Nekromanti attributsumma?

Najl

Veteran
det var ju det jag sa för nån stund sedan, sitter ni alla med tio formulär var? va?
hur ofta gör ni om karaktärer?????

Re: attributsumma? [OT]

*Xenon sitter och kollar på sin favo karaktär som han har framför sig som inte den onde ljusetsriddare kan ha framför sig*
Men ack så bistert han förbiser det faktum att spelledaren i hemlighet kopior har tagit... :gremgrin:

Ljusetsriddare - som trots att han skrivit boken om drakar ännu inte låtit sina spelare möta någon...men det kan nog bli ändring på den saken inom kort...*ler illmarigt med tanke på en viss mortuachdrake som nog kommer att få agera som torped*

Xenon

Veteran
Hmm har du missat mitt tidigare inlägg om hur vi la upp vårat spelande?

har för den delen bara 4 karaktärer vilket inte är så fasligt mycket.

Hartland

Warrior
Jojojo Sekundära ja. Men endå. Så som Xenon skrev så om man slog 4 och 3 som lägsta resultat på 11 slag så blir det ens luk och sma... Detta gör ju så att ingen som inte bara slår höga resultat kan få annat än medel/under medel i dessa sakundära egenskaper. Dvs: om en karaktär är kass = medel ~ 10-9, lägsta värde 4 så är det omöjligt för honom att ha ens normal luk och sma. Det skulle vara roligare om även han kan ha lika bra luktsinne som en über paladin eller nånting. Det är bara det jag menade.

Jag känner till normala regler för sekundära atribut problemet som jag såg det var att Xenon ifrån gick det.

(När jag snackar medel i luk och sma så menar jag naturligtvis 7, inte 11.)

/Hartland - ser det snöar

Xenon

Veteran
Re: attributsumma? [OT]

Aaargh!

"Men ack så bistert han förbiser det faktum att spelledaren i hemlighet kopior har tagit..."

ondska ren ondska!!

Men vad gäller drakarna så kommer de snart att behövas så som du låter dina spelare power gamea.... :gremwink: :gremtongue:

Xenon

Veteran
vad gäller dina funderingar av extremt låga värden i lukt smak.
Så då kan du ju fundera lite på vad oddsen är att du slår först 3t6 där du får slå om en valfri tärning och fortfarande slår under typ 7 det är en minimal risk.
tror inte man ska va för orolig att värdena blir för låga i vart fall snarare kanske något höga.

trinker

Warrior
Spelarna kan få välja själva komma på egna värden och sen när det är klara visar de mig och så godkänner jag det.

Annars brukar 3T6 vara ganska vanligt.

Det har bara kört med Hjälteattribut en gång och då var det inte så roligt så det kommer nog inte hända igen.

Mouja

Hero
Jag brukar låta mina spelare slå sina attribut själva... och sedan brukar jag klaga över hur höga värden de har tills de sänker det som är överdrivet högt.
I genomsnitt brukar jag säga att 107 (inklusive alla rasmodifikationer samt för- och nackdelar) är en bra summa. De skall hålla sig inom 100 - 113 helst... om de kör en vanar eller en alv då. Eftersom ingen kör dvärg för tillfället (det var en tid då många lirade dvärg) eller tirak (det är typ bara jag som ens har tankar på att lira tirak ~_~ ) så tycker jag 100 - 113 är ganska bra siffror.

BaRcA

Veteran
Mellan 100-110 brukar vara lagom för mina spelare. Men detta varierar ju självklart beroende på ras och vad karaktärerna är ämnade till.

BaRcA

Veteran
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="Svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
om man vill vara bra på något så får man vara sämre på något annat. tycker om den balansen.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="Svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Visst, bra att rollspela med, men inte särskilt sanningsenlig, eller?

Xenon

Veteran
"Visst, bra att rollspela med, men inte särskilt sanningsenlig, eller?"

vet inte om jag kan hålla med.. har du sett en kille som är väldigt smidig samtidigt som han är tok stark? mtycker inte et går hand i hand igentligen.

sen så får man ju se det som att alla är mäniskor är balanserade mer eller midre.

jag menar är ju inte så trolgit att någon är:

*jätte snygg och sosial (lägga tid på sitt utsende och
uppförande)
*jätte stark (lägga massa tid på träna)
*jätte billdad (lägger massa tid på studera)
*yber grym på tålighet (läga massa tid på långdistans löpning utålighets träning)
*otroligt smidig (lägga massa tid på smidighets övningar typ dans mm.)

det va några av bitarna men kan någon få in alla bitarna i sni vardag utan att ge upp allt till liv de har så säg till....

Ceram

Hero
RPdråp

Oh shit, vilken tur du har. Mina spelare är värsta kobolderna och det är så jäääävla tråkigt. Jaba funtar på typ hur jag ska döda deras rollpersoner vid nästa spelmöte
Hehe *nickar igenkännande* det var samma situation som jag hade för typ 4-5 år sedan (arton år och redan gammal :gremfrown:).
Dessutom gjorde den tidigare spelledaren i min nuvarande spelgrupp samma sak. Mordlusten drabbas alla spelare förr eller senare... Som tur är finns det ljus i slutet av tunneln, det sker numera mycket sällan att en rollperson dör. De har skärp sig mer eller mindre och våra spelträffar innehåller inte mycket strid heller...

Ceram

Hero
Min metod (inkonsekvent förstås)

När mina spelare skapar en rollperson varerar metoderna lite bara för att de inte ska känna att de vet rutinerna.

1. Slå tre t6 ca tio gånger och slå om ettor, sätt ut välfritt värde på valfri plats.

2. Slå tre t6 och slå om ett ettor och tvåor. Börja högst upp och slå tilla alla värden är ifyllda.

3. Samma som oven men med möjlighet om att slå om ett eller två värden.

Ibland hittar jag på andra metoder i stundens ingivelse och använder...

BaRcA

Veteran
Kanske inte är bra på alla men många kan mycket väl gå hand i hand.

Personlighet, styrka, bildning till exempel
Styrka behöver man ibland inte träna upp. En del har det i sig helt enkelt. Samma som bildning. Många har det i sig. Och ser man bra ut behöver man väl inte lägga speciellt mycket tid på det.

Och många som är smidiga är också starka. Tex. folk som tränar kampsporter av olika slag.

Och vem hindrar folk från att ut och springa långa sträckor med jämna mellanrum? Även om de tränar, pluggar mm.

Xenon

Veteran
Hmmm bildning är ingenting man har i sig... det är en sak som jag vart fall är säker på!
bildning är nivån på hur almänbilldad du är eller hur mycket du studerat.

vad gäller styrkan så ok man kan vara stark men inte sty 15 stark utan träna eller jobba med tunga saker.

unjufär samma saker gäller kampsports killarna de är "ganska" starka men inte i närheten av hur starka de kunde varigt om de bara tränade styrka.

personlighet som värdet heter i eon är inte bara hur du ser ut utan hur du uppför dig och hur för dig.
kan säga att om en av mina spelare ska ha 18 i pers så kan jag lova att hon/han kommer få slita med att hålla sig i trim.
vilket givetvis kommer att prägla deras personlighet.

Xenon

Veteran
"(När jag snackar medel i luk och sma så menar jag naturligtvis 7, inte 11.)"

Föresten hartland hur kan du få medlet av 2t6 att bli 7 är ganska säker på att medlet av 12 är 6 men rätta gärna mig om jag har fel.... :gremwink:

Musashi

Veteran
Jag skulle nog vilja säga att medel av 2T6 är 7. För vad är medel av en T6?? inte är det tre iallafall. Jag skulle snarare säga att det var 3,5. Medeltalet räknas av 2 och 12 vilket blir 7.

Xenon

Veteran
Ah ok jag hade fel vilket jag inte är mer än man att erkänna med lite mindre eftertanke tyckte jag det lät fel men som sagt jag förhastde mig!

Sorry!

Marcus J

Hero
Vi kör med att du slår med 3t6 och slår om allt under 10 innan ras-modifikationer och sen får du placera ut de var du vill ha dem.