Nekromanti Avengersfilmen

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, jag har funderat på att se den här filmen på bio, och då måste det bli snart, för allt på bio har skitsnabb omsättning i Kina...

jag gillade liksom Thor, och jag gillade Captain America...

men sedan kommer jag på att en bidragande anledning att jag gillade de filmerna var att de hade vettiga kvinnliga karaktärer...

medan allt jag vet om Avengers gör den bound att vara en sausagefest utan dess like, där den enda kvinnliga karaktären är något så katastrofalt som Black Widow, dvs en trött och hypersexualiserad femme fatale-kliché.

...och då inser jag att jag plötsligt förlorat en stor del av min lust att se filmen. (Inte för att jag tvunget är jättepetig med genus alla gånger, utan helt enkelt för att jag, om det inte framgått sedan länge, intresserar mig mer för kvinnliga karaktärer).

Borde jag ändå göra mig besväret att se Avengers (lite besvärligt är det, eftersom jag måste kolla att visningen inte är dubbad, försöka förstå hur dags den är, etc)? Alla snackar ju om hur awesome den är, men det sa de om Avatar också, och den såg jag ändå aldrig på bio liksom, och ångrar det inte direkt.

basically så ber jag er väl att övertyga mig om att Avengers verkligen är värt det.

RasmusL

Champion
Ymir said:
Alltså, jag har funderat på att se den här filmen på bio, och då måste det bli snart, för allt på bio har skitsnabb omsättning i Kina...

jag gillade liksom Thor, och jag gillade Captain America...

men sedan kommer jag på att en bidragande anledning att jag gillade de filmerna var att de hade vettiga kvinnliga karaktärer...

medan allt jag vet om Avengers gör den bound att vara en sausagefest utan dess like, där den enda kvinnliga karaktären är något så katastrofalt som Black Widow, dvs en trött och hypersexualiserad femme fatale-kliché.

...och då inser jag att jag plötsligt förlorat en stor del av min lust att se filmen. (Inte för att jag tvunget är jättepetig med genus alla gånger, utan helt enkelt för att jag, om det inte framgått sedan länge, intresserar mig mer för kvinnliga karaktärer).

Borde jag ändå göra mig besväret att se Avengers (lite besvärligt är det, eftersom jag måste kolla att visningen inte är dubbad, försöka förstå hur dags den är, etc)? Alla snackar ju om hur awesome den är, men det sa de om Avatar också, och den såg jag ändå aldrig på bio liksom, och ångrar det inte direkt.

basically så ber jag er väl att övertyga mig om att Avengers verkligen är värt det.
Helt ok actionkomedi, inget dramatiskt. Jag blev inte särskilt imponerad även om jag hade ok behållning av att se den. Och ja, korvfest it is.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Det är rätt mycket korvfest, men det är iaf lite bättre än att Black Widow får vara själv. Pepper får vara med (alldeles för lite) och Cobie Smoulders har en ganska hyfsad action-och-talroll (om man betänker att hennes karaktär är Shieldagent, inte Avengersmedlem). Väldigt många av bakgrundsagenterna etc är kvinnor också.

Tyckte heller inte att Black Widow var riktigt så trött som hon brukar kunna vara. Det fanns ändå någon form av djup i karaktären.

Det är naturligtvis en fruktansvärd korvfest ändå, men det FINNS kvinnliga karaktärer. Joss Whedon hade ett rätt tarvligt material att utgå från; jag antar att vi ska vara lite tacksamma att Avengers' token black guy Black Panther inte är med =)

Ymir

Liten kantbaron
Nå, men det låter ju betryggande iaf...Pepper Pots har ju tillochmed en bra skådis...jag ska nog se över möjligheterna att gå och se Avengers.

Men vaddå, Black Panther är ju en afrikansk furste, übermensch och magi-gadgeteer, typ Fantomen på stereoider fast utan koloniala övertoner. That's awesome, way more awesome än Samuel L Jackson med lapp för ögat...jag skulle hävda att Black Panther lätt är koolare än någon enda av snubbarna som faktiskt är med i Avengersfilmen.

krank

Ymir said:
Men vaddå, Black Panther är ju en afrikansk furste, übermensch och magi-gadgeteer, typ Fantomen på stereoider fast utan koloniala övertoner.
Jag tycker att han mest känns som en rasistisk stereotyp, en token black batman.

Ram

Skev
Nu har jag också sett filmen och den var skitbra! Bra tempo rakt igenom, även i lågtempopartierna, skön dialog och alla hade huvudroller och någon form av djup i karaktärerna.

Bäst:
Hulk i två korta sekvenser: När han ger Thor en vinge inne på Grand central och när han whip:ar Loke i Stark towers. Jag garvade så jag grät!
Robert Downey Jr:s Iron man. Så djävla bra.
Bepansrade Leviathan-valar?! WIN!

Bra:
Interna konflikter. Hjältarna bankade lika mycket på varandra som på the bad guys. Mycket penismätningar, battle of wits och liknande.
Fighterna. Snygga som fan, över lag helt rätt känsla, HULK SMASH!

Mindre bra:
Black widdow och Hawkeye hanterades... Sådär. Det man brukar göra när man har karaktärer som spelar i "fel" liga är att skapa ett problem som inte kan lösas av "power". Man gjorde detta även denna gång i viss form, men det var taffligt.
Lokes plan med att låta sig bli infångad... Dess storhet ungick mig. Det hela kändes rätt random. Hur gjorde han för att göra Hulk pissed? Asså, vad gjorde Loke i det hela, varför kunde man inte lika gärna bara ha skickat in Hawkeye från början?

Dåligt:
Inget. Well, Cap Am:s animeringar var taffliga i ett par scener.

Jag tycker kranks betyg var spot on, 4.9/5. Bästa superhjältefilmen så här långt med rätt bred marginal (om man inte räknar watchmen som superhjälte).

Ram

Skev
krank said:
Ymir said:
Men vaddå, Black Panther är ju en afrikansk furste, übermensch och magi-gadgeteer, typ Fantomen på stereoider fast utan koloniala övertoner.
Jag tycker att han mest känns som en rasistisk stereotyp, en token black batman.
Mjo, det är ett litet aber.

Asså, de flesta hjältarna och skurkarna kom till för runt 30-40 år sedan. White male var det som gällde då. Det har blivit en del bättre sedan dess, men det är fortfarande de gamla som över lag är störst. Det gör genren en droppe vriden.

krank

Ram said:
Asså, vad gjorde Loke i det hela, varför kunde man inte lika gärna bara ha skickat in Hawkeye från början?
Grejen med Loke är ju att han faktiskt inte kan låta bli. Det är lite hans grej; han är i grunden en väldigt emotionell typ. Klart han ville jävlas med hjältarna, klart han ville driva dem emot varandra, och klart han villa jävlas, framför allt, med sin ohängde bror.

Sen ska vi minnas att det var Hawkeye som sade att han behövde en distraktion för att uitföra det Tesserakten sagt åt honom. Och det var det Loke gav honom; en distraktion.

Ram

Skev
Mja... Jo iofs. Jag håller helt med att det bra "in character" för Loke. Jag vet bara inte om jag ser att själva tillfångatagandet fyller något större syfte. Då var ju Hawkeyes stöld redan klar. Menar man att hans fångenskap också skulle distrahera dem i det övriga arbetet...? Jag tänkte mest på Black widows slutsats; Att han var där för att reta upp Banner.

krank

Loke var en rätt bra distraktion under hela Helicarrierkatastrofen, vill jag tycka. Framför allt eftersom han genom sin stav lyckades göra folk rätt upprörda...

Sen alltså, Helicarrierkatastrofen var ju också en enda stor PR-grej. Han ville ju att folk skulle få se de här hjältarna bråka med varandra och bli splittrade, besegrad.

Ram

Skev
Det där hade jag inte sett som så klart, att det var staven som gjorde alla pissed. Det var en liten inzoomning på den och en gång då Banner stod och fipplade på den, men i övrigt var det inte mycket som visade på det. Men det låter helt klar vettigt.

krank

Mjo, det var inteövertydligt; men jag vet ju vad Loke brukar göra i serierna; och att folk var lite, lite argare än vanligt (rentav lite groggy) tyckte jag var hyfsat klart...

Ram

Skev
Ja, det stämmer. Jag irriterade mig lite över att bara för att Black widdow kom fram till att det var Lokes mål så började alla bråka. Det där knyter ju ihop det hela på ett bra sätt. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Jag tyckte Avengers var jättebra. Jag är ju faktiskt en nörd som kan namnge ondingen på slutet bara genom att se honom och som faktiskt gissade vem det kunde vara redan innan man fick se honom.

Jag håller i stort med vad som sagts tidigare: filmen har mycket bra tempo, alla karaktärer får ta plats och göra coola grejer och man bör ha sett åtminstone Iron Man 1, Thor och Captain America för att hänga med ordentligt.

Innan jag såg den var jag lite orolig för att det skulle bli "IRON MAN (& the Avengers)" med tanke på hur hypad Downey Jr. varit, och även om det finns små tendenser åt det hållet så är de mycket små. Alla får som sagt ta plats och vara awesome.

Och ja, det är rätt mycket korvkalas, men jag tycker Black Widow görs bra. Enligt min mening lyckas de med att göra henne till någon som medvetet spelar på sin sexualitet snarare än en sexualiserad karaktär, if that makes sense. Nackdelen är förstås att när det gäller röjarscenerna så har hon helt enkelt inte så mycket att komma med - till och med Hawkeye som är en snubbe med pilbåge kan röja mer än hon gör med sina pistoler - men å andra sidan så är hon den enda som har någon nivå av interpersonal skills, även om de kunde tryckt mer på det.

Vad gäller Coulson så...
inget lik, inte död. Joss Whedon är tillräckligt smart för att spela på förväntningarna angående karaktärisering tror jag.

Recca

Femme Fatale
AndersG said:
Och ja, det är rätt mycket korvkalas, men jag tycker Black Widow görs bra. Enligt min mening lyckas de med att göra henne till någon som medvetet spelar på sin sexualitet snarare än en sexualiserad karaktär, if that makes sense. Nackdelen är förstås att när det gäller röjarscenerna så har hon helt enkelt inte så mycket att komma med - till och med Hawkeye som är en snubbe med pilbåge kan röja mer än hon gör med sina pistoler - men å andra sidan så är hon den enda som har någon nivå av interpersonal skills, även om de kunde tryckt mer på det.
I början på första scenen som hon är med i kände jag nästan för att lämna lokalen, fast det tog sig rejält efter det, som tur var. :gremlaugh:

Jag tycker Joss Whedon gör henne rätt på det stora hela, men sen att det är lite synd att hon är den enda superhjältetjejen i Avengers. Hon kickade ju ihjäl aliens med bara fötterna i slutet. Från mig får hon i alla fall ett klart godkänt. Det enda jag tycker är synd är att hon är den enda tjejen i hela filmen som har superkrafter. De skulle haft med den svarta tjejen med afron, kanske?

krank

Recca said:
Det enda jag tycker är synd är att hon är den enda tjejen i hela filmen som har superkrafter.
Vill bara påpeka att hon mig veterligen inte har superkrafter. Jättesmidig, socialt kapabel, och har i slutstriden ganska coola vantar - men superkrafter? Mja.