Då föredrar jag nog att Grundegenskaper går att träna upp, men att Härledda inte går att göra det.
Men att sättet att kunna höja en Härledd (utan att höja en Grundegenskap), är att personen på något sätt får en egenskap som ger en bonus på Härledda... liknande de som man kan få i bakgrund slagen bland Händelse tabellerna etc.
Men för att något sådant ska hända, att karaktären får en sådan egenskap som ger en bonus till en Härledd, så måste något väldigt stort hända tycker jag... må det vara något kopplat till ens Karaktärsdrag, eller bara en i allmänheten kraftig händelse... och vilken Härledd som får en ökning är helt baserad på vad som faktiskt hände. Så inte ett smörgåsbord där man kan få välja vad man vill som ska få bonusen, utan SL ger en kanske två eller tre Härledda, som SL tycker låter rimmligt, att välja mellan. Eventuelt att spelaren kanske kan få försöka övertyga SL om varför just en specifik Härledd (som inte fanns i valet) är den som karaktären kommer höja pga händelsen.
Tycker att det ska vara något väldigt ovanligt också, inget som man slänger till karaktärerna var femte spelgång eller något. Och känner då också att den där ökningen, den där bonusen till den Härledda, borde vara en lite större förändring. Inte bara en +0T6+1... utan en större ökning som typ +1T6 eller +2T6 eller något. Antingen så är det en statiskt plus som alltid är den samma oavsätt. Eller så kan det kanske också vara lite baserat på hur mycket man redan har i den Härledda. Så om man redan har 6T6 i Vaksamhet, så är det kanske inte lägligt att ge ett +2T6, utan +1T6 istället. Men om man bara har 2T6 på Vaksamhet så kan det kanske vara lägligt att erbjuda ett +2T6 på den istället.
Sådant som Grundskada, Grundrustning, och Livskraft tycker jag ska också då gå att få plus på... men ska då kanske följa andra kriterier kanske. Eftersom Livskraft inte följer den normala matematiska formeln som andra Härledda gör, så borde man kanske bara ge +1T6 som högst där. Samma med Grundskada, som också kör med en annan formel, där kanske det är alltid +1T6 eller någit. Sen med Grundrustning så är där ju inga tärningar inblandade, så då får man väl komma fram till vad som låter rimligt där beroende på karaktärens värde som den redan har. Kanske ett +2 till +4 eller något om man har lågt i det, och ett +1 eller +2 om man har högt... kanske högre värden än de jag sa... osäker på vad som skulle vara passande med Grundrustning.
Samtidigt så borde man kanske också göra det till en "max en gång per Härledd Attribut" också... just eftersom det skulle handla om stora bonusar när man får dem. Om man kör med små bonusar så hade det ju varit ok med att kunna få flera på samma Härledda (kanske max 4 gånger eller något... och då samtidigt så skulle man kunna få dem mer ofta också om det är små bonusar).
Men som jag ser det, de där små ökningarna med ett +1 får Grundegenskaperna hantera tycker jag. Och om vi säger att det kostar 4 erfarenhets poäng på att försöka höja en Grundegenskap (plus träningen som man måste göra på det), så betyder det att det kommer i de flesta fallen kosta minst 8 erf för att höja en Härledda med ett +1. Vilket ju då betyder att det kommer allt ta mellan 4 till 8 spelmöten för att göra det. Men antagligen fler eftersom man antagligen inte kommer lyckas med svårighetsslaget varje gång.