OK, jag har börjat fundera på att byta ut min trogna iPod Touch, eller åtminstone komplettera lite. Jag har definitivt börjat tröttna på iOS och har aldrig varit icke-trött på iTunes. Jag skulle vilja ha typ en pryl som är ungefär lika stor, ungefär lika tung, men gärna lite fetare system och helst ett öppnare operativsystem. Så jag har kollat runt bland diverse Androidbaserade pryttlar.
De jag hittat är framför allt Samsung Galaxy Player YP-G1 16GB (som jag inte ens hittar nån officiell produktsida till) och Archos 43.
De har båda fördelar och nackdelar...
Samsung Galaxy Player:
+ Snygg, liknar iPoden i designen
+ Samsungs Galaxy-telefoner har jag väl hört rätt bra grejer om.
+ Multitouch-skärm (once you go pinch-zoom...)
- Verkar knappt existera. Prisjakt hittar den bara hos Pixmania, och i övrigt hittar jag den bara hos en svindyr eBaysäljare. Ingen officiell produktsida. Den verkar ju gå att köpa, men försöker nån tysta ner dess existens?
- Dyr, 2400:- på Pixmania, 327 euro via Ebay.
Archos 43:
+ Dualbootar Linux (wohoooo!)
+ Billigare, 1545:- på billigaste prisjaktstället.
+ Finns på många ställen, vilket känns stabilare. och man slipper handla på Pixmania.
+ Högre upplösning (en liten, liten smula; men å andra sidan något större skärm...)
- 19gram tyngre än Samsungen
- Sämre skärm; bara enkeltouch
- Enligt vissa recensioner en dålig kamera, som inte kan fokusera på saker som är nära (t.ex för streckkodsavläsning)
Annars är de väldigt lika. 16 gb, 1ghz processor, openGLES...
Någon som har något att tillägga? Jag vill ha en pryl jag kan surfa med, skriva på, gärna ta kort/filma med, gärna läsa streckkoder med, som jag kan utveckla till och gärna på, som håller hyfsad kvalitet och går lätt att läsa på. Det gör inget om jag kan rita/skissa på den heller, såklart.
Att kunna läsa E-böcker är det största måstet, men där är det ju ganska lika; samma mjukvara lär ju finnas tillgänglig iom android market.
De jag hittat är framför allt Samsung Galaxy Player YP-G1 16GB (som jag inte ens hittar nån officiell produktsida till) och Archos 43.
De har båda fördelar och nackdelar...
Samsung Galaxy Player:
+ Snygg, liknar iPoden i designen
+ Samsungs Galaxy-telefoner har jag väl hört rätt bra grejer om.
+ Multitouch-skärm (once you go pinch-zoom...)
- Verkar knappt existera. Prisjakt hittar den bara hos Pixmania, och i övrigt hittar jag den bara hos en svindyr eBaysäljare. Ingen officiell produktsida. Den verkar ju gå att köpa, men försöker nån tysta ner dess existens?
- Dyr, 2400:- på Pixmania, 327 euro via Ebay.
Archos 43:
+ Dualbootar Linux (wohoooo!)
+ Billigare, 1545:- på billigaste prisjaktstället.
+ Finns på många ställen, vilket känns stabilare. och man slipper handla på Pixmania.
+ Högre upplösning (en liten, liten smula; men å andra sidan något större skärm...)
- 19gram tyngre än Samsungen
- Sämre skärm; bara enkeltouch
- Enligt vissa recensioner en dålig kamera, som inte kan fokusera på saker som är nära (t.ex för streckkodsavläsning)
Annars är de väldigt lika. 16 gb, 1ghz processor, openGLES...
Någon som har något att tillägga? Jag vill ha en pryl jag kan surfa med, skriva på, gärna ta kort/filma med, gärna läsa streckkoder med, som jag kan utveckla till och gärna på, som håller hyfsad kvalitet och går lätt att läsa på. Det gör inget om jag kan rita/skissa på den heller, såklart.
Att kunna läsa E-böcker är det största måstet, men där är det ju ganska lika; samma mjukvara lär ju finnas tillgänglig iom android market.