Att vara sin övertygelse trogen
I ditt fall handlar det nog snarare om att vara din övertygelse trogen, för du är rätt inkonsekvent i det mesta du säger, förutom att allting ska vara på ditt vis annars är det fel, fel, fel som Brasse i Fem myror hade sagt. Nej förresten, det är inte bara så att alla andra har fel, de ska dessutom låsas in och nekas rätten Wizards of the Coast gett dem att göra om och meka med spelet. Det läskiga är att andras mekande inte påverkar dig. Det är snarare så att när du skriker om att Dungeons and Dragons är störst och Forgotten Realms är störst så är det för att många tyckt det varit en schysst grund att börja med och sen fortsätta göra något som passar varje enskild spelgrupp. Meka alltså. Och nej, du påverkas inte ett jota av hur jag eller någon annan spelar. Faktum är att, så länge ingen berättar hur de spelar har du ingen aning. Du kan skrika hur mycket du vill, men för den sakens skull blir inte din högst subjektiva åsikt sann.
"Jag blir väldigt förvånad och förfärad ibland när jag läser hur folk spelar Dungeons&Dragons. Dem flesta verkar ha missförstått det hela och tror att D&D är en byggmodell som är till för att mekka med."
Och nu ska du få förklara, utförligt och utan att svänga dig med dina (för tillfället helt ointressanta) subjektiviteter, vems vision av Dungeons and Dragons som ska hållas för sann. Är det din eller är det spelets skapares vision som är den rätta?
Och som följdfråga, det kan inte vara så att det är du som har missförstått?
Jag menar, du spelar säkert precis som du vill och har jätteroligt på ditt vis, och det är precis så som Wizards of the coast vill att det ska vara, men det är inte bara du som ska ha roligt, utan även jag, Krille, Eksem, Bobby Magikern, Gurgeh, Pom, Rev, walium, Ro83rt, Yyy och precis alla andra som spelar och ska spela med Wizards of the coasts produkter.
Rollspelen är en så pass liten marknad (oj, nu kommer du väl bli så förfärad att du trillar av stolen för att en redaktör på Nordens största webbplats om rollspel häver ur sig sådana styggelser) att det är svårt att vara särskilt kapitalistisk (vilket du verkar kalla Wizards of the coast i en annan del av tråden), nej, det handlar snarare om att förmedla störta mängden Roligt till största antalet Spelare. Det gör man genom att tillåta mekande och flertalet världar. Hedervärt.
Du ser, Wizards of the coast tjänar (förhoppningsvis) pengar på att sälja både Eberron och Forgotten Realms och tillåta folk att modifiera det och sälja det till alla som gillar Eberron, alla som gillar Forgotten Realms och alla som gillar att meka. Större kundkrets, större förtjänst, fler glada.
"Jag tycker utvecklingen med Eberron är läskig. Det känns som om D&D förvrids till något Transformers-aktigt missfoster."
Vi vet, för du har hävt ur dig det i vareviga tråd som haft med Eberron att göra. Jag däremot, tycker Eberron är asballt. Uppenbarligen finns det ett par till som också tycker det. Jag tycker Eberron är så mycket ballare än Forgotten Realms att det nästan är komiskt. Försöker jag ta ifrån dig rätten att spela Forgotten Realms? Tycker jag att de kapitalistiska svinen på Wizards of the coast ska lägga ner Forgotten Realms till förmån för Eberron? Nädu, det gör jag inte. Jag tycker det är skitbra att folket på Wizards of the Coast har två produktlinjer så att de har något som passar mig, och något som passar dig och något som passar andra.
"Jag ber er därför vara det klassiska D&D troget, och köp hellre Forgotten Realms produkter än Eberron i framtiden! Vi måste värna om den klassiska fantasykänslan i D&D!"
Vem är du att bestämma, eller ens uppmana, vad jag ska lägga mina slantar på eller vad jag ska göra med det jag handlar? Gudarna ska veta att om jag mot förmodan skulle köpa Forgotten Realms-prylar så skulle jag modifiera massor.
Och om jag inte berättar det för dig så har du ingen aning om vad jag gör med det.
---
Jag frågade förut om du skämtade. Du svarade "nej", men jag vet fan inte om jag tror dig. Den här diskussionen har varit uppe tidigare och de har oftast slutat med gråt och tandgnisslan för att det är folk som inte håller med om dina subjektiva åsikter som du framhäver som objektiva sanningar. Inte nog med att du startar trådar som, medvetet eller omedvetet, spårar ur av just den anledningen att du i ditt konservativa tänkande inte kan se att alla faktiskt inte vill ha det som du, och inte håller med dig. Jag vet inte om du förstått, tagit till dig eller ens accepterat det många har försökt att svara dig.
Jag har inga problem med att du spelar Forgotten Realms med de fläskigaste fantasyklichéerna som någonsin existerat, tvärtom, det är nästan lite charmigt. Däremot har jag problem med att du på ett respektlöst sätt framhäver dig och ditt tänkande som Det Enda Rätta. Diskutera gärna, det är det forumen är till för, men låt det vara flervägskommunikation.
Jag är inte det minsta främmande för att låsa den här tråden av ovanstående anledning. Ändras inte attityden blir det hårdhandskar med andra hjälpmedel än hänglås.