Re: Avklädda kvinnor i spelillustrationer [Rant]
Necross said:
Jag håller inte med. Jag tycker att man bör skilja på vad som vi tar intryck av i spel/kultur och tar med oss in i vårt eget beteende. Jag tror de flesta människor förstår att det är fel att döda folk och stapla deras lik, men jag tror att ganska många har problem med hur de ser på, och därav behandlar, kvinnor i sin omgivning. Förstår du skillnaden?
Nej, faktiskt inte alls. Du upplever det som att bilden (alternativt spelet) kommer förmedla en dålig kvinnosyn. Siewert Öholm tror det kommer öka mängden självmord, livets ord tycker att det är en ockult styggelse och hem & skola tror att det kommer bli en massa ungdomsvåld. Varför har du tolkningsföreträde? Jag ser viss gradskillnad mellan de olika exemplen men jag ser inte den skillnaden som du gör.
Jag tror själv inte att det kommer påverka en enda människas kvinnosyn överhuvudtaget. Fungerande människor har matats från barnsben med lättklädda tjejer, porr och förnedring och har ändå en vettig kvinnosyn. Och ett praktarsle kommer inte bete sig bättre mot kvinnor för att vi ger tjejen på bilden ett par mjukisbrallor.
Visst är man en del av en social kontext men min uppfattning är att man påverkas (negativt) mycket mer av några dar på en vanlig högstadieskola än vad man gör av all rock, videos, mode, böcker, dataspel, raggarbilar och annan popkultur som alarmisterna upplever är skadlig. Min misstanke är att man bara i grunden påverkas om man av andra skäl är illa ute. T.ex. pga psykiska störningar, svagbegåvning, socialt dåliga miljöer, droger etc.
Necross said:
Jag förstår inte ditt argument här. Pga att alla spel (kanske) har sina brister så ska alltså inte jag kunna tycka saker om det där omslaget och den den kvinnosyn jag tycker det förmedlar?
Du får givetvis tycka och uttrycka dig som du vill men du bör:
1) skilja på handlingar och person (Bör du verkligen offentligt kritisera Arferts människosyn i sin helhet pga en bild?)
2) inse att du rimligen själv då öppnar upp dig för kritik på basis av den kultur du själv konsumerar eller producerar.
3) förstå att du inte direkt främjar den yttrande- och uttrycksfrihet som du själv utnyttjar för att kritisera andra offentligt.
Tänkte avrunda med att jag inte är särskilt förtjust i motivet i bilden heller. Men jag förstår varifrån det kommer och varför, och jag tycker den fyller sitt syfte. Jag hade hellre sett fyra tjejer i heltäckande ringbrynjor som dödar delfiner. Men
jag vill inte begränsa vara sig Arferts eller Folmers möjligheter att uttrycka sig. Det bör i så fall ske som följd av en generell lagstiftning (baserad på vetenskapliga studier) eller genom självsanering.
//EvilSpook