Skrev ungefär såhär i ett tidigare inlägg, och tänker att det är lite på samma tema även om det här inte handlar om att automatisera ett monster/rollperson utan snarare göra att det blir tydligare att olika rollpersoner slåss olika och ge kreativ input.
- Alla rp har en lista med specialhandlingar (numrerat 1-10,) beroende på vilken kampkonsten man valt. Ex ridderlig, fegis eller brutal.
- Tärningsslaget på den första handlingen avgör vilken av ens specialhandlingar man kan använda (om man vill)
Exempel på specialhandlingar för nån som valt fegis som kampkonst:
1. Söka skydd med bonus
2. fulknep med bonus på att lyckas
3. gömma sig bakom nån annan med bonus
Tanken är att man ändå kan göra sakerna såklart men då uppstår ingen bonus, detta får väl snarare ses som extra bra möjligheter som rollpersonerna upplever just då. Tanken är väl heller inte att detta ska uppstå så ofta utan kanske max en gång per strid per rollperson.
Jag funderar på att nåt liknande även ska gälla för monster.