Nekromanti Att tanka

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
  • Förmågor som gör fiender mer benägna att attackera den egna rollpersonen snarare än andra partymedlemmar. "Retstickeförmågor"
  • Förmågor som gör det möjligt att aktivt försvara en allierad, till exempel genom att "kasta sig framför honom" och ta skadan
  • Förmågor som gör det svårare att ta sig förbi rollpersonen. Ett simpelt exempel skulle kunna vara en förmåga som gör att man förlorar sin förflyttning om man träffas av en Attack of Opportunity från rollpersonen.
  • Vad finns det för fler möjligheter?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Knight från Player's Handbook II gör ungefär det. d12 Hit Die, drar extra fördel av tunga rustningar och har förmågor som gör det möjligt att utmana motståndare, försvåra förflyttning i närliggande rutor (alla threatened squares räknas som difficult terrain), skydda allierade från skada geno matt själv ta delar av den och försvåra Tumble checks för att ta sig förbi. Antagligen den bästa tankklassen du kan hitta i D&D.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
I EverQuest-rollspelet finns någon form av Taunt-feat, som vi lånade över till vårt D&D, med goda resultat. Tank-spelaren var riktigt nöjd, och Roguen var riktigt nöjd också. Det blev förstås lite enklare för dem att slå sig fram, men det var det värt för att de skulle kunna specialisera sina roller hårdare.

Jag minns inte exakt hur featen såg ut, eller vad den hette, dock.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag undrar, när jag tänker efter, om det inte var en skill, och inte en feat? En skill som heter Taunt, till och med. Man kör den mot motståndarens Sense Motive-check, och lägger på plus och minus för om motståndaren redan slåss med någon annan, om motståndaren inte begriper en, osv. Om man lyckas så vänder sig motståndaren mot en för att göra sin nästa attack. Att göra en taunt är en move-action.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett simpelt exempel skulle kunna vara en förmåga som gör att man förlorar sin förflyttning om man träffas av en Attack of Opportunity från rollpersonen.
Stand Still; Expanded Psionics Handbook.

(Whirling Steel Monken i D&D Minis har den förmågan)

Vad finns det för fler möjligheter?
Herr Nils gillar att vara en Marshal (Miniatures Handbook) och ge sig själv och alla sina followers Shield Wall, så att man helt enkelt bildar ogenomträngliga sköldmurar som inte fienden kan komma förbi. Nånting sånt.

Jag tycker att vara stor och tjock borde vara the bees knees om man vill vara en bra tank. Liksom, se till att man tar upp hela korridoren i bredd och bara stå och dreggla. Det funkar iofs inte i öppen terräng, men man kan inte få allt. (Själv hade jag en idé om att göra en tank som var typ Tauric Dvärg+Dire Elephant och sedan ge honom prestigeklassen Dwarven defender så att han bara kunde stå i vägen som en stor, tjock elefantpropp i korridoren. Men det funkar ju inte, för han blir inte en dvärg längre när man gör honom Tauric)

Jag vet att jag sett en Feat för att ta en smäll åt en kompis, men jag tror att det var i ett nummer av Dragon, så det orkar jag inte lokalisera. Men den förmågan verkar så vettig att den förmodligen finns i typ Complete Warrior eller någon annan ostig bok. Någon nörd har säkert redan pekat ut det för dig.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Förmågor som gör det svårare att ta sig förbi rollpersonen. Ett simpelt exempel skulle kunna vara en förmåga som gör att man förlorar sin förflyttning om man träffas av en Attack of Opportunity från rollpersonen.
Jag har petat i det här: Om man gör en Withdraw kan man flytta bort från en snubbe utan att drabbas av en AoO. Dessutom får man då flytta ett fullt move. Det räcker med ett Withdraw för att komma undan en sådan här förmåga. Eller ett femfotssteg, men då kommer man inte så långt.

Knight i PHB II gör från en viss level (3, tror jag) att alla rutor han hotar räknas som svår terräng. Det gör det svårare att ta sig förbi, och man kan inte ta ett femfotssteg, men även om man inte kommer lika långt med en Withdraw kommer man iväg i alla fall.

Knight är en sjysst existerande tank-klass, och jag vill minnas att WoTC lade upp den på sitt hemsida när PHB II kom ut, så den är gratis, men om jag skulle göra en mer extrem tankarklass skulle jag göra så den som slogs med en utsattes för en AoO om man gjorde en Withdraw. Möjligen skulle man kunna peta bort några av Knightens övriga förmågor i utbyte mot den. Jag vet inte hur balanserat det blir.

Erik, öppen för kritik av hans felläsningar av PHB!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Taunt är en skill i EQ RPG, jo. Det finns ett Taunt-feat åtminstone i det gamla Warcraft D&D, och en feat som heter Goad - för det senare, se bl.a. Netbook of Feats. Tauntning som teknik beskrivs också i Dragonlance senaste versionen - kendrar har +4 på tauntning.


Erik, gratis är gott
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
I Iron Heroes, som är en Variant Players Handbook skriven av Mike Mearls och utgiven av Monte Cook, så går "taunt" under performance, eller mer specifikt under comedy-varianten av performance. Det tyckte jag var jätteroligt när jag upptäckte det, för det betyder att alla biffiga steroidkrigare kommer att vara värsta ståupparna, och att det finns en vettig anledning att ge sin krigare hög karisma. Jag tycker bilden av en stor tjock krigare som sitter på ett värshus och drar värsta historierna som alla garvar högt åt är väldigt tilltalande :gremsmile:

/Kalle
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Om man gör en Withdraw kan man flytta bort från en snubbe utan att drabbas av en AoO. Dessutom får man då flytta ett fullt move. Det räcker med ett Withdraw för att komma undan en sådan här förmåga.
Men eftersom withdraw är en full-round action så kan han som kommer förbi inte göra något annat i rundan, dessutom så gäller bara withdraw för den första rutan man går in i. Så ett vapen med reach för knights rekomenderas (spiked chain någon?).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Controller - Regelskiss

Right. Här kommer en skiss på en tank-klass byggd på idén om att hindra motståndare från att röra sig. Ta gärna en titt och se om ni har några kommentarer.

<center>* * *</center>

CONTROLLER

BAB Progression: As fighter
Good Save: Fortitude
Hit Die: d12
Skill Points: 2 + Int

Class Features:
1. Combat Reflexes, Pin Down
2.
3. Hamper Movement
4. Terrible punishment (+2)
5. Focused Attack (2)
6. Let None Escape
7. Secure Retreat
8. Long Reach
9.
10. Focused Attack (3)
11.
12. Secure Retreat (2/day)
13.
14. Terrible punishment (+4)
15. Focused Attack (4)
16.
17. Secure retreat (3/day)
18.
19.
20. Focused Attack (All)

Combat Reflexes: Central to a controller is his ability to make attacks of opportunity. At level 1, the controller gains Combat Reflexes as a bonus feat.

Pin Down: Each time you hit an opponent with an attack of opportunity due to movement, he must immediately make a Reflex Save against a DC equal to 10 + half your Controller level + your Dex bonus. If he fails, He loses all further movemet until his next action.

Hamper Movement: Starting at level 3, opponents add your Controller level to the DC of all tumble checks made to avoid attacks of opportunity within your threat zone.

Terrible Punishment: At level 4, you gain the ability to forfeit any number of your available attacks of opportunity in return for a +2 bonus to your attack roll on one single attack of opportunity. At level 14, this bonus increases to +4.

Focused Attack: Starting at 5th level, you can make more than one attack of opportunity against a single opponent. Every attack you make counts towards your maximum number of attacks of opportunity, as specified by the "combat reflexes" feat. At 5th level, you can make up to two attacks of opportunity against a single opponent at any time when he provokes one. At 10th level, you may make up to three attacks of opportunity, at 15th level, up to four, and at 20th level you may make all your attacks of opportunity against a single target. The target needs only fail one reflex save for the effects of the class ability "pin down" to take effect.

Let None Escape: At level 6, opponents taking the "withdraw" full-round action still provoke attacks of opportunity from you.

Secure Retreat: Once per day, when an opponent within your threat zone gets an attack of opportunity against an ally due to movement, you may forfeit one of your available attacks of opportunity to try and interrupt the opponents attack. The opponent makes a reflex save against a DC equal to 10 + half your Controller level + your Dex bonus. If he fails, he may not make the attack of opportunity. If he succeeds, your ally may still choose not to make the move action. At level 12, you gain this ability twice per day. At level 17, you gain it three times per day.

Long Reach: Once per turn as a free action, you may designate one square adjacent to your normal threat zone to be part of your threat zone.

<center>* * *</center>

Så, typ. Förslag på ändringar mottages tacksamt. Säg särskilt gärna till om ni tycker att den verkar uppenbart obalanserad (åt endera hållet); jag har lite dålig känsla för sånt.

Det vore också kul med förslag på hur man kan inkorporera klassen i spelvärlden. Som det är nu så är den en utpräglad "regelgimmickklass", och det är ju lite tråkigt.

/Kalle
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Men eftersom withdraw är en full-round action så kan han som kommer förbi inte göra något annat i rundan,
OK. Så magikern dör nästa runda... :gremgrin: Jag kan fortfarande inte hålla honom kvar eller försvaga honom innan han smackar ned våra klädisar.

dessutom så gäller bara withdraw för den första rutan man går in i
Poäng. Reach är sjysst, det är också bra att vara flera polare på rad - ska han komma runt oss får han ju gå in i min polares ruta och få en AoO på näsan.

Erik, shield wall
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Re: Controller - Regelskiss

Cool idé, men jag tycker att den är lite för ensidig för att vara en 20 levels grundklass.

Jag skulle nog hellre göra en 10 levels prestigeklass av den och komprimera ihop specialförmågorna över dessa 10 levels (du har ju 7 »döda levels« nu).

BAB +5 och Combat Reflexes som förkunskapskrav (och kanske något mer).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Controller - Regelskiss

Cool idé, men jag tycker att den är lite för ensidig för att vara en 20 levels grundklass.
Bra poäng. Jag tänkte lite på det själv, och det var delvis därför jag bad om idéer på hur man skulle kunna koppla klassen till settingen. Med en sådan koppling så skulle man kunna ge den lite förmågor som inte nödvändigtvis hade med attacks of opportunity att göra — och kanske täppa igen några av dom döda levlarna.

Att göra det till en prestigeklass är förstås också en bra lösning.

/Kalle
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Controller - Regelskiss

Nån sorts shieldman-typ, vars uppgift är att skydda fältahubits-magiker i en värld där man insett att detta är vettigt på slagfältet. Tänk på "grogs" i Ars Magica om du läst det, eller vad de där jepparna som skyddar aes sedai hette i Drakens Återkomst. Funkar även som livvakter och dylikt.

(För övrigt anser jag att prestigeklasser är teh suck.)

Erik
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Skitbra tråd. Jag har funderat på exakt samma grej. Jag är nere i Kosovo just nu, och (jag vet, jag är obotlig) har precis dragit igång en D&D kampanj med mina kollegor. Försökte bygga en tank åt gruppen, men det blev helt enkelt en dvärgfighter med toughness och mycket rustning. Och det är ju liksom bara 50% av tankandet.

- V

Tillägg: yeah, jag vill bara använda core rules dessutom.
 
Top