspelsskapare lider av oerhört skilda uppfattningar om syftet med böckerna. Ska rollspelsboken struktureras utifrån att läsaren ska förstå allt från början och boken ska vara en väg in i spelet, eller i första hand vara en guide i hur man skapar karaktären och struktureras så att den processen flyter på enkelt? Eller bör boken struktureras så att den är lätt att använda i spel?
Dessa är några av frågorna jag nu funderar över, och där jag gärna vill höra era tankar. Vad är syftet med en rollspelsbok, enligt er? Hur använder ni den oftast? Hur kan den bäst struktureras för att leva upp till vad ni vill ha den till? Vad har ni för bra exempel på rollspelsböcker som lever upp till dessa krav?
Dessa är några av frågorna jag nu funderar över, och där jag gärna vill höra era tankar. Vad är syftet med en rollspelsbok, enligt er? Hur använder ni den oftast? Hur kan den bäst struktureras för att leva upp till vad ni vill ha den till? Vad har ni för bra exempel på rollspelsböcker som lever upp till dessa krav?