Förutsatt att ni använder er av färdigheter/egenskaper eller någon variant av dem ("allmängiltiga stats som man slår mot för att se vad som händer", typ?), hur gör ni ert urval?
Till Äventyrssommar gick jag mer eller mindre på någon slags "det här ska vara med"-lista som kollaborerades fram med forumiter, medan i Cydonias fall (tidigare spel) använde jag mig nästan rakt av av WWs Trinity (ST-version) för att ha en bas färdigheter som jag sedan sållade från och lade till i och .
Till Ett Steg Framåt så kommer jag troligen utgå från existerande färdigheter i Cydonia (varför uppfinna hjulet igen?), döpa om några (Hantverk -> Tech), slänga en del i kontexten meningslösa (Handel), göra om andra till "Kraft"-motsvarigheter (Övertala -> Kraft: 'Övertygande argument'/'Compelling argument' [diplomancer style]) och kanske lägga till någon "klassisk" egenskaper/färdighet (Int/Bildning) som krafter också (Möööjligen Chekhov's Gun-style-kraft, får se).
Som jag ser det kan man bygga mer eller mindre från scratch - som kanske oftare ger färre färdigheter (eller miljontals små) - eller uppifrån och ner, vilket kan leda till att man följer mallen så mycket att ens spel inte finner sig själv riktigt. Ideellt sett vill jag nog egentligen bygga från noll, men jag är för lat och det är egentligen inte världens smartaste att bygga om från noll heller. :/
Till Äventyrssommar gick jag mer eller mindre på någon slags "det här ska vara med"-lista som kollaborerades fram med forumiter, medan i Cydonias fall (tidigare spel) använde jag mig nästan rakt av av WWs Trinity (ST-version) för att ha en bas färdigheter som jag sedan sållade från och lade till i och .
Till Ett Steg Framåt så kommer jag troligen utgå från existerande färdigheter i Cydonia (varför uppfinna hjulet igen?), döpa om några (Hantverk -> Tech), slänga en del i kontexten meningslösa (Handel), göra om andra till "Kraft"-motsvarigheter (Övertala -> Kraft: 'Övertygande argument'/'Compelling argument' [diplomancer style]) och kanske lägga till någon "klassisk" egenskaper/färdighet (Int/Bildning) som krafter också (Möööjligen Chekhov's Gun-style-kraft, får se).
Som jag ser det kan man bygga mer eller mindre från scratch - som kanske oftare ger färre färdigheter (eller miljontals små) - eller uppifrån och ner, vilket kan leda till att man följer mallen så mycket att ens spel inte finner sig själv riktigt. Ideellt sett vill jag nog egentligen bygga från noll, men jag är för lat och det är egentligen inte världens smartaste att bygga om från noll heller. :/