Nekromanti Att välja androidbaserad mp3-spelare/surfplatta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, jag har börjat fundera på att byta ut min trogna iPod Touch, eller åtminstone komplettera lite. Jag har definitivt börjat tröttna på iOS och har aldrig varit icke-trött på iTunes. Jag skulle vilja ha typ en pryl som är ungefär lika stor, ungefär lika tung, men gärna lite fetare system och helst ett öppnare operativsystem. Så jag har kollat runt bland diverse Androidbaserade pryttlar.

De jag hittat är framför allt Samsung Galaxy Player YP-G1 16GB (som jag inte ens hittar nån officiell produktsida till) och Archos 43.

De har båda fördelar och nackdelar...

Samsung Galaxy Player:
+ Snygg, liknar iPoden i designen
+ Samsungs Galaxy-telefoner har jag väl hört rätt bra grejer om.
+ Multitouch-skärm (once you go pinch-zoom...)
- Verkar knappt existera. Prisjakt hittar den bara hos Pixmania, och i övrigt hittar jag den bara hos en svindyr eBaysäljare. Ingen officiell produktsida. Den verkar ju gå att köpa, men försöker nån tysta ner dess existens?
- Dyr, 2400:- på Pixmania, 327 euro via Ebay.

Archos 43:
+ Dualbootar Linux (wohoooo!)
+ Billigare, 1545:- på billigaste prisjaktstället.
+ Finns på många ställen, vilket känns stabilare. och man slipper handla på Pixmania.
+ Högre upplösning (en liten, liten smula; men å andra sidan något större skärm...)
- 19gram tyngre än Samsungen
- Sämre skärm; bara enkeltouch
- Enligt vissa recensioner en dålig kamera, som inte kan fokusera på saker som är nära (t.ex för streckkodsavläsning)

Annars är de väldigt lika. 16 gb, 1ghz processor, openGLES...

Någon som har något att tillägga? Jag vill ha en pryl jag kan surfa med, skriva på, gärna ta kort/filma med, gärna läsa streckkoder med, som jag kan utveckla till och gärna på, som håller hyfsad kvalitet och går lätt att läsa på. Det gör inget om jag kan rita/skissa på den heller, såklart.

Att kunna läsa E-böcker är det största måstet, men där är det ju ganska lika; samma mjukvara lär ju finnas tillgänglig iom android market.

chrull

Stockholm Kartell
Vad har du för telefon?

Att ha en separat pryl för det där känns för mig "jävligt 2001".

krank

chrull said:
Vad har du för telefon?
En Nokia N900; jag tänker nog inte byta innan den är färdigbetald.

Grejen är väl lite att jag har lite olika krav på apparaterna, eller snarare önskemål. Och hittills har jag inte hittat någon mobiltelefon som uppfyller de krav jag har på en PMP (framför allt handlar det om vikt och format).

Eller alltså; mina önskemål:

- Linuxbaserad om möjligt; ju mer linuxstandard desto bättre.
- Öppen plattform för utveckling
- Tillgång till många färdiga appar
- Lätt och lagom stor för att hållas i ena handen under promenader på 1-2 timmar
- Telefon/SMS-funktioner
- WLAN
- GPS
- Bra kamera
- Multitouch

Min nuvarande mobiltelefon har jag för att den uppfyller alla punkter utom "lätt och lagom stor". Den är helt OK som mobil, men jag orkar helt klart inte hålla upp den för att läsa saker på under längre tid. Den har heller inte multitouch.

Med lite tur är Nokia N9 inte helt värdelös; då blir det nog en sån jag byter till då. Om den suger får jag bita i det sura äpplet och skaffa en Androidmobil, och då nånstans kanske jag ger upp det här med att ha olika apparater för olika saker.

När det här med convergence devices pratade jag gärna om problemet att man byter ut en bra kamera + en bra mp3-spelare + en bra mobil mot en apparat som har en dålig kamera, en dålig mp3-spelare och en dålig mobilfunktion. Den kritiken står jag nog fortfarande bakom, även om den mildrats med åren.

Det finns också andra fördelar; dels alla som brukar komma av att ha flera skärmar att kolla på samtidigt, dels de som innebär att jag inte slösas på min smartphones batteri genom att läsa E-bok i fyra timmar.

krank

Jag har förresten bestämt mig och genomfört beställningen; det fick bli en 16gb Samsung Galaxy S Wifi.

krank

Jag fick min Galaxy S wifi 4.0 i förrgår, och har lekt med den ett tag nu. Tankar:

+ Skärmen. SKÄRMEN! Superskön. Och större än ipodens.
+ Flyter på bra. Inget hack eller lagg nånstans
+ GPS. Inte väntat. GPS utan 3G känns konstigt, men vafan.
+ Kamera på båda sidorna. Yay videosamtal!
+ Laddning via vanlig USB-kabel
+ Android, så jag kan bygga egna program
+ Android market, dvs tillgång till Firefox och bokläsaren Aldiko och annat
+ ScummVM, och andra emulatorer finns!
- Begränsat app-utbud jämfört med App Store. Saknar ordentlig outliner med cloudsynk/OPML-stöd, vettig synka-med-dropbox-anteckningsapp, och en hel hoper spel (Canabalt, Ascendancy, SimCity, Flashback, GalaxyOnFire, Broken Sword Director's Cut)
- Hittar inte min telefons utdelade internet. Tidigare har jag kunnat använda telefonen för att dela 3G via WLAN och därmed haft en mobil hotspot för laptop och annat. laptopen funkar bra, men ipoden kan inte surfa och ingen av androidappraterna jag har hittar ens wlanet.
- GIllar inte att den av skolans Eschangeserver påtingade lösenordsskyddgrejen kommer direkt när man tar enheten ur sleep mode, istället för först när man försöker låsa upp den, som på ipoden. Nu måste jag skriva in min kod för att se min kalender, vilket är störigt.

Överlag: Jag tycker om apparaten, men det kommer att bli en rätt jobbig övergång. Jag har tydligen vant mig vid utbudet av grejer i App Store, att köra Android känns lite som att köpa billiga kinakopior på Tradera, liksom. Det mesta finns, typ, men ganska mycket är billigt eller skräp. Överlag, tyvärr, sämre kvalitet på apps.

Men det skyller jag inte på Android, utan på app-utvecklarna.

krank

Kollade på senaste avsnittet Eureka på Galaxyn idag, på tåget. Funkade bra. MKV-format, HD-upplösning på filen (skalades ner till den inte lika HD skärmen), och en tillhörande undertextfil i SRT-format. Funkade ypperligt. Jag gillar formatagnosticism; hade jag försökt se den här på ipoden gissar jag att jag behövt konvertera den och bränna in texten först...

Och det hela tog omkring 7-8% av batteriet, för 40 minuter. Acceptabelt, tycker jag som minns när en laptop kunde ha kortare batteritid än en långfilm.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Du får gärna fortsätta skriva då jag funderar själv att införskaffa just den plattan.
Just nu anser jag att fördelarna överväger nackdelarna.

Har även funderat en del på ASUS Eee Pad Transformer men är lite skeptisk till den.

krank

Frankenstein said:
Du får gärna fortsätta skriva då jag funderar själv att införskaffa just den plattan.
Just nu anser jag att fördelarna överväger nackdelarna.

Har även funderat en del på ASUS Eee Pad Transformer men är lite skeptisk till den.
Tja, Transformern är väl mer en ipad-utmanare, Galaxy S wifin är ju mer ipod touch-motsvarighet. Men det antar jag att du redan känner till =)

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Tja, Transformern är väl mer en ipad-utmanare, Galaxy S wifin är ju mer ipod touch-motsvarighet. Men det antar jag att du redan känner till =)
Jo men jag har svårt att bestämma mig vad jag vill satsa på. En liten sak som är trevlig eller en lite större grej som man kan göra mer på.

chrull

Stockholm Kartell
Frankenstein said:
Jo men jag har svårt att bestämma mig vad jag vill satsa på. En liten sak som är trevlig eller en lite större grej som man kan göra mer på.
Vad skulle din tjej ha valt?

krank

Frankenstein said:
Jag skaffade både och. Flera gånger dessutom; nu har jag ju en Nook Color (androidplatta), en Galaxy S wifi (androidminiplatta) och en iPod Touch (också miniplatta). De fyller olika funktioner...

Arfert

Facit
Nook:en är väl en läsplatta från början? Fråm Barne &Noble?

Hursomhelst, ska man ha EN pryl så bör man satsa på en större. Jag kombinerar en t.ex. en ipad (byt ut mot önskad annan platta) med en liten skitbillig nokiatelefon om jag måste ringa. Perfekt.

CapnZapp

Myrmidon
Kanske ohjälpligt sent svar, men ändå...

Vad menar du med bytt namn...?

Jag hittade direkt Samsung Galaxy Player sidan på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Player

Där länkas till produktspec för både 4:an och 5:an:
http://www.samsung.com/us/system/consumer/product/yp/g1/cw/ypg1cwxaa/Galaxy_Player_WiFi_Spec.pdf

Men min egentliga fråga är samma som redan ställts? Finns det någon som 2011 skaffar sig en sådan här pryttel som inte då också är en telefon...?

Jag kan förstå om man köper en 7- eller 10-tums läsplatta. (Storleken tillåter inte bara större skärm utan - minst lika viktigt - större batteri). Men en 3.5- till 4.5-tums som inte också är din primära telefon...?

Rätta mig om jag har fel, men är inte dessutom Galaxy Player ohjälpligt förra generationens hård och mjukvara?

Mycket märkligt, men det finns givetvis en förklaring jag inte ser...

/Zapp, som själv inte har en Samsung men väl en HTC Sensation, som - om han inte missuppfattat något - klarar *allt* Galaxy Playern klarar, är större, snabbare, bättre; och kan dessutom ringa...?

krank

CapnZapp said:
Vad menar du med bytt namn...?

Jag hittade direkt Samsung Galaxy Player sidan på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Player

Där länkas till produktspec för både 4:an och 5:an:
http://www.samsung.com/us/system/consumer/product/yp/g1/cw/ypg1cwxaa/Galaxy_Player_WiFi_Spec.pdf
Wifin var från början en "fortsättning" av Player-serien, och hette då Player 4.0 resp. Player 5.0. Sen bytte de till Wifi. Läste jag nånstans.

Sen har vi en annan förklaring här:

http://www.geeky-gadgets.com/samsung-galaxy-player-galaxy-s-wifi-headed-to-the-us-16-03-2011/

Dvs att den heter Player i USA. Jag vet inte; när jag först letade info och ville ha den så hette den Player 4, nu när jag köpte den hette den Wifi 4.0.

CapnZapp said:
Men min egentliga fråga är samma som redan ställts? Finns det någon som 2011 skaffar sig en sådan här pryttel som inte då också är en telefon...?
Ja; vi som inte köper hela convergence device-köret. Jag har olika krav på olika produkter. Och jag har inte hittat någon mobil som uppfyller alla kraven jag har på mobiler och på PMP's. Eventuellt, kanske kan Nokias kommande N9 ändra på det, vi får se.

CapnZapp said:
Men en 3.5- till 4.5-tums som inte också är din primära telefon...?
Jag har den som läsplatta; och den har sin egen batteritid istället för att begränsa min telefons ringtid. Och med moderna smartphones batteritid tycker jag att det kan motiveras gott och väl att man ha separata apparater med egna

CapnZapp said:
Rätta mig om jag har fel, men är inte dessutom Galaxy Player ohjälpligt förra generationens hård och mjukvara?
Hurså? För att den inte är dualcore, inte kör Android 3.0? Jag vet inte om jag har behovet av att ha "senaste generationen". Jag valde den billigaste apparat jag hittade som motsvarande mina krav och önskemål (och några till, för den delen).

CapnZapp said:
/Zapp, som själv inte har en Samsung men väl en HTC Sensation, som - om han inte missuppfattat något - klarar *allt* Galaxy Playern klarar, är större, snabbare, bättre; och kan dessutom ringa...?
När det väl blir dags att byta telefon (betalar fortfarande av på min fullt fungerande Linuxbaserade N900, som dock är lite för klumpig för att läsa på i 2 timmar i sträck) blir det antagligen en Androidbaserad telefon, såvida inte Nokias N9 blir bra då. Jag köper hellre en riktig linuxmobil.

Kanske blir det "one device for everything" för mig då också. Om batteritiden är dubbel den jag har på mina två apparater nu då...

krank

Arfert said:
Nook:en är väl en läsplatta från början? Fråm Barne &Noble?
Korrekt. Dock kör den Android, och kan rootas. Så jag har tillgång till Android Market (även om inte alla apps syns) etc. Jag använder den iofs mest för att läsa PDF:er med och så, men den har full kapacitet att funka som en tablet.

Man kan t.om köra senaste Android, 3.0, på den om man krånglar lite...

krank

Hm. Enorm battery drain idag. Upptäckte just att den var nere på 7%. Kanske för att bluetooth varit igång hela tiden... Klantigt av mig.

Jag tar och kopplar in den, stänger av wifi och bluetooth, stänger ner alla program och försöker ladda den fullt. Så får vi se hur det funkar framöver.

Kanske ska göra ett litet batteritest typ imorgon - ladda både Galaxyn och iPoden till max och sen spela upp samma film på båda... Fast frågan är då vad jag ska använda för format på filmen...

Jarl

Hero
krank said:
Fast frågan är då vad jag ska använda för format på filmen...
Det är väl bara att koda den med x264 i en mp4-container så är den väl rätt optimal för båda spelarna?