Här är två monster från ett av D&D-brädspelen. En tile är en 8x8-ruta. Man läser av översta raden och om den förutsättningen inte finns går man till raden under.
Yvonne skapar obehagliga situationer (Encounter card) tills det att rollpersonerna lyckas komma till henne. Kommer de närheten av henne blir alla attackerade och om någon kommer intill henne hoppar hon en hel tile efter attacken, så att hon kan attackera flera igen. Hon agerar
efter varje person. Normalt finns det också andra monster som också stör striden.
Det jag gillar med detta är just att spelarna måste lära sig mönstret och sedan forma planer för att motverka dem. Det funkar väldigt bra för taktiska spel. En spelledare behöver därmed inte kunna taktik, det är bara att köra monstret rakt av. Om jag ska vara ärlig tycker jag att brädspelen har mycket bättre stridssystem än rollspelet.
Nackdelen är givetvis att detta måste speltestas. Tror få spelledare kan göra bra taktiska strider på detta sätt, men rollspelet i sig skulle kunna ge templates att kombinera som skapar vissa typer av monster.