Nekromanti Auspex i Vtm

Recca

Femme Fatale
Hej.

En spelares karaktär har nivå ett kraften i Auspex, heightened senses. Vi dividerade lite fram och tillbaka om huruvida han kunde upptäcka vampyrer genom att lyssna på hjärtslag. Jag ställde mig tveksam till det mest för att nivå två kraften är att man kan se vampyrer genom aura perception och det är ju kanske ett av de bättre användningsområdena för aura perception, tycker jag.

Men då tänkte jag lite till och ställde mig frågan om det fanns något mer intressant man faktiskt kunde göra med aura perception utöver att se diablerie och huruvida nån är vampyr eller ej. Att se känslor hos andra har jag väl aldrig sett som en sådan fantastisk förmåga, men om det är nån som har förslag på hur aura perception blir roligare och mer användbar, är jag tacksam.

Även heightened senses vill jag ha input på; går det att "höra" om någon är vampyr eller inte?

Laowai

Hero
Tycker att det var en väldigt kreativ användning för auspex och hade (kanske aningens motvilligt) låtit det funka. Det blir väl bara att auspex 1 tillåter perception roll för att upptäcka hjärtslag vs att rakt av bara se ifall någon är vampyr med auspex 2? Skillnaden är väl inte direkt gamebreaking imho.

w176

Förlorad dotter
Låt aspex ge bonus och möjlighet att soå ett slag för att lyssna efter hjärtslag, men gör det till ett svårt slag, och ännu svårare om det är på avstånd eller en bullrig miljö.

Ett sätt att göra Aura perception mer användbart är att ge bonus på andra sociala slag om man vet exakt vad motparten känner

När det kommer till disciplinerna i VtM så är det ju ungefär samma sak som med magi i vilket fantasyspel som helst, fast nu kan alla spelarna magi, alltså måste man förbereda sig på det och att det försöker använda det på kluriga sätt.

Jag skulle gjort såhär med Auspex 1. Ju högre en vampyr har i humanity, desto mer mänsklig är han, inte bara moraliskt utan även psykologiskt och fysiskt. Sätt en svårighet utefter hur hög Humanity en vampyr har helt enkelt.
Pär som blev vampyr för 1 år sedan när han var 35 år gammal lär ju inte sluta andas, han har ju gjort det i 35 år av sitt liv och det lär vara en sådan kraftig instinkt att det tar honom bra många år innan han slutar med det.

Uvailonov från rysslands stäpper är 600 år och lär ha en lägre humanity än Pär. Han lär nog ha slutat andas. Han är säkerligen jävligt blek om han inte användt blod för att ge sg själv en "blush".

Det här med Auspex 2 kräver lite mer eftertänktsamhet från spelarens sida. Dels så blir ju Auspex 1 kraftigare ju högre Auspex man har, mn att läsa Auror är ju svinabra!

Inte bara för att man kan se om någon är vampyr eller ej, man kan genomskåda lögner lättare, man kan som sagt se känslor. De flesta blir nog aningens nervös när de ljuger, om de inte bemästrat konsten tt göra det förstås.
Det vara bara en idé. Jag återkommer om jag kommer på fler.

Hoppas det var till någon hjälp.

EDIT: w176 förslag om en bonus på sociala slag är en väldigt bra idé, men det innebär att man ständigt går runt med sinnena på full spänn. Inte bara positivt. Men en väldigt bra idé, defenitivt.

Smrtihara

Warrior
Du har fått utmärkta tips!

Jag vill lägga till att Aura perception hjälper en vampyr att se alla underligheter i aurorna. Därigenom kan magiker, varulvar och vadhelst som ploppar upp, identifieras. Självklart är det en annan femma om vampyren har den blekaste aning vad blodfläckar i auran betyder eller varför en filur har en glittrig aura.

Aura Perception skulle kunna användas för att få hintar om någon är under påverkan av dominate eller presence.

I övrigt är Aura Perception exceptionell i samröre med människor.

Hightened senses kan man nog tekniskt sett, under ideella förhållanden, använda för att höra om hjärtat slår eller inte. Men i praktiken är det nog svåranvänt. Ett slag beroende på bullernivå är rimligt.

Ymir

Liten kantbaron
Aura Perception är onekligen lite dassig, jag skulle övervägt att ersätta den med Lifesight och Deathsight (se KotE, tror de finns i Wraith/Werewolf med), som är likartade men betydligt mer användbara. Det enda problemet med det är att deathsight inkräktar lite på Giovannis 'grej', men jag har ändå aldrig riktigt gillat att de är de enda vampyrerna som kan förnimma och kommunicera med spöken etc.

Recca

Femme Fatale
Jättetack för alla tips. Det känns plötsligt helt okey att låta heightened senses fungera på hjärtslag. :gremsmile:

Aura perception lät mycket mer intressant nu också.

Edit: Ymir, det är en bra idé det med. Jag får fundera på det.

Ymir

Liten kantbaron
Jo, fast jag skulle nog också kastat om duttarnas inbördes ordning, just därför att Lifesight/Deathsigt är möe bättre än Aura sight (men å andra sidan har alla KotEs både Lifesight, Deathsight och Heightened Senses som inbygga förmågor, alltså helt orelaterade till discipliner, så jag vet inte, nån på GW kanske inte tyckte de förmågorna var särskilt mäktiga...)

anyhow, Auspex 3:an är inte så himla häftig den heller, så, här är mitt förslag:

Auspex 1: Heightened Senses
Auspex 2: Spirit's Touch
Auspex 3: Lifesight/Deathsight
Auspex 4: Telepathy
Auspex 5: Psychic Projection

Sen behöver man bara typ ersätta Serpentis med Setite Sorcery, räkna ut vilka jävla parametrar Thaumaturgi egentligen lyder under, slänga ut Path of Conjuring, och finputsa Viccissitude somehow, så har man löst de primära problemen med grundboks-disciplinkrafterna, och sett till att alla är koola, välbalanserade och hyfsat intuitiva.

yokowermland

Warrior
Har haft samma problem och dilemma i min VtM kampanj. Jag löste det så att min spelare fick kunna identifiera andra vampyrer genom att lyssna efter hjärtslag med auspex. Dock så vände jag på steken genom att låta en av antagonisterna som låtsades hjälpa spelarna men i stället spionerade och saboterade för dem genom låtsas vara en människa.
När han blev avslöjad visade det sig att han använt sig av bloders kraft (spenderat en bloodpoint)för att få sitt hjärta att slå och hans hy att se levande ut. Ingen av spelarna försökte någonsin läsa hans aura och det blev en jävligt skön twist.
Var kanske inte svar på din fråga men ett litet tips hur som helst.

Recca

Femme Fatale
yokohomo said:
Har haft samma problem och dilemma i min VtM kampanj. Jag löste det så att min spelare fick kunna identifiera andra vampyrer genom att lyssna efter hjärtslag med auspex. Dock så vände jag på steken genom att låta en av antagonisterna som låtsades hjälpa spelarna men i stället spionerade och saboterade för dem genom låtsas vara en människa.
När han blev avslöjad visade det sig att han använt sig av bloders kraft (spenderat en bloodpoint)för att få sitt hjärta att slå och hans hy att se levande ut. Ingen av spelarna försökte någonsin läsa hans aura och det blev en jävligt skön twist.
Var kanske inte svar på din fråga men ett litet tips hur som helst.
Nej va kul. :gremsmile:

*Yoink* Hehe.

Obs. Igår speltestade jag systemet och vi kom på lite udda grejer med det. Alltså min förenkling av grundsystemet. Ny tråd kommer eventuellt. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Jo, fast jag skulle nog också kastat om duttarnas inbördes ordning, just därför att Lifesight/Deathsigt är möe bättre än Aura sight (men å andra sidan har alla KotEs både Lifesight, Deathsight och Heightened Senses som inbygga förmågor, alltså helt orelaterade till discipliner, så jag vet inte, nån på GW kanske inte tyckte de förmågorna var särskilt mäktiga...)

anyhow, Auspex 3:an är inte så himla häftig den heller, så, här är mitt förslag:

Auspex 1: Heightened Senses
Auspex 2: Spirit's Touch
Auspex 3: Lifesight/Deathsight
Auspex 4: Telepathy
Auspex 5: Psychic Projection

Sen behöver man bara typ ersätta Serpentis med Setite Sorcery, räkna ut vilka jävla parametrar Thaumaturgi egentligen lyder under, slänga ut Path of Conjuring, och finputsa Viccissitude somehow, så har man löst de primära problemen med grundboks-disciplinkrafterna, och sett till att alla är koola, välbalanserade och hyfsat intuitiva.
Det låter vettigt; just spirits touch är väldigt rolig (och bra, tycker jag) och heightened senses blir ju bara bättre med att disciplinen blir bättre så de två är väl de som drar intresse främst på låga nivåer.

Det jag tänker är att death/lifesight blir svårt för mig för jag är väldigt oinsatt i det här med wraiths och spöken. Jag har inte nåt större intresse att viga för mycket tid åt wraith-böcker heller så jag kommer nog köra på aura perception och helt enkelt göra så att OM det dyker upp såna instanser med spöken så kan RP se dem hjälpligt, eller ana deras närvaro med Aura-synen.

Edit: Setite sorcery tycker jag är lite för narrowly focused eller hur jag nu ska säga det. Jag gillar serpentis för den gör att Setites som antagonister blir obehagliga och lite mer svår-kontrade.

Vet inte vad path of conjuring är.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Recca said:
Det är en Thaumaturgy Path med vilken man kan trolla fram föremål ur intet – ju bättre man är på den, desto större och mer komplexa föremål kan man frammana. Ungefär som Sabrina, tonårshäxan. Det är (eller var) väl hyfsat allmänt accepterat bland Vampire-spelare att den dels är för kraftfull, dels inte passar in stämningsmässigt för fem öre. Så om man inte råkar vurma något alldeles extra för för att dra vita kaniner ur svarta hattar så bör den nog skrotas. Den behöver inte riktigt ersättas av något, eftersom det ändå redan finns en rätt brutal mängd Thaumaturgy Paths att välja bland. :gremsmile:

Angående Auspex så gillade jag idéen någon annan i tråden hade, att låta Aura Perception ge plus på sociala färdigheter då man vet exakt hur vederbörande känner. Personligen skulle jag inte skämmas alltför mycket från att sno frikostligt från de lägre nivåerna av Dementation, som tillåter användaren att förstärka och försvaga diverse känslotillstånd. Detta rekommenderas dock bara om man likt mig själv hivat ut Dementation helt i övrigt, och givit Malkavians sin Dominate åter.

Min sista rekommendation blir mest att man modifierar Auspex 5 till att låta en ta med sig sina kompisar ut på astralplanet. Egentligen finns det nån level 6-kraft (eller om den var ännu högre upp i rangordningen) som tillåter just det, men det kan man ju ignorera. Anledningen är att man skall kunna använda förmågan utan att resten av spelgruppen skall behöva sitta i köket och rulla tummarna.

My two cents, as it were. Spend them as thou wilt.

cogitare

Swashbuckler
Hej,

Jag hade INTE låtit någon använda Auspex 1 för att avgöra om någon är Kindred (eller annan övernaturlig splat för den delen). Man kan säkert resonera att det är möjligt "in game" men det gör att det som nivå 2 av Auspex delvis förlorar sig "egg".

Nivå 2 gör att man kan göra annat än bara upptäcka Kindreds (och andra supernaturals) men då det inte står särskilt vad man kan använda informationen från nivå 2 till (om jag minns mitt V:tM rätt) så är den förmågan så bra som SL och spelaren kommer överrens om.

Nivå 1 är också ganska luddig i att den aktiveras och spelaren beskriver vad han vill göra med sina övernaturliga sinnen och sen låter SL det funka eller inte. Jag har "systematiserat" det lite genom att ge en någon med aktiv Auspex 1 +1 per dot i Auspex till Perception rolls samt låter dem på "case by case" basis ta del av information som för en vanlig människa inte är möjlig.

Om du har tillgång till V:tR (Requiem) så finns det lite regler där för hur man ser att någon ljuger med Auspex 2 samt att man kan få initiativbonus mot någon som man observerat med sagda kraft. Jag tror inte det finns i V:tM men jag erkänner villigt att det var ett tag sedan jag öppnade min V:tM bok. :gremsmile:

Cog.

PS. Nu skall jag läsa resten av tråden också så allt jag skrivit kanske redan har tagits upp. Sorry i så fall... DS.

EDIT: OM jag tillåtit att det skulle vara möjligt att höra att någons hjärtslag med Auspex 1 så hade jag avkrävt ett slag för att få det att funka annars är det faktiskt en bättre förmåga för att avgöra om någon är Kindred eller inte än Auspex 2 som faktiskt kräver ett slag för att se aurorna.

cogitare

Swashbuckler
Ymir said:
Med risk för att landa ganska OT men jag hade lagt till att försöka få bort Dex som "god-stat" för strid, Celerity som är galet mäktigt i jämförelse med alla andra Discipliner (fysiska), Potence som regerar över Fortitude, Thaumaturgi som kan duplicera i stort sett alla andra Discipliner om man utövaren väl har mycket xp, att Thaumaturgi ritualer inte kostar xp utan bara tid så under lite downtime så kan en klurig spelare bara sitta och casha in bra förmågor utan kostnad.

Tja, låt oss säga att jag hade många förslag till förändringar och förbättringar när V20 open development var på tapeten :gremwink:

As you were...

Cog.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Cogitare said:
Med risk för att landa ganska OT men jag hade lagt till att försöka få bort Dex som "god-stat" för strid, Celerity som är galet mäktigt i jämförelse med alla andra Discipliner (fysiska), Potence som regerar över Fortitude, Thaumaturgi som kan duplicera i stort sett alla andra Discipliner om man utövaren väl har mycket xp, att Thaumaturgi ritualer inte kostar xp utan bara tid så under lite downtime så kan en klurig spelare bara sitta och casha in bra förmågor utan kostnad.
Ja, det är väl rätt så OT, men nu har ju du redan börjat, så vafan. :gremsmile:

Helt rätt om Dexterity. Jag skulle också vilja hävda att Manipulation utgör samma problem i sociala sammanhang (någon gång tog jag och räknade hur många aktiveringsslag för Disciplines som inbegrep Manipulation jämfört med de andra två sociala egenskaperna; om jag minns rätt så var det mer än dubbelt så många som baserade sig på Manipulation som på de andra två tillsammans).

En någorlunda enkel (eh, nåja) lösning på problemet vore att smälla ihop ett grundegenskapspar per kategori, så att man i slutändan bara har sex egenskaper totalt. Typ såhär:

Strength + Stamina => Brawn
Charisma + Appearance => Aspect
Perception + Wits => Wits

Att använda Perception (eller Wits då, om man kör med ovanstående ihopbakning) istället för Dexterity för att skjuta med pickadoll kan nog också vara en bra idé. Sen bör Fortitude ge auto-successes på vanliga soak rolls, för att bli någorlunda jämställd med Potence. Celerity är visserligen fortfarande bättre, men åtminstone inte med några hästlängder.

Tyvärr så är ju det eländiga mörkermolnet, skuggtentaklerna och det djefla skuggtentakelmonstret fortfarande på tok för mäktiga (även om jag personligen gillar Obtenebration rent tematiskt), men dels har jag redan kräkts ur mig regelförslag som ingen bad om, dels har jag ännu inte fått nån frukost, så om ingen uttryckligen ber om mer input på't så håller jag nog käft nu. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Angående Auspex så gillade jag idéen någon annan i tråden hade, att låta Aura Perception ge plus på sociala färdigheter då man vet exakt hur vederbörande känner.
Många av förnimmelse-disciplinkrafterna i KotE gör det, så jag ser verkligen inget hinder för att Aura Perception också skulle göra det.

Ymir

Liten kantbaron
jovisst, fast då kan man ju lika gärna bygga om hela regelsystemet, och är ju vad jag egentligen vill eftersom jag hatar det. Men det känns som en lite annan fråga.

Ymir

Liten kantbaron
Edit: Setite sorcery tycker jag är lite för narrowly focused eller hur jag nu ska säga det. Jag gillar serpentis för den gör att Setites som antagonister blir obehagliga och lite mer svår-kontrade.
Jag tycker mest Serpentis är...skittöntig, plain and simple, och att Setite Sorcery passar klanens tema mycket bättre; den är färgstark och elak, men subtil. Och den är visst det väldigt användbar, det är mind control alltid, man kommer bara få klura lite eftersom den är så pass fokuserad.

Sen hag jar väl mer varit inne på Setiter som rollpersoner och/eller neutrala karaktärer än som antagonister, dock.

Recca

Femme Fatale
Selly said:
Recca said:
Det är en Thaumaturgy Path med vilken man kan trolla fram föremål ur intet – ju bättre man är på den, desto större och mer komplexa föremål kan man frammana. Ungefär som Sabrina, tonårshäxan. Det är (eller var) väl hyfsat allmänt accepterat bland Vampire-spelare att den dels är för kraftfull, dels inte passar in stämningsmässigt för fem öre. Så om man inte råkar vurma något alldeles extra för för att dra vita kaniner ur svarta hattar så bör den nog skrotas. Den behöver inte riktigt ersättas av något, eftersom det ändå redan finns en rätt brutal mängd Thaumaturgy Paths att välja bland. :gremsmile:

Angående Auspex så gillade jag idéen någon annan i tråden hade, att låta Aura Perception ge plus på sociala färdigheter då man vet exakt hur vederbörande känner. Personligen skulle jag inte skämmas alltför mycket från att sno frikostligt från de lägre nivåerna av Dementation, som tillåter användaren att förstärka och försvaga diverse känslotillstånd. Detta rekommenderas dock bara om man likt mig själv hivat ut Dementation helt i övrigt, och givit Malkavians sin Dominate åter.

Min sista rekommendation blir mest att man modifierar Auspex 5 till att låta en ta med sig sina kompisar ut på astralplanet. Egentligen finns det nån level 6-kraft (eller om den var ännu högre upp i rangordningen) som tillåter just det, men det kan man ju ignorera. Anledningen är att man skall kunna använda förmågan utan att resten av spelgruppen skall behöva sitta i köket och rulla tummarna.

My two cents, as it were. Spend them as thou wilt.
Svarar i omvänd ordning. :gremsmile:
Jättebra nivå fem kraft idé faktiskt. Jag gillar det och kommer köra med det. Det kan ju bli äventyr av det också om inte spelarna har nån som har auspex så högt men om nån SLP har det.

Jag ska spelleda London by Night som är victorian age och där har bara sabbat malkaver dementation så det är inget jag behöver oroa mig över. :gremsmile:

Angående path of conjuring så tänkte jag direkt att man skulle kunna säga att man måste förbereda magin på nåt sätt. Man kanske måste skriva en symbol på ett existerande objekt som man sen kan dumpa i nåns huvud eller så. Man kanske kan ha max antal föremål med symboler på som motsvarar ens nivå i pathen och dessas sammanlagda vikt får inte vara högre än vad strength kan bära av samma nivå som man har i pathen (så om man har 1 i pathen kan man "skapa" eller rättare sagt "teleportera" ett föremål som väger max 20 kg men om man har fem i pathen kan man teleportera föremål som sammanlagt väger bortåt 300 kg eller vad det nu kan va)? Då tycker jag att path of conjuring plötsligt blev jätterolig. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
EDIT: OM jag tillåtit att det skulle vara möjligt att höra att någons hjärtslag med Auspex 1 så hade jag avkrävt ett slag för att få det att funka annars är det faktiskt en bättre förmåga för att avgöra om någon är Kindred eller inte än Auspex 2 som faktiskt kräver ett slag för att se aurorna.
Jag tänkte göra det och sen förbättra auspex 2 lite som folk föreslagit. :gremsmile: