oolaa said:
(...)
Självklart är det en fråga om vad man är ute efter men spontant, utan att ha prövat att spela Story Now, kan jag känna att det skulle hämma min inspiration som SL. Jag älskar att hitta på intrignät, coola scener och hisnande dilemman för spelarna att klura ut. Jag älskar att dagdrömma om mina rollspelskampanjer. I mina ögon verkar det lite som att Story Now-upplägget tar bort det från en.
Tja, det är inte uteslutet att du kan fortsätta med det som SL, även med ett "story now"-upplägg. (Inte som jag uppfattat begreppet iaf.) Men du måste vara beredd att planera
på ett annat sätt.
Det du planerar, måste vara mera öppet. Den stora skillnaden är ju att storyn blir till i ögonblicket. Därmed kan man inte som SL planera på ett sätt som låser spelarna till en riktning de inte vill gå.
Men att du då har säg fem intressanta SLP:er i backfickan, är ju bara en bra förberedelse. De får gärna vara jack-in-the-box-karaktärer som man kan kasta in när som helst, utan att de behöver ha en fixerad roll i kampanjen innan de "aktiveras". Utan när storyn kommer till en punkt där du behöver en intressant SLP, väljer du en av dem som passar.
Samma sak ungefär med övriga delar av kampanjen. Om föregående spelkväll ledde till att någon skapade en helt ny organisation t.ex, så har du utrymme att mellan mötena fundera mer på vad den organisationen kommer att tillföra, om spelarna börjar utforska det spåret - vad händer då? Vad upptäcker de?
Centrala delar av planeringen blir att tänka på hur kan detta nya inslag kan interagera med spelarnas karaktärer? Vem av dem kan t.ex. ha en koppling till organisationen sen tidigare? Vad har organisationen för motivation och drivkrafter, och hur kan det t.ex. skapa konflikt med spelarna?
Men återigen, det är inte du som SL som gör de avgörande valen. Anledningen att du bör förbered, är för att kunna spelleda den där utforskningen tillsammans med spelarna. Nästa spelmöte börjar du kanske med att säga "förra gången dök organisationen 'Svarta handen' upp. Innan vi går vidare är det kanske bra att utforska den vidare. Jag har tänkt på att din karaktär Anna, hade en bakgrund som innefattade en tid i en hemlig organisation. Kan det ha en koppling till den här organisationen?"
Om det är så eller ej, är ju upp till "Anna". Och om hon vill ta den bollen och göra något av det, så är det upp till henne.
Det är okej att du som SL bestämmer i förväg att den här grenen inte får utvecklas i en viss riktning, för att inte omkullkasta alla premisser för storyn. Eller för att se till att spelarna inte bara kastar in saker som en lätt utväg. (Vilket ju iofs. kan vara ett tecken på att de inte trivs med spelupplägget och mer "spelar för att vinna över SL"...)
I övrigt gör ni resten tillsammans.
Det tar ett tag att vänja sig vid att inte detaljstyra, eftersom det kan vara detaljerna som är roligast att förbereda. Men "story now" kräver inte mindre förberedelser, utan snarare mer. Spelarna - är min erfarenhet - förväntar sig fortfarande att SL ska komma med en massa överraskningar och ha saker i bakfickan, men inte styra över allt.