För ett tag sedan nämnde Rymdhamster (tror jag) att han kan vilja ha en rollperson med ett högt värde i Botanik utan att det för den skull betyder att han vill ha användning för den i spel. Han tycker bara att det passar rollpersonskonceptet. Jag tänkte på det och på min rollperson i Apocalypse World. Hon har Hard -1, men det är inte för att hon inte är hård. Hon är väldigt våldsam och bra på att slåss, men hon hamnar alltid i trubbel när hon gör det. Därför har hon ett lågt värde i attributet som används när man slåss.
Förhållandet mellan värden i attribut, användningen av dem i spel och någon sorts fiktiv verklighet kan se ut på lite olika sätt i olika spel och olika spelgrupper. Har ni några exempel som också avviker från det enkla "Jag har högt i X, vilket innebär att jag är bra på X och gärna vill använda X för att lösa problem"?
Förhållandet mellan värden i attribut, användningen av dem i spel och någon sorts fiktiv verklighet kan se ut på lite olika sätt i olika spel och olika spelgrupper. Har ni några exempel som också avviker från det enkla "Jag har högt i X, vilket innebär att jag är bra på X och gärna vill använda X för att lösa problem"?