Nekromanti Avskyvärda rollspelstermer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det här inlägget bestämde jag mig för att skriva redan innan jag läste det här inlägget så jag känner mig lite blåst på konfekten vad det gäller orginalitet men here it goes (de kanske kompletterar varandra).

Vilket/vilka uttryck/termer avskyr ni mest i rollspel? Jag tar mitt exemel;

Boffra

Ja just det. Folk har börjat använda "boffra" som term i bordsrollspel. Oftast är det ynglingar som ojjar sig över sina "bofferspelare" eller klankar ned på "bofferspel" som D&D för att de inte är tillräckligt seriösa (ja, det tillåter ju grottröj, gud förbjude). Det har till och med gått så långt att folk refererar till strid i rollspel över lag med ordet "boffra"

Nåja, ordet kommer ursprungligen från lajvhobbyn, där de vadderade vapnen låter ungefär "boff" när man slår sin motståndare med dem. Boffra betyder alltså "att slåss i lajv". Typ.

JAG HATAR DET!

Det hör hemma i lajvsammanhang, inte när man diskuterar [/medvetet provokativ] riktiga rollspel [/medvetet provokativ].

Faktum är att jag aldrig mer skall svara på ett inlägg som innehåller ordet boffra eller någon sammansatt variant. Och om jag svarar så ska det vara något elakt. Och om jag svarar snällt så är det mot min vilja och under protest.

Men vad hatar ni?

/Vulf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Faktum är att jag aldrig mer skall svara på ett inlägg som innehåller ordet boffra eller någon sammansatt variant.
Jag är inte lika fanatisk, så jag kan tänka mig att svara på ditt inlägg! :gremwink:

Vilket/vilka uttryck/termer avskyr ni mest i rollspel?
Jag tänkte på ett uttryck häromdagen, som jag brukar haka upp mig på: Ras. Alltså ras som det används i fantasyrollspel för att skilja alver från dvärgar från orcher från de där små korta gulliga snubbarna vad de nu råkar heta i just det här spelet.
Ras är ett bilogiskt begrepp som används för att skilja olika grupper inom en och samma art från varandra. Inom fantasyspelen är (i de allra flesta fall) alver och dvärgar just olika arter (jag har i alla fall inte sett någon korsning mellan dem i något fantasyspel, även om sådana ofta förekommer mellan orch-människa och alv-människa). Vi skulle behöva ett nytt ord för att särskilja de olika fantasyfolken, eftersom inte heller art känns helt rätt (det är till och med helt fel eftersom de i olika kombinationer kan få fortplantningsduglig avkomma). Dessutom ger ordet "ras" trista associationer till män med små mustascher.

/tobias

anth

Vetefan
Jag tycker att det är många"negativa" saker på gång nu, som Vad hatar ni mest i rollspelsindustrin? :gremsmile:
Grunden till "Avskyvärda rollspelstermer" anser jag vara rollspelsindustrins "storhet", att rollspel täcker så vitt skilda begrepp.
Det finns lajvare som rollspelar ute i naturen.
Det finns rollspelare som samlas kring köksborden under mörka nätter.
Det finns 12-åringar som älskar att dräpa orcher.
Det finns 30-åringar som älskar intrigspelande i ett medeltidshov.
Att man älskar sin egen spelstil och sitt eget rollspel är en sak, problemet är vad man tycker andra spelstilar, som ofta intar ett motsatsförhållande.
(jag tycker till exempel att lajvare är ena riktiga pellejönsar :gremsmile:)
Problemet är mao bristen på respekt och förståelse för oliktänkande (ungefär som rasism i samhället).
Det blir ungefär som när olika hejarklackar hittar på smädesvisor om motståndarlaget.

Mest avskyvärda term är enligt mig Kobold/Munchkin, antagligen för att andra brukar kalla mig för det bara för att jag nämner att jag spelar DnD/d20.
När jag sedan förklarar att jag antagligen har minst lika mycket intriger och rollspelande som de själva så kan jag få svaret: "men varför byter du inte rollspel?" som om just DnD inte skulle vara lämpat för intrigspel.
Jag kan ju inte hjälpa att de fick en "snedtripp" första gången de provade på att spela DnD - om de överhuvudtaget har spelat det.

anth

Vetefan
Alltså ras som det används i fantasyrollspel för att skilja alver från dvärgar från orcher från de där små korta gulliga snubbarna vad de nu råkar heta i just det här spelet.
Och roten till det onda är Tolkiens "Sagan om Ringen", vars kvinnosyn vi kanske inte ska diskutera just nu.

Problemet är att Bilbo/ringen-triologin BÖRJADE skrivas redan före andra världskriget, då såna åsikter kändes helt naturliga.

Ett annat typexempel är väl H.P. Lovecrafts syn på olika mänskliga raser (svarta/gula/vita).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ras

Och roten till det onda är Tolkiens "Sagan om Ringen", vars kvinnosyn vi kanske inte ska diskutera just nu.
Whoa! Var kom kvinnosyn in i den här diskussionen?

Problemet är att Bilbo/ringen-triologin BÖRJADE skrivas redan före andra världskriget, då såna åsikter kändes helt naturliga.
Förtydligande: Jag ogillar inte termen "ras" för att det skulle röra sig om rasism i rollspel. Jag ogillar termen för att den refererar till något som egentligen inte är raser i biologisk mening.

Ett annat typexempel är väl H.P. Lovecrafts syn på olika mänskliga raser (svarta/gula/vita).
Att HP var rasist är inte mycket att diskutera. Däremot är jag nästan helt övertygad om att raser i biologisk mening inte förekommer bland människor. Det finns bara olika fenotyper. Naturligtvis hindrar inte det rasister från att tycka att folk som tillhör fel fenotyp är lägre stående. :gremfrown:

/tobias

Vitulv

Risk för ras

Jo, ras klingar lite illa tack vare gubbjäveln. Jag funderade lite och kom på att det fanns någon modul till gamla DoD som hette "de humanoida raserna" där man avsåg dvärgar, alver, orcher osv. Man kanske helt enkelt skall kalla det humanoider?

Låter lite krystat kanske. Humanoid betyder väl människoliknande? Det stämmer ju, även om dvärgarna troligtvis föredrar att säga dvärgoider :gremsmile:

I Mutant heter det klasser, och det funkar uppenbarligen.

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Varför inte folk?

Kan man inte tala om olika folk? Dvärgfolken, alvfolken och så vidare. Känns dessutom fantasyigare än både ras och humanoider.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Varför inte folk?

Kan man inte tala om olika folk? Dvärgfolken, alvfolken och så vidare. Känns dessutom fantasyigare än både ras och humanoider.
Absolut. Det är väl dessutom vad de kallas i Sagan om de två tornen, i alla fall i lavskägges dikt om de fria folken. Och jag har hört att fantasyrollspel gärna tar efter sådant som Tolkien skriver.

/tobias

Vitulv

Självklart! *slår sig för pannan* [NT]

NT = No Text (Ingen text)

anth

Vetefan
Re: Ras

Whoa! Var kom kvinnosyn in i den här diskussionen?
Den kommer inte alls in, vilket jag också skrev.
(en sk OT-utvikning som jag tycker vi kan skrota innan den ens har börjat)

Förtydligande: Jag ogillar inte termen "ras" för att det skulle röra sig om rasism i rollspel. Jag ogillar termen för att den refererar till något som egentligen inte är raser i biologisk mening.
OK, jag missuppfattade dig lite, men "roten till det onda" är fortfarande Tolkien - han började, och jag hävdar fortfarande att han använde termen "ras" istället för det mer korrekta "art" på grund av den annorlunda inställningen man hade under 1900-talets första hälft.

Helmgast
Det är väl inte så konstigt att DnD jämförs med boffrande. Regler med groteskt ökande nivåer av hitpoints samt ett stort fokus på strid, både vad gällande färdigheter och magi. Att Monster Manual ses som en av tre core rulebook förstärker väl snarast det hela.

Man kan säkert intrigera med vilket system som helst, men DnD har en stämpel som de till viss del har bett om, se bara exempeläventyret i DnD på svenska.

Organ

Out of time, out of mind
>Dessutom ger ordet "ras" trista associationer till män med små mustascher.

Håller med dig. Leif "Loket" Ohlsson är verkligen otäck.

/Anders

Vitulv

Stopp och belägg!

Ge dig nu Avatarex. Det här är ett sidospår som inte skall utvecklas vidare. Tråden handlar inte om huruvida du tycker att D&D är sugit eller inte.

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Personligen ogillar jag både konceptet och ordet 'Armor class'. inte nog med att det är en 'klassificering' som görs med siffror, det är siffror som ett värde och inte en grupp.

Öhm, tja, om folk använder boffra inom bordsrollspel så är det ju DE som är rakt av dumma och inte har koll på sin fakta. Visst, jag kan använda 'boffra ner någon' istället för 'meja', 'bonka, 'kötta' eller 'mosa' men isånafall handlar det just om att boffra - typ klippa till med en påk i bakhuvudet - inte om man hugger nån med en yxa i regelrätt strid.

Balderk

Swashbuckler
Re: Varför inte folk?

Skitbra!

Borde ju gå att lobbyera lite för att de ska börja använda det i fantasyrollspel. Frågan är hur bra det skulle gå, Ras (eller Race) är ju så fruktansvärt ingrott. Men folk borde ju faktiskt vara Standard. Skicka ett bra till WotC och WW och ett till de svenska rollspelsförlagen och argumentera för att de ska använda ordet folk (People) istället för raser. Lycka till!

MVH
Balderk

Foggmock

Myrmidon
Re: Varför inte folk? [ANT]

(People)

Jag skulle hellre kalla det 'kin' på engelska, men det kanske bara är jag.

Balderk

Swashbuckler
Ehh... näe?

OK, jag missuppfattade dig lite, men "roten till det onda" är fortfarande Tolkien - han började, och jag hävdar fortfarande att han använde termen "ras" istället för det mer korrekta "art" på grund av den annorlunda inställningen man hade under 1900-talets första hälft.
För det första: Det har konstaterats att art inte heller är riktigt, då vissa fantasyfolk kan skapa avkomma med varandra. För det andra så använde ju sig Tolkien av just ordet People, det ord som beskriver situationen bäst, jmfr. Free People (dvärgar, Alver, Människor, Hober). Sedan att han kallade de mörkhyade mäniskorna för en annan ras är en helt annan sak.

MVH
Balderk

Balderk

Swashbuckler

Kin |s 1 Släk[ingar] 2 släktskap; of ~ släkt, besläktad; we are near of ~ vi är nära släkt 3 familj 4 föråldr. härkomst || pred. a släkt, besläktad

Släkten skulle man alltså kalla dem på svenska om man skulle använda det engelska ordet kin.

People är rätt ord, Tolkien använder det också om de fria folken. Men visst, kin kan funka det med.

MVH
Balderk, på riktigt

Foggmock

Myrmidon

Jag var mest förälskad i 'Elf-kin' som en (viiiid) benämning på alver. Dwarf-kin låter rätt schysst också, men man-kin låter krystat.

Angående Tolkien så pratades det väl mest om 'The free peoples of Middle Earth' och inte 'The Elf-people' eller har jag fel? Var trots allt ett tag sen jag läste härket på orginalspråk.

Rosen

Myrmidon
Än mer OT

Däremot är jag nästan helt övertygad om att raser i biologisk mening inte förekommer bland människor. Det finns bara olika fenotyper.

Korrekt; raser är samma sak som underarter, i det här fallet av arten Homo Sapiens (där vi tillhör rasen Homo Sapiens Sapiens). Det har funnits ett antal andra mänskliga raser, men de är försvunna sedan länge - neanderthalarna (Homo Sapiens Neanderthaliensis) var de sista.

Rent biologiskt är det ännu mindre skillnad mellan Homo Sapiens Sapiens olika fenotyper än vad man tidigare trott, antaligen för att människan rör på sig ovanligt mycket. När man började kunna göra DNA-tester upptäckte man att det är mindre genetisk skillnad på t.ex en svensk och en japan, än det är mellan en brunbjörn från Lappland och en från södra Sverige.

--
Åke