G
Guest
Guest
Jag har aldrig sagt att jag skadas av att andra tolkar fantasy på ett oortodoxt sätt. Läs mina inlägg ordentligt innan du citerar dem.
Det låter onekligen som en Wild Elf (sid. 14 FRCS). Står även lite om dem i MM sid 104.En druid är en illaluktande, smutsig, skogstomte/parkskötare som håller sig till sin lilla glänta med sin animal companion.
Låt mig se nu, du anser att du känner till "klassisk D&D fantasy" bättre än jag? Man blir lika mållös som en hockeymatch utan puck. Du har förstås spelat D&D under den klassiska perioden 70-talet och början av 80-talet? På den tiden besökt Dragonmeet i England, GenCon i USA, pratat rollspel med Gary Gygax, pratat Forgotten Realms med Ed Greenwood?Nja, jag menar att du har fel när du påstår att Halfling Paladins, musköter och rymdskepp är en del av "klassisk D&D fantasy".
Din åsikt - inte allas.Jag tycker tvärtom att det är väldigt extrema och udda inslag i en traditionell fantasyvärld.
Nåja, stor och inflytelserik, men knappast en "standard".FR är idag standarden för rollspelsfantasyn,...
Där har du fel. Åtminstone finns det hissar och musköter på Lantan och en hel del musköter har förts ut utanför Lantan. Du förstår Ed avsåg Lantan att vara ett "steampunk"-spår för de som önskar spela D&D på det viset. Låt mig citera honom:...och där finns varken hissar, musköter eller rymdskepp.
Ser du? Vill du påstå att Ed Greenwood inte vet vad som finns i FR?"Whether or not the published Lantan ends up looking like this or not, Lantan is the "sleeping giant" on the Realms scene, with the potential to rise to become an alternative to magic, but easily kept down to the status of "oddity" if players and DMs don’t want technology to play that large a role in their games."
De aktar sig för det också för att "klassisk D&D fantasy" inte uppmanar till begränsningar. Det har alltid varit "ööpet" och attraktivt för så många viljor som möjligt. Det är en av anledningarna att det alltid varit så stort.Wizards aktar sig för att dra definitiva gränser inom D&D, dem vill förstås av kommersiella skäl hålla spelet "öppet" och attraktivt för så många viljor som möjligt,
De är inga rekommendationer. De är förslag på hur en spelledare kan begränsa vissa kombinationer om han inte tycker att de passar i hans värld. Att de föreslår just de kombinationerna (trots att PHB säger att just alver gärna blir druider) beror säkert på att de lätt känns igen av folk som sitter fast i gammalt AD&D-fundamentalism. Men kalla dem inte "rekommendationer". Det är de inte! Far inte med osanning bara för att göra din åsikt till ett evangelium. De flesta av oss har inget intresse av att begränsa kombinationerna på just det viset (om ens alls).men jag menar att de rekommendationer som görs i DMG är tydliga för vilka kombinationer av ras/klass som bör undvikas. Halfling Paladin är en sådan.
Halvlingar är inte nallebjörnar. Dessutom vore det väl löjligare om Yondalla skulle utse människor till sina Gudomliga Förkämpar?Att en liten nallebjörn skulle utses som en Gudomlig Förkämpe är ju enbart löjlig.
Låt se vad "ortodox" betyder i detta sammanhang. SOAB säger:Om vissa grupper vill spela så, så ska dem givetvis göra detta, men det är en mycket oortodox spelstil.
Så en oortodox spelstil är alltså en som inte följer den "riktiga läran". Vi andra är alltså inte rätttrogna. Det, om något, är ju en riktigt löjlig åsikt.BETYDELSE: i oeg. l. bildl. anv. av 1, om person: som håller strängt på en ss. riktig ansedd lära l. åsikt l. som är ensidig l. fanatisk anhängare av ngt; "rättrogen"; om åsikt, skrift o. d.: som uttrycker ngt som anses riktigt o. är hävdvunnet o. gällande, (strängt) korrekt; "dogmatisk".
Du missar min poäng. Jag menar att regelsystemet i D&D är utformat så att magi är väldigt vanligt och omystiskt och att det därför bara är logiskt att det får utgöra grunden för en industri. Om man sedan tycker att det är roligt eller inte är upp till var och en, men faktum är att D&D:s regelsystem inte hanterar magi som en vild, mystisk och otämjbar kraft - det hanterar magi som ett praktiskt redskap, och människor (och andra intelligenta folkslag) kommer naturligtvis att försöka använda detta redskap så effektivt som möjligt. Därför anser jag att en D&D-värld med industrialiserad magi känns vettig, medan en traditionell D&D-värld känns väldigt märklig.Det är ju precis detta jag menar! Hur kul är det att spela i en värld där magi är lika vanligt och sexigt som en burk folköl? [...] Magi måste fortsätta vara en vild, mystisk och otämjbar kraft.
Ett annat resultat av exakt samma åsikt. Jag håller inte med, men det finns fler som tycker som du (fast de föredrar Eberron framför D&D, så att säga).I don't play D&D. I play D20 Eberron. Join the Eberron Liberation Front! Cast of the shackles of the SRD! Setting over System! Meaning over Mechanics! Unite Comrades!
Ja kanske det? (oooh kolla, snart levlar jag också...!)Det kanske är XP-jakt?
Jag tror faktiskt att du har fel. FR kom trots allt i slutet av rollspelens blomstringstid och därför tror jag att generisk D&D och Greyhawk har haft större inflytande på övriga fantasyrollspel än vad FR har. De amerikanska/brittiska fantasyrollspel som under vissa perioder har kunnat konkurrera med D&D, t.ex. Rune Quest, WFRP, Tunnels & Trolls, Palladium och Rolemaster, gavs samtliga ut innan Forgotten Realms såg dagens ljus (de flesta av dem också innan Greyhawkboxen kom). Äventyrsspels Drakar och Demoner kom också ut flera år före Forgotten Realms (dock efter Greyhawk) och mitt antagande är i alla fall att det är 80-talsvarianterna av DoD som har satt djupast spår för vad som är att betrakta som standardfantasy på den svenska marknaden.Fast du glömmer att FR genom sitt introducerande snabbt blev standarden för alla fantasy rollspel. FR är nu den referenspunkt som alla andra jämför med.
Det är möjligt att du har rätt (men också att du har fel). Med all sannolikhet är det så att FR är den idag mest populära publicerade kampanjvärlden. Däremot skulle inte jag se det som osannolikt att t.ex. Dragonlance och Greyhawk har haft högre popularitet (och försäljningssiffror) förr än FR någonsin haft.Ingen kampanjvärld har haft så många följare och fans som FR.
Jag skulle tro att det är viktigare att vara tidig och att vara stilbildande.Eftersom FR är den största världen, den som har mest material och är populärast, så tror jag att den i någon form påverkat alla rollspel, och alla rollspelsprodukter.
Fast ändrar du liknelsen till "som McDonalds påverkat alla restauranger" så får du nog snarare min syn på saken: McDonalds är förvisso populärast, men de sätter inga trender. Jag läste exempelvis intervjun med FR's skapare i förra Dragon, och vad han helst ville ha var beskrivningar på hur sociala grejer fungerade: Hur man stämde möte med en kung, hur relationen mellan en adelsman och en advokat kan fungera, hur vanliga lagar fungerar - inte bara straffsatserna i sig, osv.Lite som McDonalds påverkat alla som vill öppna ett hamburgeri.
Läste du inte hela?Sagan om Ringen var först. Forgotten Realms är störst.