Nu för tiden väljer jag den metod som blir roligast för de andra spelarna.
Liksom, om en rollperson ska hamna i en situation där han har goda möjligheter att få göra en massa underhållande saker, då tycker jag att det skall genomspelas så att vi alla runt bordet får njuta av händelserna. Om det däremot ser ut att bli en situation längre fram där osäkerheten i sig kan komma att bli ett stämningsmoment, då använder jag lappar eller tar några av spelarna åt sidan.
Liksom: Om jag vore spelare och min kompis' rollperson skulle få uppleva en massa roliga saker där inte min rollperson är närvarande, då blir det ju roligare för mig att få sitta vid bordet och höra vad som faktiskt händer, än att min kompis ska försöka återge historien så gott han kan efteråt. Då vill jag alltså vara med vid bordet.
Men om min kompis' rollperson till exempel skulle försvinna under mystiska omständigheter, eller om han skulle försöka bluffa mig på något vis, eller sno något ur min packning, eller om han skulle försöka övertyga mig om något han bevittnat som jag personligen inte har anledning att tro på... Då blir det roligare (alltså även roligare för mig!) om jag inte vet vad som i själva verket har hänt. Då vill jag alltså att spelledaren skall se till att jag inte får den informationen.
Det är inte det att jag inte kan skådespela ovetande, men det är helt klart så att jag föredrar att faktiskt vara ovetande på riktigt om min ovetskap nu ser ut att bli en intressant och viktig del i berättelsen. Och det är inte heller så att jag har oöverstigliga problem med att behålla intensiteten i mitt rollgestaltande om jag skulle bli utskickad i ett annat rum för att få sitta där i några minuter medan spelledaren lirar med några andra spelare, men ibland blir det helt enkelt roligare för mig om jag får sitta med vid bordet även om min rollperson är medvetslös eller befinner sig någon helt annanstans än hans vänner.
Så prioriterar jag, alltså.
Förresten älskar jag att vända mig till en spelare och säga "under natten så tar... du plötsligt och vaknar, kallsvettig, och märker det här:" och ge honom en lapp på vilken det står "nej, du märker inget, men skriv ett svar till mig och skicka tillbaka lappen, så lurar vi de andra!" (se till att ha sådana lappar färdigskrivna redan från början (eller skriv en sådan medan ni tar en paus)) Jag har kört sådana trick hur länge som helst, och de är fortfarande lika luriga.