Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Jag fick en idé för ett tag sedan. Om man skulle justera svårighetsgraden mekanikmässigt beroende på hur det går för spelarna, skulle det motivera dem att våga ta mer risker i spelet?
Jag tänker så här:
Man har en packer röda och svarta pokermarker. Röda är plus och svarta är minus. Varje gång man lyckas med ett slag så tar man bort en röd (om man har en) eller tar en svart (om man inte har en röd). Omvänt när man misslyckas, då får man en röd/tar bort en svart. Denna modifikation kommer då att gälla på nästa färdighetsslag.
Så, har man ett dåligt streak så kanske man ligger på +8 och känner att "Fuck yeah, jag skallar trollet!", medan om det gått bra och man ligger på -8 så tänker man istället "Nu börjar jag tänja på min tur..." och tar det lugnt. Det gör också att vilken av spelarna som "tar täten" i handlingen kommer att variera, eftersom "formen" ändras hela tiden, vilket gör det lättare och naturligare för alla att delta.
Naturligtvis gäller bara slag som spelar någon roll, där något står på spel, annars börjar spelarna snabbt med "Jag försöker sälja den här fina stenen jag hittade på gatan till handlaren för en miljon guld!".
Diskutera! Vad tror ni? Vad kan man göra av det?
Jag tänker så här:
Man har en packer röda och svarta pokermarker. Röda är plus och svarta är minus. Varje gång man lyckas med ett slag så tar man bort en röd (om man har en) eller tar en svart (om man inte har en röd). Omvänt när man misslyckas, då får man en röd/tar bort en svart. Denna modifikation kommer då att gälla på nästa färdighetsslag.
Så, har man ett dåligt streak så kanske man ligger på +8 och känner att "Fuck yeah, jag skallar trollet!", medan om det gått bra och man ligger på -8 så tänker man istället "Nu börjar jag tänja på min tur..." och tar det lugnt. Det gör också att vilken av spelarna som "tar täten" i handlingen kommer att variera, eftersom "formen" ändras hela tiden, vilket gör det lättare och naturligare för alla att delta.
Naturligtvis gäller bara slag som spelar någon roll, där något står på spel, annars börjar spelarna snabbt med "Jag försöker sälja den här fina stenen jag hittade på gatan till handlaren för en miljon guld!".
Diskutera! Vad tror ni? Vad kan man göra av det?