Attributstatistik, Ymirs kampanjer.
Rollpersonerna i vår pågående långkörare, "Mörkrets Hjärta":
Denelian, sanarialv, avhoppad liljegardist:
Styrka 16, Tålighet 16, Rörlighet 18, Personlighet 12, Psyke 15, Viljestyrka 12, Bildning 11, Syn 14, Hörsel 12, (Hjältekomplex: 18). Totalsumma: 126.
Nicoz, cirefalisk oäkting, turist i tillvaron:
Styrka 16, Tålighet 15, Rörlighet 19, Personlighet 15, Psyke 18, Viljestyrka 12, Bildning 14, Syn 12, Hörsel 10, (Adonis: 16). Totalsumma: 131.
Thizara, cirefaliska, förvirrad schamantös:
Styrka 7, Tålighet 8, Rörlighet 12, Personlighet 11, Psyke 14, Viljestyrka 16, Bildning 13, Syn 8, Hörsel 6, Andeförnimmelse 17. Totalsumma: 95 (med Andeförnimmelse 112). Thizara är 15 år och hennes attribut stiger gradvis då hon åldras.
Så. Två av tre har mycket höga attributvärden, en har relativt låga. Vad säger det om oss, egentligen? Inte mycket, attributvärdena är framslagna.
Så här ser de ut i vår Alarinn anno 600 S.T.-kampanj, "En gång i Alari", med samma spelare -1:
Sabert Cearlín av Geal'móige, urmasabrier, godsherre:
Styrka 18, Tålighet 16, Rörlighet 16, Personlighet 16, Psyke 12, Viljestyrka 13, Bildning 9, Syn 10, Hörsel 13. Totalsumma: 123.
Faradrian Elieri av Tarna, danasabrier, lätting:
Styrka 13, Tålighet 12, Rörlighet 20, Personlighet 17, Psyke 12, Viljestyrka 16 Bildning 14, Syn 17, Hörsel 16. Totalsumma: 137.
Återigen mycket höga attribut. Varför? Det bara blir så. Till största delen framslagna värden här med, vill jag minnas.
Som kontrast, om vi nu ska bolla värden, kan vi ta min rollperson Tienne, i en kampanj med en annan spelledare. Helt framslagna attribut här, men som vanligt utplacerade efter eget tycke och med enstaka omslagna resultat.
Tienne, léaramälva, fäkterska:
Styrka 8, Tålighet 15, Rörlighet 15, Personlighet 11, Psyke 14, Viljestyrka 14, Bildning 9, Syn 12, Hörsel 17, (Söt 17). Totalsumma: 115
Jag minns inte hennes värden exakt, men det var något sådant. Samma sak här - förhållandevis höga attribut. Det verkar alltid ha varit så när jag spelat eller spellett, oavsett spelgrupp, och ändå har vi alltid till största delen slagit fram våra attribut. Ödets nyck? Naeh, förmodligen inte. Vi gillar nog höga attribut eftersom vi har en hög nivå* på våra kampanjer, helt enkelt. Det lär inte vara konstigare än så.
(* 'hög nivå' avseende inblandade element i kampanjen, personer, händelser och företeelser, och kraftnivån på dessa).
Intressantare är då att titta på värdena på några SLP:er i "Mörkrets Hjärta", eftersom jag satt ut dessa lika mycket för egen maskin som med tärningarnas hjälp. Här är slumpfaktorn alltså bara en faktor på för karaktären mindre relevanta värden, eftersom samtliga stats är efterkonstruktioner. Förstår ni ens vad jag svammlar om?
Eithene, thismälva, boxboll:
STY: 14, TÅL: 18, RÖR: 16, PER: 9, PSY: 13, VIL: 17, BIL: 14, SYN: 12, HÖR: 14
Första Snön, henéaälva, gosboll:
STY: 6, TÅL: 13, RÖR: 20, PER: 13, PSY: 16, VIL: 17, BIL: 10, SYN: 14, HÖR: 17
Erianni, pyarälva, pappas bortsprungna flicka:
STY: 8, TÅL: 10, RÖR: 12, PER: 14, PSY: 13, VIL: 10, BIL: 13, SYN: 12, HÖR: 12.
Ottar, soldier, alltiallo (väldigt avliden):
STY: 10, TÅL: 17, RÖR: 14, PER: 7, PSY: 11, VIL: 11, BIL: 6, SYN: 10, HÖR: 9
Valis, cirefalier, nyrikt drägg:
STY: 12, TÅL: 14, RÖR: 16, PER: 16, PSY: 15, VIL: 15, BIL: 14, SYN: 11, HÖR: 7
Nä, nu får jag lägga av. Att sitta här astrött och slänga ur mig meningslösa siffervärden klockan 8 på morgonen ger absolut ingenting. Konstateras kan att mer centrala personer i mina kampanjer har förhållandevis höga attribut. Vad det säger om mig vet jag inte, men jag antar att ovanstående konstaterande är lika sant som förra gången jag hävde ur mig det: vad som är lagom attributvärden är helt en fråga om spelstil...om 'lagom' ens finns, eftersom de i grunden är helt lämnade åt slumpen. Det tenderar mina spelare att bevisa rätt väl, ändå...dock i kombination med vilket läskigt flyt med tärningar de har. O, fortuna, velut luna...
En intressantare iakttagelse är att ingen av mina framträdande SLP:er, kraggbarbarer, trukher och andra dumsnälla halvparodier undantaget, har lågt Psyke - snarare har alla ganska högt, få har under 12. Om det skvallar om min egen upfattning om hög och låg intelligens och hur sådan manifesterar sig låter vi vara osagt, jag är för trött för att spekulera i det, men ett intressant faktum är det iallafall.
- Ymir, ursäktar för ett flummigt inlägg utan substans och lovar att kompensera med något bättre snart