Oscar Silferstjerna
Årets örebroare
Äventyr finns rimligen för att de går att sälja. Att de går att sälja beror förmodligen på att de besvarar en relevant fråga: hur ska vi spela? Äventyret kan kännas lika betryggande som spelplanen i Monopol. Har man den och övriga tillbehör framför sig förstår man att det är möjligt att spela. Men förmodligen kan man plocka bort mycket och spela ett alternativt Monopol istället. Jag antar dock att ganska få lockas av tanken.
Enligt samma logik går det också att plocka bort rollspelens äventyr och ersätta dem med andra typer av stöd. Att de som skapar dessa stöd ofta är indieförlag tror jag inte är en slump. Äventyr är en del av branschens kommersiella kärna. Att skippa dem blir (eller uppfattas som) ett risktagande. Äventyr ingår i det som förväntas.
Den här tråden får mig att tänka på hela den uppsättning av produkter som brukar ingå i en längre produktlinje - grundlåda, äventyr, kampanjer, bestiarier, spelarböcker och världsböcker. Jag har inget emot någon av dessa produkter, men jag tror att det är bra att tänka utanför ramen. Dels kring vad som bör ingå i varje produkttyp, och dels vilka produkter som över huvud taget behövs i en produktlinje. Riktigt udda lösningar (exempelvis bara bestiarier eller bara spelarböcker) är fullt möjliga.
För egen del funderar jag också på vad jag kan tänka mig att släppa gratis (en del av världsbeskrivningen kanske) och vad jag vill satsa på som tryckta premiumprodukter (när folk väl har fått upp ögonen för mitt världsbygge). En möjlighet är att sälja en prenumeration istället för ett antal spridda produkter. Det är en lösning jag inte har sett förut.
Jag är alltså, i likhet med @entomophobiac, ute efter att pilla i det till synes givna ramverket. Men möjligen vill jag gå ännu längre. Eller bara pilla på andra (fler?) saker. Mycket är för mig inte alls så självklart som det kan tyckas vara.
Enligt samma logik går det också att plocka bort rollspelens äventyr och ersätta dem med andra typer av stöd. Att de som skapar dessa stöd ofta är indieförlag tror jag inte är en slump. Äventyr är en del av branschens kommersiella kärna. Att skippa dem blir (eller uppfattas som) ett risktagande. Äventyr ingår i det som förväntas.
Den här tråden får mig att tänka på hela den uppsättning av produkter som brukar ingå i en längre produktlinje - grundlåda, äventyr, kampanjer, bestiarier, spelarböcker och världsböcker. Jag har inget emot någon av dessa produkter, men jag tror att det är bra att tänka utanför ramen. Dels kring vad som bör ingå i varje produkttyp, och dels vilka produkter som över huvud taget behövs i en produktlinje. Riktigt udda lösningar (exempelvis bara bestiarier eller bara spelarböcker) är fullt möjliga.
För egen del funderar jag också på vad jag kan tänka mig att släppa gratis (en del av världsbeskrivningen kanske) och vad jag vill satsa på som tryckta premiumprodukter (när folk väl har fått upp ögonen för mitt världsbygge). En möjlighet är att sälja en prenumeration istället för ett antal spridda produkter. Det är en lösning jag inte har sett förut.
Jag är alltså, i likhet med @entomophobiac, ute efter att pilla i det till synes givna ramverket. Men möjligen vill jag gå ännu längre. Eller bara pilla på andra (fler?) saker. Mycket är för mig inte alls så självklart som det kan tyckas vara.
Last edited: