Nekromanti attributsumma?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Personlighet, styrka, bildning till exempel
Styrka behöver man ibland inte träna upp. En del har det i sig helt enkelt. Samma som bildning. Många har det i sig. Och ser man bra ut behöver man väl inte lägga speciellt mycket tid på det.

Och många som är smidiga är också starka. Tex. folk som tränar kampsporter av olika slag.
Som jag ser det är det en fråga om dels talang/medfödd förmåga och tiden som spenderas på att utveckla denna. Förvisso hyser vissa människor en god grundfysik i fråga om styrka och rörlighet men för att dessa ska finslipas kommer onekligen träning att behövas. Således är det också en fråga om tid.
Som Xenon nämnde så är ju PER så mycket mer än ett mått på hur vacker eller hur bra ut en rollperson ser ut - det handlar om ett slags allmän social kompetens. En sådan kräver också åtskillig tid av socialiserande för att utvecklas. Likaså BIL i fråga om att snappa upp all allmänbildning.
En person har ju bevisligen inte hur mycket tid som helst att spendera på förbättrande av sina egenskaper - för att hålla sig i exempelvis fysisk topptrim krävs MYCKET träning (fråga elitidrottare så kan de säkert intyga den saken) så naturligvis hinner du varken läsa eller socialisera dig lika mycket samtidigt.
Dessutom är det föga troligt att en rollperson skulle orka med eller ens ha lust (annat än som en yttring för spelarens vilja) att kämpa vareviga sekund av dennes liv för att nå topparna av sina egenskapsvärden. Snacka om meningslöst liv!

Och många som är smidiga är också starka. Tex. folk som tränar kampsporter av olika slag.
Ja, vilket sannerligen kräver mycket träning = mycket tid. Varför tror du att mästaren ofta bor "ensam uppe på berget"? Jo, för hur skulle han annars hinna med att nå sin pefektion om han tvingas spendera tid på socialiserande och annat dylikt?

Och vem hindrar folk från att ut och springa långa sträckor med jämna mellanrum? Även om de tränar, pluggar mm.
Tiden - de kan ju bevisligen inte har hur många bollar i luften som helst och orka med allt på samma gång.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Som jag ser det är det väl kanske svårt att kombinera sty 15, smi 15 och Per 14 med Bil 13 och Psy 14... men att däremot ha 12 i allt utom t.ex. tål som man har 11 i är inte alls omöjligt... så att ta 11* antal attribut är väl realistiskt på ett sätt, men kanske inte på ett annat. Att ha 12 i ett värde är inte SÅ högt med tanke på att rp:na skall ha ett högre snittvärde än medelsvensson (om man så önskar givetvis) och då är det en sak att ha värdet 15 i tre saker och 11 i de andra, eller att ha 12 i allt (med ngt undantag kanske)... att behålla ett värde av 12 är inte så hemskt svårt, och man har tid att klara det och vara sig själv samtidigt...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"(de oerfarna spelarn tar ju SYN 7 HÖR 8 och STY 15, RÖR 16, alltså dom e syn och hörsel-skadade och desutom obildade BIL 6, därpå är dom väldigt dumma PSY 9, och "vidriga" PER 10)"
Jag vet inte.. Sådär kan jag också tänka mig att köpa.. Jag har inget emot att optimera min gubbe in i det minsta.. Däremot så brukar jag gärna vilja föra fram nackdelarna i min rollperson.. Titta bara på statsen ovan.. Jag ser direkt en halvblind dumsnut.. Kanske en gammal, krumbukt karatemunk med citatet "Vaaad, gosse? En bok? När jag var ung hade jag inte böcker, utan stenar och de lärde mig mycket som man inte lär sig idag..". Enligt min mening är det nackdelarna som gör gubben rolig att spela, men fördelarna som utmärker den..

Min senaste gubbe till Västmark optimerade jag skitmycket.. Bland annat var han övermänskligt bra på att hantera sin pilbåge..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är lite synd att folk känner sig tvungna att skriva att folk inte är koboldiga för att undvika onödiga påhopp

PS. Det var i alla fall roliga stats.. Något jag hatar är gubbar som har 10-13 i alla grundegenskaper.. DS
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
jag menar inte just att mina spelare har sina karaktärer så, jag överdrev. men det kan ju bli lite tråkigt att alla deras karaktärer alltid är döva eller blinda (klart man ska ha nån nackdel, men det blir för ofta på just samma nackdel)
annars håller jag med:

Enligt min mening är det nackdelarna som gör gubben rolig att spela, men fördelarna som utmärker den.
också så säger jag till dom att de ska hitta på några nackdelar till dom själva eller välja i nackdelstabellen, i utbyte får dom nåt som dom vill ha, t.ex. strålande ögan, hästarnas vän, outslitlig.

men inte alltid blinda, inte bra...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Attributstatistik, Ymirs kampanjer.

Rollpersonerna i vår pågående långkörare, "Mörkrets Hjärta":

Denelian, sanarialv, avhoppad liljegardist:
Styrka 16, Tålighet 16, Rörlighet 18, Personlighet 12, Psyke 15, Viljestyrka 12, Bildning 11, Syn 14, Hörsel 12, (Hjältekomplex: 18). Totalsumma: 126.

Nicoz, cirefalisk oäkting, turist i tillvaron:
Styrka 16, Tålighet 15, Rörlighet 19, Personlighet 15, Psyke 18, Viljestyrka 12, Bildning 14, Syn 12, Hörsel 10, (Adonis: 16). Totalsumma: 131.

Thizara, cirefaliska, förvirrad schamantös:
Styrka 7, Tålighet 8, Rörlighet 12, Personlighet 11, Psyke 14, Viljestyrka 16, Bildning 13, Syn 8, Hörsel 6, Andeförnimmelse 17. Totalsumma: 95 (med Andeförnimmelse 112). Thizara är 15 år och hennes attribut stiger gradvis då hon åldras.

Så. Två av tre har mycket höga attributvärden, en har relativt låga. Vad säger det om oss, egentligen? Inte mycket, attributvärdena är framslagna.

Så här ser de ut i vår Alarinn anno 600 S.T.-kampanj, "En gång i Alari", med samma spelare -1:

Sabert Cearlín av Geal'móige, urmasabrier, godsherre:
Styrka 18, Tålighet 16, Rörlighet 16, Personlighet 16, Psyke 12, Viljestyrka 13, Bildning 9, Syn 10, Hörsel 13. Totalsumma: 123.

Faradrian Elieri av Tarna, danasabrier, lätting:
Styrka 13, Tålighet 12, Rörlighet 20, Personlighet 17, Psyke 12, Viljestyrka 16 Bildning 14, Syn 17, Hörsel 16. Totalsumma: 137.

Återigen mycket höga attribut. Varför? Det bara blir så. Till största delen framslagna värden här med, vill jag minnas.

Som kontrast, om vi nu ska bolla värden, kan vi ta min rollperson Tienne, i en kampanj med en annan spelledare. Helt framslagna attribut här, men som vanligt utplacerade efter eget tycke och med enstaka omslagna resultat.

Tienne, léaramälva, fäkterska:
Styrka 8, Tålighet 15, Rörlighet 15, Personlighet 11, Psyke 14, Viljestyrka 14, Bildning 9, Syn 12, Hörsel 17, (Söt 17). Totalsumma: 115

Jag minns inte hennes värden exakt, men det var något sådant. Samma sak här - förhållandevis höga attribut. Det verkar alltid ha varit så när jag spelat eller spellett, oavsett spelgrupp, och ändå har vi alltid till största delen slagit fram våra attribut. Ödets nyck? Naeh, förmodligen inte. Vi gillar nog höga attribut eftersom vi har en hög nivå* på våra kampanjer, helt enkelt. Det lär inte vara konstigare än så.

(* 'hög nivå' avseende inblandade element i kampanjen, personer, händelser och företeelser, och kraftnivån på dessa).

Intressantare är då att titta på värdena på några SLP:er i "Mörkrets Hjärta", eftersom jag satt ut dessa lika mycket för egen maskin som med tärningarnas hjälp. Här är slumpfaktorn alltså bara en faktor på för karaktären mindre relevanta värden, eftersom samtliga stats är efterkonstruktioner. Förstår ni ens vad jag svammlar om? :gremsmirk:

Eithene, thismälva, boxboll:
STY: 14, TÅL: 18, RÖR: 16, PER: 9, PSY: 13, VIL: 17, BIL: 14, SYN: 12, HÖR: 14

Första Snön, henéaälva, gosboll:
STY: 6, TÅL: 13, RÖR: 20, PER: 13, PSY: 16, VIL: 17, BIL: 10, SYN: 14, HÖR: 17

Erianni, pyarälva, pappas bortsprungna flicka:
STY: 8, TÅL: 10, RÖR: 12, PER: 14, PSY: 13, VIL: 10, BIL: 13, SYN: 12, HÖR: 12.

Ottar, soldier, alltiallo (väldigt avliden):
STY: 10, TÅL: 17, RÖR: 14, PER: 7, PSY: 11, VIL: 11, BIL: 6, SYN: 10, HÖR: 9

Valis, cirefalier, nyrikt drägg:
STY: 12, TÅL: 14, RÖR: 16, PER: 16, PSY: 15, VIL: 15, BIL: 14, SYN: 11, HÖR: 7


Nä, nu får jag lägga av. Att sitta här astrött och slänga ur mig meningslösa siffervärden klockan 8 på morgonen ger absolut ingenting. Konstateras kan att mer centrala personer i mina kampanjer har förhållandevis höga attribut. Vad det säger om mig vet jag inte, men jag antar att ovanstående konstaterande är lika sant som förra gången jag hävde ur mig det: vad som är lagom attributvärden är helt en fråga om spelstil...om 'lagom' ens finns, eftersom de i grunden är helt lämnade åt slumpen. Det tenderar mina spelare att bevisa rätt väl, ändå...dock i kombination med vilket läskigt flyt med tärningar de har. O, fortuna, velut luna...

En intressantare iakttagelse är att ingen av mina framträdande SLP:er, kraggbarbarer, trukher och andra dumsnälla halvparodier undantaget, har lågt Psyke - snarare har alla ganska högt, få har under 12. Om det skvallar om min egen upfattning om hög och låg intelligens och hur sådan manifesterar sig låter vi vara osagt, jag är för trött för att spekulera i det, men ett intressant faktum är det iallafall.

- Ymir, ursäktar för ett flummigt inlägg utan substans och lovar att kompensera med något bättre snart
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
*jätte snygg och sosial (lägga tid på sitt utsende och
uppförande)
*jätte stark (lägga massa tid på träna)
*jätte billdad (lägger massa tid på studera)
*yber grym på tålighet (läga massa tid på långdistans löpning utålighets träning)
*otroligt smidig (lägga massa tid på smidighets övningar typ dans mm.)
Schyssta arvsanlag lär göra susen. Visst, det blir en äckligt perfekt människa a'la Fantomen, men det tycks mig väldigt desperat att förneka att de faktiskt finns. Jag känner en, förvisso, men jag vågar tippa på att hans Personlighet är rätt låg, förstås.

- Ymir, 4½ av 5 är inte dåligt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lao Zï

Det är min uppfattning att det som särskiljer Eons Attribut från Färdigheterna är att attribut helt eller till stor del är medfödda och färdigheter styrs av inlärning och begåvning.

Med andra ord bör Bildning mycket riktigt inte vara ett attribut, men vad de andra attributen beträffar är det fullt möjligt att ha 16 i allihop. De behöver nämnligen inte tränas ett smack - du kan ha de värdena automagiskt så fort du är fullvuxen. Normalt sett påverkas de givetvis av din uppväxt och ditt leverne, men du kan födas med förutsättningarna för alltihop, och regelsystemet utgår också från att du gör det, eftersom ditt liv inte påverkar dina attribut. (Hade det gjort det skulle olika yrkesgrupper och sociala skikt haft olika attributmodifikationer, vilket de inte har, och där faller ditt resonemang så länge det är Eons regelsystem vi utgår ifrån och inte verkligheten). Denna min tes stöds också av regeln om att Ärva attribut från föräldrar (se Eon 2), regeln för attributminskning pga ung ålder, etc. Eon tycks helt utgå från att attributvärden handlar om arv (Folkslag får modifikationer, men olika livsmiljöer ger det inte). Attribut är således klart och tydligt medfödda medan färdigheter lärs in - åtminstone i Eons regelsystem.

Personlighet handlar med andra ord om hur trevlig man är, hur lätt man är att tycka om, etc, på grund av sin medfödda emotionella intelligens med fler faktorer. Hur väl man sköter sig i inlärda sociala sammanhang tar färdigheter som 'etikett', 'diplomati' och 'övertala' hand om. Personlighet handlar inte om inlärning - Personlighet är något man har.

- Ymir, kryper till kojs
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Lao Zï

Det är min uppfattning att det som särskiljer Eons Attribut från Färdigheterna är att attribut helt eller till stor del är medfödda och färdigheter styrs av inlärning och begåvning.
Din tolkning ja Ymir, för såvidare du inte kan ge mig ett citat eller dylikt hämtat från reglerna som talar för va du säger så är det ju just det - en tolkningsfråga.
Jag tolkar reglerna utifrån hur det rimligtvis fungerar i verkligheten nämligen att igen person uppnår ett värde av 18 genom passivt leverne.

De behöver nämnligen inte tränas ett smack - du kan ha de värdena automagiskt så fort du är fullvuxen.
Enligt vad jag kan minnas av reglerna står det varken huruvida du behöver eller inte behöver träna för att uppnå de värdena - alltså blir det som sagt en tolkningsfråga. Således finns det inget rätt eller fel per defination.
Om man hårdrar det lite tycker jag dock det känns löjligt om en person kan uppnå 18 i RÖR, TÅL eller STY genom att sitta platt på en stol under hela sin uppväxt. Men så är det också bara min tolkning av det hela.

(Hade det gjort det skulle olika yrkesgrupper och sociala skikt haft olika attributmodifikationer, vilket de inte har, och där faller ditt resonemang så länge det är Eons regelsystem vi utgår ifrån och inte verkligheten).
Yepp, i teorin existerar ingen regel för detta men skulle man för statistik för exempelvis alla krigarpersonligheter som återgetts i de hittills publicerade äventyren så kan jag garantera dig att de skulle ha högre an genomsnittliga värden på de mer fysiska attributen. Sålede förfaller praktiken skilja sig från teorin min vän.
Så hur kommer sig så detta? Folk kanske helt enkelt väljer karriär efter sina förutsättningar - ja, men likaväl skulle det kunna vara så , vilket reglerna för "Höja attribut" talar för, att egenskaperna också förbättrats av erfarenhet och träning - exempelvis borde långa marcher för en soldat ge möjlighet till att slå förbättringsslag för TÅL osv.

Personlighet handlar med andra ord om hur trevlig man är, hur lätt man är att tycka om, etc, på grund av sin medfödda emotionella intelligens med fler faktorer. Hur väl man sköter sig i inlärda sociala sammanhang tar färdigheter som 'etikett', 'diplomati' och 'övertala' hand om. Personlighet handlar inte om inlärning - Personlighet är något man har.
Jo, enligt reglerna så har du alldeles rätt vad gäller detta men är det särskilt realistiskt? Enligt mig så har uppväxten och dina erfarenheter därav också en stor betydelse och handen på hjärtat så tror jag faktiskt att du håller med mig om det också för sen NÄR blev du en regelbög Ymir? :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Mina framslagsvariationer för attribut

vad kör ni med?
Använder mig av det framslagningsystem som passar till den kampanj jag tänkt att spelleda.

Oftast så kör jag en egen variant där man slår 3t6 men får slå om en av tärningarna om man vill (gynnar sig rent statistiskt sett om man slått mellan 1-3) det slutgiltliga resultatet räknas så det blir en liten chansning. På så sätt hamnar spelarnas värden sannolikt över medel o chansen finns till en del härliga toppar samt även till en del intressanta bottnar (vilket det ju inte riktigt finns i 2t6+6/2t6+9 varianten). En intressant karaktär tycker jag skall ha både styrka o sina svagheter vilket jag tycket det finns utrymme i den här metoden. Vidare så blir det ju ett litet extra spännande tärningsrullar moment vilket aldrig är helt fel - speciellt inte om man är lite tärningsrullar nörd som jag själv...

Vid en mer hjältelik kampanj används 2t6+6 eller tom. i värsta fall 2t6+9 (fast då skall det vara en riktig episk hjältekampanj)

Om jag vill har spelarkaraktärer som skall vara lite vardagliga så blir det standard 3t6.

Variation är med andra ord nyckelordet!
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Vi brukade köra med 2t6+6, men det blev för drygt att inte kunna kontrollera sina RPs underskapandet, iaf inte tillräckligt.

så nu kör vi med 110 poäng eller att vi får ett medel att pilla med allt ifrån 10-14 har förekommit( summa 90-126 ).

SL anpassar alltid fajt motståndet så vi ser det hellre så att vi e bra och möter bra fiender än att alla bara e sunk och dör...
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: Lao Zï

Hela Eon´s rollpersonsgenrering bygger ju på att man just slumpar fram sin rollperson. Man väljer yrke och bakrundshistoria efter sina attributslag och alla slag på bakrundstabellerna. Vi kör dock inte med det, utan har först en ganska klar bild på vad man vill ha, yrke och egenskaper, sen slår man och sätter ut de höga värdena där man vill ha dem. Vill man ha en krigare så sätter man ju högt i STY och RÖR tex, och det speglar då att han tränats till krigare sen tonåren, medan en magiker har högt i PSY (som förmodligen är mest medfött) och kanske VIL och BIL som speglar hans uppväxt med studier.

Om man skapar rollpersonerna som Neogames tänkt sig, så väljer man ju yrke efter att man slagit fram attribut och bakgrundsslag, och då väljer man yrke efter det som passar bäst med det framslagna värdena, och således blir det en kombination av arvsanlag och uppväxt.

/Funs1
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Ja har inte påstått att en människa kan ha 18 i alla attributer. Men över det normala är fullt möjligt (runt 13-15). Många arbeten vi gör blandar de olika egenskaperna. och enligt mig borde styrka påverka tålighet lite. eller har jag missuppfattat det hela?
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Hmmm bildning är ingenting man har i sig... det är en sak som jag vart fall är säker på!
bildning är nivån på hur almänbilldad du är eller hur mycket du studerat.
Delvis fel och rätt. självklart måste man lärt sig sakerna man kan, men inlärningsförmågan varierar extremt mycket. Har några kompisar som läser igenom läxorna en gång sen kan de dem utantill och får MVG, medan andra får råplugga för att ens få G.

vad gäller styrkan så ok man kan vara stark men inte sty 15 stark utan träna eller jobba med tunga saker.
Fel. En jag känner har tränat runt två år väldigt hårt och tävlar i tyngdlyftning sedan ett halvår tillbaka. Han har knappt en chans mot en annan när det gäller styrka. Detta beror på att den andra har grymma styrkegener. Så det är fullt möjligt.

unjufär samma saker gäller kampsports killarna de är "ganska" starka men inte i närheten av hur starka de kunde varigt om de bara tränade styrka.
Ganska starka? har du någonsin träffat en kampsportskille/tjej? självklart beror det på vilken kampsport det handlar om, men de flesta är råstarka. Det syns bara inte på dem.

personlighet som värdet heter i eon är inte bara hur du ser ut utan hur du uppför dig och hur för dig.
Självklart. Men nu snackar jag inte om att ha 18 i allt, utan att ha hyfsade siffror på det mesta. Jag kan uppföra mig om jag känner för det. Ialla fall kan alla som är något socialt kompetenta (vilket de allra flesta är) uppföra sig så det kan uppnå en nivå av minst 13 (vilket är bra enligt mig).

Däremot tycker jag att det är ett jävla sätt att dra ihop uppförande och utseende. Verkar som att om man inte ser bra ut kan man inte heller uppföra sig. Verkar väldigt idiotiskt.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
förstår inte varför detta ska behöva dryftas så förbaskat många gånger men ok här kommer det igen,





"Delvis fel och rätt. självklart måste man lärt sig sakerna man kan, men inlärningsförmågan varierar extremt mycket. Har några kompisar som läser igenom läxorna en gång sen kan de dem utantill och får MVG, medan andra får råplugga för att ens få G."



vad gäller dina vänner så kan det ju faktiskt vara så att de som behöver läsa mindre kan ha bra läshuvud dvs. högre psy än någon av de andra du nämde.




"Fel. En jag känner har tränat runt två år väldigt hårt och tävlar i tyngdlyftning sedan ett halvår tillbaka. Han har knappt en chans mot en annan när det gäller styrka. Detta beror på att den andra har grymma styrkegener. Så det är fullt möjligt."





du säger att din vän har tränat i 2 år vilket gör att han har förbätrat sin fysik väldigt markant men det betyder inte att han är väldigt stark förutom i förhållande till sin vikt. vilket är ett måste i styrkelyft mm. kompisen som va starkare utan att träna skulle jag tro väger bra mycket mer så i detta fallet köper jag inte ditt argument heller.





"Ganska starka? har du någonsin träffat en kampsportskille/tjej? självklart beror det på vilken kampsport det handlar om, men de flesta är råstarka. Det syns bara inte på dem."




vad gäller kampsports killarna så är även de starka för sin vikt vilket i sig inte säger mycket. jämför dem med Samuelsson ta sedan 4 av dem så kan du börja jämföra styrka vilket är vad jag menar med extremt stark.




"Självklart. Men nu snackar jag inte om att ha 18 i allt, utan att ha hyfsade siffror på det mesta. Jag kan uppföra mig om jag känner för det. Ialla fall kan alla som är något socialt kompetenta (vilket de allra flesta är) uppföra sig så det kan uppnå en nivå av minst 13 (vilket är bra enligt mig).



Däremot tycker jag att det är ett jävla sätt att dra ihop uppförande och utseende. Verkar som att om man inte ser bra ut kan man inte heller uppföra sig. Verkar väldigt idiotiskt."




vet inte om du har mött någon brud som har sett väldigt bra ut på bild men när man träffar personen märker man att hennes personlighet inte är till belåtenhet pga. ett jävla sätt att bete sig eller kanske avsaknad av utstrålning mm.




gillar inte dina argument. saknar eftertanke och logik i dem är det något du vill förtydliga så är du välkommen.

//Xenon
 
Top