Nekromanti Att träffa någon annan än den man siktar på...

Rising

Vila i frid
Hur gör man som spelledare när någon rollperson skjuter in i en klunga med folk? Eller när de säger "jag försöker skydda enhörningen med min kropp!" eller när de rusar in i närstrid med den onde greven bara för att hans knektar med armborst inte skall få fri sikt att skjuta mot dem?

Det är ju enklare att träffa någon om man skjuter in i en klunga än om man bara skjuter mot en ensam person, men man kan råka träffa någon annan än den som står längst fram i mitten; den man siktar på.

Jag är så van att tänka på projektilvapen som en situation mellan den siktande och målet, att det blir konstigt för mig att blanda in eventuella andra parter. Ofta löser jag det på något dåligt sätt med en regel jag hittar på för stunden. Men... vad händer egentligen när man siktat på cyklopens öga och missar? Kan man fortfarande träffa cyklopens ansikte? Och hur är det egentligen med gevärskulor som träffar sitt mål men som också fortsätter genom kroppen och skadar tredje person som står bakom målet?

Hur hanterar egentligen spel sådana här saker? Hur hanterar ni dem? Jag har dålig koll på framtidsrollspelen, men gissar att de måste ha olika lösningar på detta problem. Hur ser de ut?

Krille

Super Moderator
Det krävs nästan alltid någon form av abstraktion för att hantera detta. Annars blir det för mycket, helt enkelt.

De två mekanismer som jag trivs bäst med är den i Neotech och den i Västmark.

Grunden i båda är att om man missar avsett mål så finns en risk att man träffar något annat mål i närheten.

I Neotech så behandlas det på samma sätt som automateld: alla mål mitt inne i högen (inom rimliga gränser), i ordning från längst fram till längst bak, får slå 1T6. En etta innebär att kulan träffar den personen istället.

I Västmark fungerar det på nästan samma sätt: skjuter man in i en delstrid och missar avsett mål så får man slå ett anfallsslag mot varje annat mål i delstriden, rangordnat efter turordning, och med en modifikation som blir elakare hela tiden. En träff innebär att den personen träffas istället.

Millennium's End hade, om jag inte minns fel, en intressant rekommendation. Millennium's End har ett träffmallsystem som liknar Western, fast det fungerar. :gremgrin: Principen var att ta en målfigur per gubbe i målområdet och lägga över varandra, så att det såg ut som det skulle se ut i ett gevärssikte för skytten. Sedan lägger man sin träffmall över alla gubbarna, väljer målpunkt, slår slaget och ser var - och vad - man träffar. Orsaken till att detta inte faller in under mina favoriter är att träffmallar är så ämlans jobbiga.

DODswe4

Hero
Man får oftast (alltid) en mod för att sikta på något specifikt exempel viss ett öga. om man får -5 inne bär ju att man träffa kroppen om man slår 1 över det man skulle. jag tycker kort sagt att om man får minus för en handling och klarar sin egentliga bra hets nivå så träffar man målet men på ett annat ställe. (Detta gäller bara vapen, tycker jag)

Ziaxool

Veteran
...med en modifikation som blir elakare hela tiden.
Vad menar du med "elakare"? Är det större eller mindre chans att träffa dem som står bakom snarare än den/ det du siktade på från början?

Rising

Vila i frid
Neotech så behandlas det på samma sätt som automateld: alla mål mitt inne i högen (inom rimliga gränser), i ordning från längst fram till längst bak, får slå 1T6. En etta innebär att kulan träffar den personen istället.
Det är en halvfiffig lösning, men den fungerar illa om målen är av olika storlek. Om det står en bil bredvid en sittande skytt så kan ju inte lika många skott fördelas över dem båda. Å så är den lösningen svår att använda om man pratar om pilar som avlossas mot cyklopögon (jag kan dock tolerera att man skitit i detta i just Neotech, eftersom det inte brukar förekomma pilbågsskytte mot cykloper i just det spelet).

Störst problem har jag kanske med att man föreslås börja med slaget för det "avsedda målet". Om en rollperson exempelvis kastar sig framför en enhörning för att skydda den med sin egen kropp så tycker jag det känns mest logiskt att börja med slaget för att se om pilen träffar rollpersonen. Om den missar, då går man vidare med enhörningen. Enhörningen befinner sig ju bakom rollpersonen. Samma sak med snubbar som gömmer sig bakom gisslan. Först vill jag slå för att se om någon av kulorna träffar gisslan, därefter vill jag gå vidare med de kulor som eventuellt missat gisslan eller som penetrerar gisslan och som kan skada det tänkta målet bakom. Och jag tror man ska se upp med kombinationer med olika former av tärningsmekanismer för att avgöra om man träffar målet eller någon annan som i Neotech. Om någon har mindre än 1/6 chans att träffa ett mål så kan ju det betyda att det blir lättare att träffa ett mål om man kastar fram en flaska framför den man vill träffa och siktar på flaskan istället. Har man tur så missar man och träffar personen bakom istället. Jag gissar att det var en av anledningarna till att du använde ett annat system i Västmark.

Det som gäckar mig mest är skillnaden mellan medvetna och omedvetna hinder som befinner sig mellan skytten och målet. Ponera exempelvis att jag ska skjuta en president som skakar hand med någon idiot som jag inte vill döda men som råkar befinna sig framför presidenten och som därför delvis blockerar mitt mål. Nu har secret service-män upptäckt mig och en riktig Kevin Costner-hjälte hoppar fram för att skydda presidenten precis som jag ska till att pricka honom. Okej, i det här läget tycker jag alltså att man borde slå för att se om kulan träffar Kevin Costner innan jag slår för att se om den träffar presidenten. Beroende på Costners smidighet så modifieras ju mina chanser att träffa presidenten. Jämför med att hålla upp en liten sköld framför sig med att hålla upp en stor, det är klart att det spelar roll. Däremot vore det ganska buggigt att slå för att se om jag träffar idioten före jag träffar presidenten (det skulle nämligen betyda att om jag är så skicklig att jag (efter modifikationerna är beräknade) ändå skulle ha mer än 50% chans att träffa idioten, så skulle det alltså bara vara svårare och svårare för mig att pricka presidenten ju bättre jag var).

Hmm, tja, man kanske ska börja med ett slag för att se om man träffar det riktiga målet, men ändå vänta med det efter att alla medvetna hinder har fått göra sitt bästa för att minska ens träffchans. Så, om en cyklop skulle hålla upp en arm framför ansiktet när du försöker träffa dess öga så skulle man börja med ett Smidighetsslag för cyklopen. Differensen skulle vara den minusmodifikation som du måste överskrida för att träffa ögat (samt eventuella andra minusmodifikationer för att du skall kunna träffa ett så litet mål som ett öga), och om du skulle missa så skulle man i tur och ordning se om du träffade armen istället, eller cyklopens ansikte, eller cyklopens mamma (som står bakom cyklopen), osv.

Krille

Super Moderator
Miss!

"Om en rollperson exempelvis kastar sig framför en enhörning för att skydda den med sin egen kropp så tycker jag det känns mest logiskt att börja med slaget för att se om pilen träffar rollpersonen. Om den missar, då går man vidare med enhörningen."

Det där är ett hårigt fall. Skytten försöker ju träffa enhörninen, inte rollpersonen. Om han lyckas med första slaget så träffar han ju rollpersonen och misslyckas därför med sin avsedda handling.

Av den anledningen - plus att det gör det så mycket lättare att administrera, iom att man bara behöver bry sig om andra mål om man missar det avsedda - så utgick jag från att en träff är en träff i avsett mål, och en träff i något annat mål är en miss (av avsett mål, i alla fall). Först när man vet att man inte träffat avsett mål så kan man ta reda på vem man egentligen träffar.

Frågan är du hur man behandlar rollpersonens handling att kasta sig emellan. Om han lyckas med sin handling så kommer skytten träffa honom istället, och därför missa.

"Jag gissar att det var en av anledningarna till att du använde ett annat system i Västmark."

Den ena anledningen. Den andra var att T6or inte ingår i T10-systemet. :gremgrin:

Faktum är att det där är ett av principbesluten i T10-systemet som har gett mig mest problem - på grund av att jag konsekvent inte vill ha med tärningspölar så kan jag inte få in ett sådant smidigt automateldsslag som Neotech har.

Jarl

Hero
Skott mot någon som står i en klunga och som missar sitt tilltänkta mål löste jag så här:

Varje person i klungan tilldelas en siffra mellan 1 och 10. Mina tärningslag har en T10 som "kontrolltärning" (används till lite allt möjligt). Om anfallsslagets kontrolltärning visar en siffra som tilldelats någon så blir den träffad. Annars missar man hela klungan. Det kändes (åtminstone när jag konstruerade regeln) som en hyfsad lösning.

zuntona

Swordsman
Jag kommer inte ihåg vilket spelsystem som använder sig av det här men jag har snott någonstans ifrån, kanske modiferat lite. Det passar betydligt bättre in i nutid eller framtids spel.

Man kör med bilder på allting man siktar på och lägger på ett diabildspapper med en sikte på. Sen så går man ut ett steg från mittpunkten med varje effekt över färdighetsnivån. Då tar också hänsyn till att det lättare att träffa större mål. Man slumpar med en annan tärning åt vilket håll skott går. Det kan altså tänkas att en amatör råka skjut ner i backen. (regler för rikoschett klarar jag dock inte av)
Detta behandlar på ett bra sätt om du missar själv ögat om nu skitade på så kan skottet träffa örat eller något sådant.

Sen så får jag hålla med Krille om smidigheten i att slå t6 för att se om någon i annan i klungan blir träffad.

DODswe4

Hero
Men det är väll olika Chans att träffa folk? Destu närmre målet destu enklare att träffa

Rising

Vila i frid
Re: Miss!

Skytten försöker ju träffa enhörninen, inte rollpersonen. Om han lyckas med första slaget så träffar han ju rollpersonen och misslyckas därför med sin avsedda handling.
Yeah, man undviker lättast buggar på det viset också, annars kan det ju lätt bli så att man bara enklare och enklare träffar saker som hamnar i vägen ju bättre man är som skytt.

Frågan är du hur man behandlar rollpersonens handling att kasta sig emellan. Om han lyckas med sin handling så kommer skytten träffa honom istället, och därför missa.
Yes... Den lösningen gillar jag särskilt om man pratar om långsamma projektiler såsom pilar och kastvapen. Med modifikationer, dock. En halvlängdsman som försöker skydda en enhörning med sin kropp ska ju inte kunna skydda den lika bra som ett stort troll, och rent tekniskt ska det väl gå att kasta sig framför en skytt även om man inte vet riktigt vilket mål han siktar mot (varpå man kan skydda några personer bättre än andra).

Faktum är att det där är ett av principbesluten i T10-systemet som har gett mig mest problem - på grund av att jag konsekvent inte vill ha med tärningspölar så kan jag inte få in ett sådant smidigt automateldsslag som Neotech har.
Men.. tärningspölar? Skulle man inte slå T6:or i tur och ordning från den som var längst fram och sedan fortsätta bakåt? (Om man skjuter ett enda skott in i en korridor full av folk, alltså, jag förstår att det blir tärningspölar om man pratar om automateld) Ser man det så, då har ju du samma system som Neotech, fast mycket bättre, eftersom du tillåter modifikationer på varenda slag. Du slipper ju bland annat buggen (som jag antog fanns) som kunde uppstå om någon hade mindre än en sjättedels chans att träffa sitt mål, och då alltså skulle kunna få det enklare att träffa en person som står bredvid målet än själva målet i sig. Jag tycker iaf att ditt system var överlägset.

Rising

Vila i frid
Varje person i klungan tilldelas en siffra mellan 1 och 10.
Det är väl typ någonting i den stilen som de flesta löser situationen på i stridens hetta. Men på något sätt måste ju skyttens skicklighet spela in, och det måste vara enklare att träffa den man faktiskt siktar på, den som står långt fram i klungan, och den som är riktigt stor (typ, det måste vara enklare att träffa en bil än en sittande soldat) osv.

Så även om den lösningen kan kännas schysst i enstaka situationer, så får man nog ändå se den som en nödlösning som inte riktigt duger som en generell lösning på problemet.

Mask_UBBT

Hero
How can we dance when our luck is turning....

Okej, till sisu(det ska komma en regeltråd snart, jag lovar!) har jag tänkt lösa det här med träffar ungefär såhär:

Färdighetsslagen fungerar så att man slår [Satsning]Tärningar emot ett färdighetsväde, och räknar antalet lyckade slag.

Man kan baka in en träfftabell i det här, och därför kör jag med så kallade "abstraktionsområden". Alltså, hurpass petig man är med var man träffat. Det första abstraktionsområdet är "träff", och innebär en träff varsomhellst. Det andra är "Överkropp/underkropp", Det tredje är saker som huvud, bröstkorg, mage, etc. Det fjärde är saker som ögon och liknande.

Storlek och avstånd påverkar, så det är lika enkelt att träffa ett cyklopsöga i människostorlek som det är att träffa en människa på samma avstånd.

Anyway, man slår alltså emot sin färdighet, och träffar sitt mål med [antalet lyckade tärningar]s abstraktionsnivå. Om man skjuter emot cyklopens öga, men efter modifikationerna ändå bara lyckas med tre tärningar så träffar man istället i ansiktet.

Anyway, som du kanske förstår är det här som en sorts bakochframvänd träfftabell. Detta innebär även att skydd fungerar ok på de olika kroppsdelarna. Man säger bara "Jag hoppar framför presidenten och täcker hans övre kroppshalva", och SL avgör vilka områden som kommer resultera i att RPn blir träffad istället för Presidenten...

Jag vill påpeka att träfftabellen inte bestämmer skadan. Såt avskyr jag. Den bestämmer bara var skadan är någonstans. Därmed inte sagt att man inte dör av en skada i huvudet som skulle gett dig ett köttsår på armen. Men mer om det när jag faktiskt knåpar ihop en stridstråd.

Det här löser iaf problemet med att hoppa framför någon. Typ. Lite. Det är samma FV-slag iaf, oavsett.
Jag antar att det skulle kunna fungera emot folkmassor med, om man snurrar lite på det.

/Mask - skriver utan sina anteckningar, och har därför säkerligen missat något.... ställ frågor om luckor och sådant, eller saker som är dåligt förklarade...

Rising

Vila i frid
How can we sleep when our beds are burning....

Mysigt med de olika detaljnivåerna. De verkar funka alla tajders också. Men kan man använda dem på något vis så att man skjuter en person men råkar träffa den som står bredvid/bakom? För om de kan det, då har du ju ett väldigt komplett system som klarar det mesta av det som jag räknat upp.

Krille

Super Moderator
Miss Universum?

"Men.. tärningspölar? Skulle man inte slå T6:or i tur och ordning från den som var längst fram och sedan fortsätta bakåt?"

Just det där är konsekvensen av specialfallet "skjuta ett skott automateld rätt in i en smal eldzon" enligt Neotechs automateldsregler. Jag hade gärna använt det fullständiga fallet, dvs automateldsreglerna som de är i sin helhet, om det inte vore för tärningspölen.

Så specialfallet är egentligen en tärningspöl om en tärning, om man säger så, men jag hade velat sno hela regeln, inte bara specialfallet.

Mask_UBBT

Hero
Poorly...

Tja, alltså... jag har helt enkelt aldrig tänkt på det...

Men ok, skott som går igenom... Det är ju bara för SL att avgöra var personen står i förhållande till personen som blir träffad... typ, som orcherna i Lotr-fotr som blir stabbade av samma pil. Om det utspelade sig enligt sisus system så skulle man kunna anta att SL dragit slutsatsen att bägge orchernas bröstkorgar ligger i linje mmed skottlinjen.

Vad gäller folk brevid och så... aldrig funderat på det, men vi kan ju spåna lite...

En möjlighet är att man har Abstraktionsnivå 0(och kankse 0>? För slag med modifikationer?), som helt enkelt är hela det område som MÖJLIGEN skulle kunna träffas. Det här området skulle väl få någon typ av konform(som i kon-form) om man ska vara grafisk, och kanske borde man gära så att alla inom området tilldelas ett nummer+Storleksmodifikaton+avståndsmodifikation(om denna är negativ så drar man såklart ifrån från värdet). Typ, om man träffar abstraktionsnivå 0 så slår man då 1T100, och 1-5 innebär att man träffar vätte A som står ca 15 meter ifrån en, 6-15 innebär att man träffar Troll B, som står runt 30 m bort. 16+ innebär totalmiss. På sä sätt kan man nog klämma in folkmasseproblemet....

Det var det första som föll in i huvet på mig, iaf. Fungerar det? Jag är inte så säker på om jag gillar det... Jag ogillar allt som kräver mer än ett tärningsslag för att producera en effekt...

/Mask - spånar gärna mer på det här, om någon orkar...

Jarl

Hero
Det här systemet används bara om anfallaren missar sitt tänkta mål, träffar man så träffar man den man siktat på, vet inte om det framgick så tydligt.

Väldigt stora individer kan kanske tänkas få två siffror vid missar?

Men jo, det är ju en slags nödlösning, fast såna här situationer uppkommer ju inte så ofta, så en eventuell svag regel får ju inte så enorm effekt på spelet som helhet.

Vindhand

Myrmidon
Hur gör man som spelledare när [color:\\"red\\"](1)[/color] någon rollperson skjuter in i en klunga med folk? Eller när de säger [color:\\"red\\"](2)[/color]"jag försöker skydda enhörningen med min kropp!" eller när [color:\\"red\\"](3)[/color]de rusar in i närstrid med den onde greven bara för att hans knektar med armborst inte skall få fri sikt att skjuta mot dem?

Min tråkiga regelmekanik:
1: Om man skjuter mot en klunga av folk kan man slippa att slå något slag för att träffa. Om någon träffas och vem det är beror mest på hur tät klungan är... det enda som krävs är en viss minimiskicklighet.

2: Inget stöd för det just nu. Man kan försöka hålla fienden engagerad i strid och hindra den från att nå fram till enhörningen, man kan göra detta på ett vårdslöst sätt som inte tar hänsyn till den egna säkerheten. Thats it...

3: Jag brottas litet med detta fortfarande. Det är svårt att göra en "träffar fel person"-mekanik utan att göra samma fel som Eon: att det ibland är bättre att sikta på sin kompis och hoppas på att missa :gremsmile:
Om man ändå har regler för att beskjuta en klunga skulle man kunna använda dessa och bara träffa avsett mål om man missat alla som kan vara i vägen. Missar man borde man naturligtvis slå för klungan bakom också... Frågan är om det inte är för mycket mekanik dock... :gremsmirk:

peta

Warrior
Modern eldstrid [OT]

samma fel som Eon: att det ibland är bättre att sikta på sin kompis och hoppas på att
Om man tänker lite på det så är det nästan så modern automateldstrid fungerar. Man skjuter på måfo och hoppas träffa sina fiender och missa sina polare. Funderat på att pröva sådanna regler någon gång fast kom fram till att de var för tråkiga ur spelarsynpunkt. Men det kan kanske vara en ide till ett stridssystem där det viktiga inte är att slå bra på att skjuta eftersom man ändå ligger bakom skydd och bränner på utan att titta. Det viktiga är att slå bra på färdigheten 'Hålla huvudet nere' som modifieras med hur många kulor som är i luften

Vindhand

Myrmidon
Re: Modern eldstrid [OT]

Om man tänker lite på det så är det nästan så modern automateldstrid fungerar.

Jag misstänker att det är ovanligt att man verkligen koncentrerar sig på att försöka träffa sin kompis vänstra öra och hoppas på att missa och träffa någon annan (d.v.s. fienden). Det känns naturligare att man faktiskt siktar på det man vill träffa. :gremgrin:

Grog

Swordsman
Re: Miss!

min metod för mâl framför mâlet (även fasta installationer) är att
1. det som skymmer ger en modifikation pâ att träffa.
2a. om slaget ändâ lyckas träffas mâlet
2b. om slaget misslyckas enbart pga av modifikationen träffas det som skymmer mâlet
2c. om skytter skjuter sâ dâligt att han ändâ inte skulle ha träffat gâr kulan/pilen/snöbollen förbi bâde skydd och mâl.

enkelt och logiskt.

saker som befinner sig bakom mâlet har jag ingen bra regel för, men jag snor gärna nâgon annans!