Man Mountainman
Storsvagåret
Det här var en liten flummig idé jag fick när jag satt och höll på med något annat.
Hur tror ni det skulle påverka läsandet av ett rollspel om man tog bort "rollpersonen". Alltså, inte rollpersonen som en företeelse i spelet, utan den språkliga konvention enligt vilken man använder en viss term för att peka ut denna företeelse och skilja den från spelaren.
Istället för att med språkliga medel peka ut rollpersonen som en entitet skild från spelaren, och tala om "rollpersonens" namn, "rollpersonens" personlighet, "rollpersonens" spelvärden, etc, så avstår texten helt enkelt från att göra denna åtskillnad. Exempel på hur det skulle kunna se ut, kunde vara:
Istället för: Välj ett namn till din rollperson.
Skriver man: Välj ett namn.
Istället för: Fundera över vilken personlighet, utseende och livshistoria din rollperson ska ha.
Skriver man: Fundera över vilken personlighet, utseende och livshistoria du ska ha i spelet.
Istället för: Fördela 20 poäng på rollpersonens färdigheter
Skriver man: Fördela 20 poäng på dina färdigheter.
Osv.
Det här är ganska straightforward exempel. De riktiga knepigheterna, men även de riktiga möjligheterna att uppnå intressanta språkliga effekter, skulle förstås uppstå när man ska beskriva spelets grunder, "hur man spelar det här spelet".
Poängen med hela manövern vore att göra gränsen mellan spelare och rollperson lite luddigare, och sätta den i fråga.
/Kalle
Hur tror ni det skulle påverka läsandet av ett rollspel om man tog bort "rollpersonen". Alltså, inte rollpersonen som en företeelse i spelet, utan den språkliga konvention enligt vilken man använder en viss term för att peka ut denna företeelse och skilja den från spelaren.
Istället för att med språkliga medel peka ut rollpersonen som en entitet skild från spelaren, och tala om "rollpersonens" namn, "rollpersonens" personlighet, "rollpersonens" spelvärden, etc, så avstår texten helt enkelt från att göra denna åtskillnad. Exempel på hur det skulle kunna se ut, kunde vara:
Istället för: Välj ett namn till din rollperson.
Skriver man: Välj ett namn.
Istället för: Fundera över vilken personlighet, utseende och livshistoria din rollperson ska ha.
Skriver man: Fundera över vilken personlighet, utseende och livshistoria du ska ha i spelet.
Istället för: Fördela 20 poäng på rollpersonens färdigheter
Skriver man: Fördela 20 poäng på dina färdigheter.
Osv.
Det här är ganska straightforward exempel. De riktiga knepigheterna, men även de riktiga möjligheterna att uppnå intressanta språkliga effekter, skulle förstås uppstå när man ska beskriva spelets grunder, "hur man spelar det här spelet".
Poängen med hela manövern vore att göra gränsen mellan spelare och rollperson lite luddigare, och sätta den i fråga.
/Kalle