Nekromanti Att testa saker en gång.

Feuflux

omjonasson.se
När jag spelar rollspel vill jag normalt sett ha äventyr, fart och fläkt, hjältemod och ingen jävla verklighetsförankring/realism. Star Wars, Feng Shui och Standardfantasy är den ohotade treenigheten i min rollspelsreligion.

Däremot kan det vara kul med avstickare enstaka gånger. Att en gång testa andra saker kan locka även om jag helt saknar ambition att fixa uppföljare till den gången. Just för att när man spelar en gång så går man in för att göra en upplevelse av det hela på ett sätt som inte funkar att återupprepa (lät det vettigt?).

Att spela Svenil eller Paranoi skulle jag (om jag fått stämningen hos spelen korrekt uppfattade från forumsläsande) tycka om att testa, men jag kan inte se mig spela humorspel regelbundet. Första gången kan man flippa ur och ha kul men andra gången så flippar man bara ut en gång till... eller så är det bara jag som är dimensionslös. :gremsmile:

För tillfället är jag lockad att försöka testa Viking (då en polares flickvän som inte testat rollspel antytt att det skulle kunna vara intressant). Problem är ju då att jag inte känner mig bekväm med tidsperioden (jag kan för lite om vikingar), inte gillar systemet så mycket (måste ändra för att orka SL:a) och fullständigt saknar vana att lira grisodling (eftersom jag aldrig gjort det :gremgrin: ). Men jag är fortfarande lockad, kanske just för att jag inte gjort det förut. Det här kan bli min "testa grisodlarViking en gång"-grej. Eller så är jag bara sporrad av att försöka visa upp hobbyn för en gröngöling på ett stilfullt sätt och inte skrämma henne till döds med hoppande ninjor och andra tokroliga grejer.

Det kanske blir en toksuccé (även om de andra båda spelarna som ska vara med troligtvis (eller så underskattar jag folk i vanlig ordning) är för koboldiga för det) och så blir det mer än en gång. Då kan jag acceptera att min "testa en gång"-tanke skiter sig.

Hur är det för er andra då, är ni engångslirare av spel eller är det bara kampanjlir som gäller? Ge mig era tankar.

Krille

Super Moderator
Jag spelar mest i form av minikampanjer eller stora äventyr, nånstans mitt emellan ett normalt äventyr och en normal kampanj och ca 6-12 speltillfällen långa. De är så gott som alltid avslutade som äventyr, men de är såpass långa att det finns utrymme för rollpersonsutveckling i dem.

Däremellan så försöker jag testa rollspel åtminstone en gång. Jag är dock inte mycket för engångsfriform. Det ger mig ingenting. Visst, jag kan få uppleva en kul historia, men det kan jag på bio också. Men kan jag åtminstone få prova ett visst spelsystem och dess miljö så har jag i alla fall fått ut något av det.

Men annars är det minikampanjerna som gäller. Evighetskampanjer hinner jag tröttna på, men ska det vara någon mening med slitet att bygga gubbe så får spelet gärna pågå ett tag. Så minikampanjer är en rätt bra kompromiss.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Minst en gång!

"Hur är det för er andra då, är ni engångslirare av spel eller är det bara kampanjlir som gäller? Ge mig era tankar."

Jag är aldrig (nåja) främmande för att prova saker minst en gång. Det kan ju faktiskt vara så att jag tycker om det, och då har jag ju missat något om jag inte provat det. Och gillar jag det inte vet jag ju att jag inte gör det och kan undvika det i framtiden.

Om man ska gå in mer på rollspel i synnerhet så är jag mest engångslirare. Det beror inte så mycket på att jag vill prova på saker som på att jag spelar rollspel så sporadiskt att det inte blir så att vi håller igång några kampanjer. Det kanske är synd, en långkörarkampanj vore skojigt.

Rickard

Urverk speldesign
"Hur är det för er andra då, är ni engångslirare av spel eller är det bara kampanjlir som gäller? Ge mig era tankar."
I min förra spelgrupp var vi för många (runt 14).. Där lirade vi rollspel utifrån vilka som dök upp.. Jag och en annan spelledare kunde 10 rollspel som vi varvade med.. Jag hade exempelvis två uppdelningar i spelgruppen när vi spelade DoD, bara för att vissa typer tenderade att dyka upp med vissa personer.. Det var i princip bara tre personer som alltid var med och spelade..

Ibland hade vi nödlösningar som vi kunde dra fram ur fickan och spela.. Jag hade In the Dark och den andre spelledaren hade lite systemlösa saker samt Secret Service.. Ibland hade vi köpt något nytt rollspel som vi testade (WFRPG, Feng Shui) men det blev inte mycket mer än så.. Ibland blev det inte mer än att göra gubbs i rollspelet (Wheel of Time, Mutant).. Bästa var nog när vi hade rollspel där uppdragsgivaren kunde ringa ihop ett rollpersonsgäng (noirigt Mutant Chronicles, Star Wars).. Då behövdes det inte tas hänsyn till vilka som dök upp..

/Han som kan berätta om förutsättningarna och tidspressen att göra ett scenario i en annan tråd någon annan gång

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag varierar, jag kör gärna kampanjer, men även kortare saker. Tyvärr så brukar vissa kampanjer inte bli så långlivade pga att den person som är spelledare i dessa brukar tröttna eller hittar något nytt häftigt som han vill köra en kampanj i... Så jag är faktiskt förvånad att GURPS Steampunk-kampanjen hängt i så länge som den gjort. Ok, vi har inte spelat så mycket, men det beror på att spelarna aldrig kan enas om en passande dag.

Jag testar gärna nya spel dock för att bilda mig en uppfattning, och har inte heller något emot engångsfriform. Sedan finns ju då de spel som man tycker efteråt att: nej, det här var uselt, det vill jag aldrig spela igen. Parabellum på Gothcon för massa år sedan var en sådan skräckupplevelse.

/Ulfgeir

Bombu

Hero
Hur är det för er andra då, är ni engångslirare av spel eller är det bara kampanjlir som gäller? Ge mig era tankar.

Kul fråga!

Jag tycker du har en sympatisk inställning till att pröva saker åtminstone en gång, det skadar inte liksom... trevlig inställnig..

Men för mig då, jag gillar bra kampanjer bäst, helt klart jättemycket verkligen så!

Kampanjerna ska gärna vara långa och ha utrymme för förändring både av miljön och av rollfiguren.

Men man kan ju inte bara bestämma sig att ett spel man aldrig har prövat ska passa att spela en lång kampanj och då testar jag gärna att köra några gånger.

För det där med att testa blir också beroende av villka man spelar med, om jag träffar några nya rollspelsvänner, så kan de influera mig och påverka min upplevelse, kanske kan de visa varför Call of Chathulu (staving...) är så himla bäst, själv tycker jag det verkar jobbigt att dö/bli galen hela tiden....

Men jag kan ju inse att jag missat poängen, varför jag gärna blir korrigerad (på ett snällt sätt) och får exempel på Hur man har kul med detta spel.

Och det bästa sättet att få reda på varför nått spel är jättebra är ju att få pröva med en generös (andligen) spelgrupp som gärna utan besservisserfasoner och Von oben attityd, låter mig vara med och testa.

På ett sätt blir det både svårare och enklare med nymodigheter när man blir lite äldre... (nåja jag är alltså fortfarande väldigt ung men...)

Man har sin favoritspelstil vet vad man gillar, man blir bekväm, kanske till och med lat :gremshocked: men man kan ju också vara lite mindre korstågs benägen över att andra faktiskt har hittat ett annat sätt att spela rollspel.

Jag tror det är någon förvriden form av självförtroende som gör att jag inte (lika lätt) blir upprörd över att folk tycker annorlunda än mig själv, vem vet de kanske har kul på ett sätt som jag också kan vara med på.... eller så har de kul på ett sätt som jag aldrig i helvete kommer kunna vara med på... allvarligt aldrig alltså.

Bombu, låssas som om han har fått självinsikt..... (försöka duger som det så fint heter....)

Pom

Swashbuckler
Jag är svårartad kampanjfetischist. När jag skaffat nya spel har det varit antingen för att använda delar av det som referens eller för husregler, eller för att jag varit nyfiken på om det varit fråga om Det Perfekta Rollspelet väl lämpat för evighetskampanjer.

Även när en SL klargör att han bara tänkt sig ett engångslir tänker jag mig det ändå som början på en kampanj, i hopp om att SL uppskattar det som skett och blir inspirerad att fortsätta.

Ett äventyr är en puppa - en kampanj är en fjäril. :gremcool:

Muggas

Hero
Jag har aldrig kört något engångslir med min (gamla) spelgrupp. Det blir väl mest på eventuella forumsträffar (som DanCon senast) då jag testar minispel med er andra. Däremot är jag väldigt trött på kampanjtänket och det skulle vara kul att köra helt nya spel i helt nya settings, om så bara för en kväll. Spel som jag skulle vilja testa över ett spelmöte (till att börja med) är t.ex. Västmark, D&D, Andra imperiet och Feng Shui. Helst med erfarna spelledare som har koll på spelen. Fan, det vore kul med ett ”testkonvent” eller liknande där olika spelledare representerar olika spel som man får prova under några timmar per session - med pedagogiska scenarion som är skräddarsydda för nybörjare (i o f s kanske det i stort sett fungerar mycket så ute på konventen idag).

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag försöker ge ett spel några gånger. För att få en så stor möjlighet att se spelet i sin helhet. Det tror jag inte att man får om man spealr det en gång... Tror att man måste ge det lite tid & låta sig växa in sig i spelet & upptäcka det i sin helhet..
Det var så när jag skulle testa EON för första gången, var lite avigt inställd till det hela i början.. Men tack vare en ihärdig SL, tackar för der Pierre... :gremgrin:, som tjatade & tjatade så vart det som så att vi lirade EON. Numera är jag helt kalrt förtjust i spelet & har EON3-boxen här hemma...

hraufnir

Swordsman
Jag är en sån där läsare... så när jag skall spela ett nytt rollspel (händer för sällan) så får jag tag på det via en kompis eller nätet... läser in mig lite så jag ganska snabbt får en känsla av världen... då är det enkelt att kunna utvärdera ett spel efter en par omgångar... sen att man fortfarande bara spelat i en bråkdel av en värld eller ett system spelar inte så stor roll, för om inte SL har misslyckats totalt är spelets grundtanke levererad...

Ingtar

Veteran
Jag är kampanjspelaren.
Men ibland så kan det vara roligt att testa på något nytt me
det får inte vara vad som helst, för tilfället så är det enbart ett rollspel som tilltalar mig och det är EON II och så kan man väl säga att jag börjar få upp ögonen lite för DoD6.

Jag håller mig till EON och kör långdragna kampanjer och liknande.
(Har nästan alla moduler så det känns rätt skönt, känns inte rätt att lägga allt under sängen och börja med något annat).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Min ambition är att i mina spelgrupper främst spela kampanjer, men jag är inte främmande för att pröva andra rollspel på konvent.

MrG

Swashbuckler
Gör både och även om det ofta blir kampanjer. När jag hade mer tid blev det mer systemtester (körde det löpande en gång i tiden med onsdagsträffar där spelledare demade ett nytt system nästa varje gång), nu blir det mer tester av miljöer och tankar än system. Blir det system, följer oftast en kortare kampanj så det ska vara värt mödan med att lära sig och dona karaktärer. Och så blir det självklart en del systemlösa kampanjer också :gremlaugh: