Att ta emot andra i sin spelgrupp - era erfarenheter

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag måste säga att jag inte riktigt har samma bild över hur det var när jag var tonåring som många andra. Vi började som ett killgäng som spelade rollspel under 90-talet, men det fanns på vår högstadieskola en lärare som verkligen gillade att spela rollspel. Han ordnade så att elever kunde välja rollspel som en aktivitet istället för vissa friluftsdagar och att det arrangerades rollspelskvällar. Detta ledde till att fler testade på och under de tillfällena blev "lite" tvingade att spela med de som de inte spelade med i vanliga fall. Detta bröt upp grupperna som fanns och när vi var 14-15 år så var det nog rätt nära 50% killar och 50% tjejer som jag spelade med i olika grupper/kampanjer. Jag tror således att det mer handlade om att det var svårare att vara ensam ny person i en etablerad grupp än kring vilket kön personen hade.

Jag upplever dock att de som fortfarande är kvar i hobbyn idag är i större utsträckning män. Varför det är så är svårare att ha en insikt kring.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Angående frågan hur välkomnande för tjejer gruppen egentligen var, och hur mycket man ansträngde sig för att tjejer ska känna sig välkomna. Det känner jag att jag egentligen inte kan svara på, det får tjejerna vi spelade med avgöra. I och med att vi var tonåringar sa vi säkert en hel del grejer som var skitdumma. Jag hade inte velat hänga med tonåriga Franz. Samtidigt minns jag att de två killar som betedde sig värst blev hackade på av oss när de höll på, vi tyckte att de var fåniga. Med det sagt så sa vi andra säkert också massa idiotiska grejer som jag glömt. Jag vet att det blev mindre idiotgrejer när tjejer var med och spelade, men att ingen av killarna tyckte att det var något konstigt.

Det vi tyckte var viktigt att ha i åtanke med att bjuda in nya handlade såvitt jag minns aldrig om att vi skulle få ha kvar vår interna jargong eller så. Det viktigaste för oss, och något vi verkligen tog i beaktande när folk ville vara med, var att det var viktigt att de lade ner lika mycket tid och energi på rollspel som vi. Det var liksom aldrig okej att vi planerade in ett spelmöte, sen ställde någon in för att personen hellre ville gå på den balla festen. Det var något vi pratade mycket om, och där var vi hundra procent gatekeepers. Vad med lika mycket som oss eller kom inte alls.

Angående dagens skolbarn så jobbar jag också som lärare. Min erfarenhet är att elever som i klassrummet och på rasterna beter sig superschysst samtidigt kan vara med i privata chattar som är rena avgrundshål att rasism, sexism, homofobi, transfobi och andra vidrigheter. Eleverna har svårt att förstå hur de kan ställas till svar för allt hemskt de skriver där då det är på internet och andra regler gäller där.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En reflektion är att det är ofta väldigt svårt som utomstående att komma in i ett "kompisgäng". Oavsett aktivitet. Ett kompisgäng har generellt sett massa historia. Interna skämt, en viss jargong, etc. För att komma in i ett kompisgäng behöver man bli en kompis, och under en längre tid bygga vidare på den där historian tills man har blivit en del av den.

Svårt att tala generellt om sånt här eftersom varje grup är unik så klart. Men det är stor skillnad på att vara en kompis och på att vara en bekant i det sammanhanget.

Och om man inte är där specifikt för att bli en del av kompisgänget, utan bara för att spela rollspel, så kan det vara väldigt frustrerande. Det här då även som grab i en grabbgrupp. Lägg därefter till alla ytterligare problem som uppstår när en tjej skall försöka ta sig in i en renodlad grabbgrupp som kanske inte har någon erfarenhet att umgås med tjejer som annat än "raggobjekt" (jag menar inte klanka ner på nån speficik grupp här, utan målar mest bara upp ett potentiellt scenario)...

Där har jag mycket bättre erfarenhet av grupper där folk inte är direkt vänner sen tidigare, utan man träffas specifikt för att spela rollspel. Sen kan även sånna grupper utvecklas till att bli kompisgäng, vilket kan ställa till samma problem för framtida anslutningar. Men även där jkan ju så klart "grabbighet" och faktisk sexism fortfarande ställa till problem. Då kan det ju vara värt att ta sig en funderare över om det alltid är en specifik gruppmedlem de kommer i konflikt med, och om det kanske är den gruppmedlemen som är problemet...

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Åh, glömde att ta upp en grej. Det är ju lite risky att tala om något som “när vi var tonåringar”. Vi hade samma spelgrupp hela tonåren, men vill hävda att det var en rejäl skillnad i mognad och självinsikt från att man var 13 år till att man var 17 år. Fyra år i den åldern är ju en evighet. När vissa säger att "Vi gjorde minsann inte såhär när vi var tonåringar" eller "I vår spelgrupp med tonåringar förekom det jättemycket av sådant här" så gissar jag på att det kanske syftar till den tid som tonåring man spelade som mest, eller den man tydligast kommer ihåg. Men om en av oss pratar om 13-åringar och en om 18-åringar utan att vi vet om det så bäddar ju det för missförstånd. Jag har får dåligt minne för att veta säkert men är rätt övertygad om att vår spelgrupp bestående av 13-åringar var betydligt mer toxisk än spelgruppen bestående av 17-åringar. Sen hade säkert hela åldersspannet varit outhärdligt för 40-årige Franz.

mrund

Veteran
Låt oss inte glömma hur extremt oattraktiva nördiga killar var på 80-talet. Att väldigt få tjejer var med i tidens rollspelsgäng berodde nog i hög grad på att de absolut inte ville bli förknippade med oss. Geek Girls fanns ännu inte som subkultur. Oavsett hur välkomnande eller ovälkomnande vi var så stod inga tjejer i kö för att få delta i våra hopplösa aktiveteter. (-;

Organ

Out of time, out of mind
Nej det är inte en negligerbar skillnad.
Ok. Men har du någon kommentar som inte handlar om en eventuell meningsförskjutning på grund av inkludering/exkludering av ordet "nästan" utan det jag faktiskt skriver?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Låt oss inte glömma hur extremt oattraktiva nördiga killar var på 80-talet. Att väldigt få tjejer var med i tidens rollspelsgäng berodde nog i hög grad på att de absolut inte ville bli förknippade med oss. Geek Girls fanns ännu inte som subkultur. Oavsett hur välkomnande eller ovälkomnande vi var så stod inga tjejer i kö för att få delta i våra hopplösa aktiveteter. (-;
Och när vi 10 år senare väl knäckte koden och faktiskt började umgås lite med tjejer, så var man väldigt noga med att inte direkt sabba det med ett:
-"Jo förresten, jag spelar rollspel också!".

:gremsuck:
//EvilSpook

Och när vi 10 år senare väl knäckte koden och faktiskt började umgås lite med tjejer, så var man väldigt noga med att inte direkt sabba det med ett:
-"Jo förresten, jag spelar rollspel också!".

:gremsuck:
//EvilSpook
Ja den där kommentaren - jo förresten,jag spelar rollspel också kan i fel sällskap vara en riktig erotikdödare

Mikl

Warrior
En reflektion är att det är ofta väldigt svårt som utomstående att komma in i ett "kompisgäng". Oavsett aktivitet. Ett kompisgäng har generellt sett massa historia. Interna skämt, en viss jargong, etc. För att komma in i ett kompisgäng behöver man bli en kompis, och under en längre tid bygga vidare på den där historian tills man har blivit en del av den.
…och när någon väl är inne tar det emot ordentligt att knuffa ut den igen, även om den missköter sig rejält.
En sak jag framför allt i yngre dagar såg i både egna gäng och vid gästspel i annat gäng är att en rollspelsgrupp som också är ett kompisgäng ofta har extra svårt med vad jag idag skulle kalla gränssättning. Det var helt enkelt svårare att säga ifrån mot någon med kompisstatus. Och det är lättare att säga hej då till några man bara delar en enskild fritidsaktivitet med jämfört med att säga hej då till en stor del av sitt sociala liv.

McAber

Varulv
Ok. Men har du någon kommentar som inte handlar om en eventuell meningsförskjutning på grund av inkludering/exkludering av ordet "nästan" utan det jag faktiskt skriver?
Jag fattar inte riktigt var "nästan"-et ska in. Var gör det skillnad (eller inte)?

Organ

Out of time, out of mind
Jag fattar inte riktigt var "nästan"-et ska in. Var gör det skillnad (eller inte)?
Jag kommenterade raden "varje gång en tjej kom in i gruppen så ändrade hon dynamiken". Den som skrev det menar att det "nästan" som jag, mycket riktigt, utelämnade i meningens början ändrar dess innebörd.

Dumenor

Veteran
Eftersom personen inte har en aning om hur många tjejer som vi försökte inkludera eller hur många som försökte spela med oss eller hur många av dessa som var problematiska. Dessutom ändrar han intrycket av min kommentar på ett opassande vis vilket gör en omramning av folks reaktioner på inlägget så länge de ignorerar dessa punkter.

Dumenor

Veteran
Jag kommenterade raden "varje gång en tjej kom in i gruppen så ändrade hon dynamiken". Den som skrev det menar att det "nästan" som jag, mycket riktigt, utelämnade i meningens början ändrar dess innebörd.
Vad är grejen? "Nästan" refererar till att pågrund av det tunna intresset från tjejer att delta så var en betydande andel problematiska av dem som deltog. De störde gruppdynamiken. Sen hade vi en som aktivt hindrade sin kille att delta i rollspelet, men hon var inte aktiv i övrigt.

McAber

Varulv
Vad är grejen? "Nästan" refererar till att pågrund av det tunna intresset från tjejer att delta så var en betydande andel problematiska av dem som deltog. De störde gruppdynamiken. Sen hade vi en som aktivt hindrade sin kille att delta i rollspelet, men hon var inte aktiv i övrigt.
Min tolkning av vad du säger:
  • Av de tjejer som deltog hade de flesta ett problematiskt beteende.
  • Majoriteten av tjejerna påverkade gruppdynamiken när de deltog.
  • Minst en tjej obstruerade sin pojkväns deltagande.
Har jag uppfattat det rätt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad är grejen?
Grejen är att det är vanligt att uppfatta det som att en extern person kommer in och sabbar en grupp, när det lika gärna kan vara så att gruppen reagerar på närvaron av den externa personen på ett negativt sätt, utan att den externa personen har någon skuld i det.

Man kan också se det från vinkeln att om det händer samma grupp flera gånger, så kan det vara gruppen som är problemet, och inte personerna som försöker bli en del av gruppen.

Sen kan det absolut vara så att olika personer inte funkar i olika grupper, men det är troligen inte bestämt av om det är en tjej eller en kille, tror jag, utan av hur personen uppträder, och förstås även hur gruppen uppträder i interaktionen med den nya personen.

Dumenor

Veteran
Min tolkning av vad du säger:
  • Av de tjejer som deltog hade de flesta ett problematiskt beteende.
  • Majoriteten av tjejerna påverkade gruppdynamiken när de deltog.
  • Minst en tjej obstruerade sin pojkväns deltagande.
Har jag uppfattat det rätt?
En övervägande andel, ja.

Ja. Det blev en kännbar skillnad.

Ja, hon var inte intresserad av hans hobby utan ville reservera de flesta helger för aktiviteter med henne. Hon visste när vi spelade och struntade högfärdigt i att han ville spela, om än inte fullt lika mycket då han prioriterade relationen. Om vi flyttade speldag så reservera hon den dagen också.

Dumenor

Veteran
Grejen är att det är vanligt att uppfatta det som att en extern person kommer in och sabbar en grupp, när det lika gärna kan vara så att gruppen reagerar på närvaron av den externa personen på ett negativt sätt, utan att den externa personen har någon skuld i det.

Man kan också se det från vinkeln att om det händer samma grupp flera gånger, så kan det vara gruppen som är problemet, och inte personerna som försöker bli en del av gruppen.

Sen kan det absolut vara så att olika personer inte funkar i olika grupper, men det är troligen inte bestämt av om det är en tjej eller en kille, tror jag, utan av hur personen uppträder, och förstås även hur gruppen uppträder i interaktionen med den nya personen.
Då får personen öppna med den förklaringen istället för att rumphugga min kommentar och riskera en feltolkning. Just i sådana här sakfrågor är jag mindre generös i vad jag tolererar.

Men nej, vi var inte otrevliga någonstans. Något som alla de fester och tillställningar vi var inbjudna till kan vittna om. Eller att vi fick en del uppmärksamhet från tjejerna i de övre tonåren. Jag själv var bland dem man obekymrat skickade fram för att 'sälja' DnD och ttrpgs till andra.