Såg inte att jag hade fått svar. Jäkla forum att inte rödmarkera nya inlägg ibland. Och du
lät väldigt negativ i svarsinlägget. Skrev med lärande, nedvärderande attityd. Klart jag fattar hur man använder en karta.
"
Dagsmarsch utifrån vilket färdmedel och under vilka förhållanden?"
Tja, en dagsmarsch är med apostlahästarna. Utgå från det och sedan bygg ut dina tider.
"
Ja, då slipper man kartan och kan lita helt på nuffrorna. Fast likväl blir det problem: Hur blir det med restider på vinterhalvåret..."<table><tr><td>
Förutsättningar</td><td>
Tidsmodifikation</td></tr><tr><td>Standardslag*</td><td>+1T10%</td></tr><tr><td>Vintertid</td><td>+1T10%</td></tr><tr><td>Kurirrytt</td><td>-2T10%</td></tr><tr><td>Dålig infrastruktur</td><td>+1T10%</td></tr><tr><td>Häst och lastad vagn</td><td>±0%</td></tr><tr><td>Berglandskap</td><td>+2T10%</td></tr><tr><td>Träsk</td><td>+1T10%</td></tr><tr><td>Slättlandskap</td><td>-1T10%</td></tr><tr><td>Lyckat orienteringsslag</td><td>-1T10%</td></tr></table>*
Innefattar hinder på vägen, väder och vind med mera.
Jag tog mest siffrorna ur luften. Sedan beror det på hur du vill göra. Använda tabeller (likt DoD gjorde) mellan olika städer (där alla naturliga hinder redan är inräknade) eller om man mäter fågelvägen på kartan och får fram vilka hinder som kan finnas på vägen. "Ah, om du går den här vägen måste du passera genom Myrträsk". Gör det hur komplicerat du vill. Jag skulle nöja mig med att ett träsk ger exempelvis +1T10% oavsett hur stort det är (om du använder karta). För är det en liten yta, ger det en anledning till att färdas runt det hela.
Fast som jag skrev förut. Jag tycker inte tiden är så viktig så jag är inte så noggrann på det, utan däremot vad som händer under resans gång. Utvecklande av relationer, förändrande av landskap (särskilt viktigt under resor från en stadsdel till en annan), ryktesspridning med mera.
Och jag ser inte vad du ser är så himla annorlunda (någon annan får gärna hjälpa till om jag förklarar helt bäng). Du har fortfarande tabeller för olika färdmedel. Du behöver fortfarande tabeller för olika vägförutsättningar. Oavsett om du kör med sträcka eller tid som avstånd. Dina frågeformuleringar kan du lika gärna applicera lika undrande på vanliga kartor med sträckor som mått.
Det enda du slipper göra är att beräkna formeln "sträcka / hastighet = tid" och kör på "tid" direkt. Detta innebär att du får utgå från tid (för något färdmedel under en viss väder- och vägförutsättning) när du sätter alla modifikationer. I tabellen ovan utgick jag från att man gick till fots, under sommar, en fin dag på en väg. Om riddjur är vanligast transportmedel så utgå från det istället.
"
Du får gärna förklara mer och försöka övertyga mig."
Övertyga försöker jag (nästan) aldrig, men däremot vill jag gärna visa mina åsikter och sedan får läsaren göra sina egna övertygelser. Jag tyckte bara att det känns naturligt att köra på det sätt som invånarna ser färdandet. Ungefär som att folk (långt) förr inte använde tid som
tidsangivelser, utan använde (lokala) händelser. Har folk
kartor och använder sig utav sträckor i din värld, så kör på det istället.
/
Han som däremot inte säger att detta fungerar helt felfritt (eftersom han inte vet)