Nekromanti attributsumma?

Najl

Veteran
hur mycket har era spelare i attributsumma?

när mina spelare gör nya karaktärer så låter jag dom placera ut 90 poäng eller så kör det varianten "anpassad metod" (med lite fusk)

tycker ni det är för mycket att ha på attributen?, vad kör ni med? (mina spelare dör iaf inte på krogslagsmål, kanske på grund av höga attribut??)

Jimmy_SL

Warrior
Jag låter mina spelare slå 2T6+6 på sin attribut.
Detta för att symbolisera attd et är lite mer än 'vanliga' och även för att ajg ska kunna låta dem möta listigare fiender och klurigare uppdrag. Mina spelare är inte kobolder, så det hanterar sina attribut mycket väl.

Magnus L

Hero
Jag låter mina spelare slå 2T6+3 på sin attribut.

Gör inte det dom ännu vanligare? då minskar ju intervallet på attributen..max blir 15 och min blir 5 istället för 18 och 3..

Vi kör med en ganska speciell metod..vi slår 3t6..slår om ettor ock skriver upp dom nio resultaten..sedan får man placera ut dom på önskat attribut.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mina spelare är inte kobolder, så det hanterar sina attribut mycket väl.
Oh shit, vilken tur du har. Mina spelare är värsta kobolderna och det är så jäääävla tråkigt. Jaba funtar på typ hur jag ska döda deras rollpersoner vid nästa spelmöte.

Har du några tips om hur man får dem att sluta vara så koboldiga?

Xenon

Veteran
Något man kan utgå i från är ju vad man anser är ett normal värde.
normal värdet skulle kunna va 10 eller 11. beroende på vem som ska bedömma. ta sedan och muliplicera de med 11 vilket är antalet atrubuter som ska fyllas.

om man vill vara bra på något så får man vara sämre på något annat. tycker om den balansen.

//Xenon

Xenon

Veteran
"Vi kör med en ganska speciell metod..vi slår 3t6..slår om ettor ock skriver upp dom nio resultaten..sedan får man placera ut dom på önskat attribut. "

vi använder i stort sett samma system men med skillnaden att man får slå om en valfri tärning. Kan tala om att det är mycket kul att se sina spelare sitta och fundera om de ska slå om sin 3a eller behålla den. :gremgrin:

slår även ut 11 slag då vi lägger ut syn och hör samtidigt.

Najl

Veteran
mina spelare ä inte helle så rutinerade (min andra spelgrupp då)
men man kan göra saker åt det. jag brukar göra så att de behöver använda det dom e dåliga på, t.ex. kanske dom behöver vara uppmärksamma för att inte missa åt som jagar dom... (de oerfarna spelarn tar ju SYN 7 HÖR 8 och STY 15, RÖR 16, alltså dom e syn och hörsel-skadade och desutom obildade BIL 6, därpå är dom väldigt dumma PSY 9, och "vidriga" PER 10)

egentligen e det rätt tråkigt att spela så, men det brukar fixa sig, jag är ALLTID elak (ifall de spelar som powrgamers)

Jimmy_SL

Warrior
Det enklaste är att prata med dem, och lära dem hantera situationer annorlunda. Oftast så är det största ansvaret på SLs axlar, gruppen utvecklas med honom.

Ge dme fler äventyr där hjärnan är viktigare än styrkan, överdriv aldri monster, de spelledarpersonerna liv och personligheter. Låt det gå några spelmöten innan de öevr huvudtaget får slåss.

Hartland

Warrior
sty, tål, rör, per, psy, vil, bil, syn hör. *kontrolerar genom att kolla på ett rollforumlär*

Vart får ni två extra atributer ifrån? Eller är det bara så att ni väljer bort dom två sämsta resultaten?

/Hartland - skyndar sig så han kan ta ut lussebullar ur ugnen

Najl

Veteran
jo, tack!
men jag undrar ifall era spelare har mer eller mindre i attributsumma. (det står i regelboken att har man under 85 i attributsumma, så får man ett extra slag på huvudtabellen)
varje spelledare (vad jag tror) vill ju ha bra spelare, men med "dåliga" karaktärer, så att det för lite svårare för sig (och så att det behöver använda huvudet)
mina spelare spelar även med 100 i attributpoäng, men tänkte att det var vanligt med mindre...

tycker om den balansen.
håller med dig

hur ofta gör ni om era karaktärer?? (verkar vara mycket så som ni snackar)

Xenon

Veteran
gör om och gör om. jag är med i en spel grupp och håller på att sätta ihop en just nu så detblir en del.
sen spelar vi på ett onaturligt sätt! *blänger på ljusetsriddare*
Vilket artar sig så att att vi har många kampanjer som spelas paralellt med varandra. alla är på väg mot mörkret och för att det inte ska bli konstigt så måste alla följa något lik tidslinje.

där av anledninngen till allt karaktärs skapande.

:gremgrin:

Xenon

Veteran
Ah ok sorry missade det.
vi har även med smak och lukt vilket alltid blir de lägsta värdena.
slårs normalt ut med 2t6 så jag har valt att låta mina spelare få lägga sina lägsta värden på dem.

//Xenon

Hartland

Warrior
Jag har egentligen hamnat i en annan sits. Jag som SL vill gärna att mina spelare ska vara "bra" och sedan sätta dom i situationer dom endå inte kan klara av. Mina spelare (eler en i alla fall) vill vara riktrigt kassa. Eller mediokra för den delen.

Karaktärer gör jag så ofta som jag får insperation till en. Dvs lite då och då. Senast här i fredags efter en vampyrs bekännelser. En Lamia konstruerades... Han blev inte lite pp:ad. :gremwink: En Comersium Lamia som blev über snygg för jag lät honom ändra på var han skulle lägga sina extra tärningar. Tänker inte utväckla det mer för jag tänker inte berätta för alla spelare som inte får titta i V&N hur Lamior fungerar. :gremtongue:

Atrubut summor brukar variera. Dock är det lätt att med ovan beskrivda syn på rp:s så hamnar summan ganska ofta ovan 90.
Framslagnings metod? 3t6 9 ggr skriv upp placera ut. "allt för lågga slag" slås om, om dom inte vill ha kvar resultatet. Vilket han jag nämde ovan ville...

/Hartland - har tagit lussebullarna ur ugnen nu

Hartland

Warrior
Så såvida inte karaktären i övrigt är j**ligt bra så så kan man inte ha högre än medel luktsinne? Och hur blir det med tiraker då som har bättre lukt sinne? Vad hände med orginaliteten, va? va? va? :gremwink:

/Hartland - slår häldre dom sepparat...

Xenon

Veteran
givet vis så kan man välja att låta sina spelare ha högre värden i lukt smak än vad som är "normalt" men det ska ju tilläggas att en mäniska inte har lika bra lukt som en hund därav mäniskans låga värde.

vad gäller tiraker så får givet vis de pluss presis som de får pluss i sty och tål vilket är fullt logiskt.

Så såvida inte karaktären i övrigt är j**ligt bra så så kan man inte ha högre än medel luktsinne?
Nej, och det är ju precis det som är meningen för LUK, KÄN och SMA är ju sekundära attribut. Det är alltså inte de primära attributen som personen normalt förlitar sig på och således förefaller det ju troligt att de inte är lika höga som de normala attributen. Regler för sekundära attribut hiitar du i M&V och M&M (sid. 7).

Och hur blir det med tiraker då som har bättre lukt sinne?
De slår LUK med 3T6 istället för 2T6 (se M&M sid.7)

gör om och gör om. jag är med i en spel grupp och håller på att sätta ihop en just nu så detblir en del.
sen spelar vi på ett onaturligt sätt! *blänger på ljusetsriddare*
Vilket artar sig så att att vi har många kampanjer som spelas paralellt med varandra. alla är på väg mot mörkret och för att det inte ska bli konstigt så måste alla följa något lik tidslinje.
Du glömde den lilla detaljen att spelledaren ju måste ha lite rollpersoner som han oproblematiskt kan ta kål på när väl mörkret brakar loss på allvar - allt för att fylla kvoten liksom...

*ler sadistiskt och tittar på Xenons olika karaktärsblad...låt se ole dole doff...*

Xenon

Veteran
*Xenon sitter och kollar på sin favo karaktär som han har framför sig som inte den onde ljusetsriddare kan ha framför sig*

:gremgrin: