Nekromanti Avstånds vapen?

Kenzui

Warrior
tjena. har för mig det kommit up för men jag behöver ändå hjälp, så min fråga är: om min rollperson har 29 i styrka borde han kunna skada mycket mer än en människa med 14 i styrka när han använder båge. Bye

keraii

Veteran
Nej. Däremot har han lättare att spänna bågen till max, men det finns det inte någon spelteknisk modifikation för.

Tänk så här: Kraften till pilen kommer från bågen. När man spänner bågen till max (precis innan den går sönder) kan den ge som mest av den kraften till pilen. En starkare person kan inte spänna bågen MER än bågen kan bli spänd. Däremot kan han spänna bågen snabbare eller lättare, hur man nu vill se det. För att utnyttja större styrka, måste man specialbygga bågen för din rollperson. Då får man en båge med STYK 29 t.ex. som borde göra en hel massa mer i skada än en båge med STYK 14.

Fattaru?

Ha' en bra da' !

Boridus

Veteran
Varför då?
Om du spänner bågen till max, så går det inte att göra mer skada. Spänner man den mer än så, ja då går bågsträngen av. Så ser iallafall jag på det. Men det finns nog inget som är rätt och fel, utan det är lite upp till var och en.

HerrBjörn

Warrior
Ja men nej...
Han kan inte ge mer skada än en människa med en "vanlig"
(originalstorlek) båge då strängen inte kan spännas mer än till ett
maximum.. Spänns den då mer går den bara av...
Ja..
Om du modifierar en egen båge som är anpassad till din egen storlek
går det att ge högre skada men denna båge har troligtvis en storlek
i klass med Thisms serinenaé vilket gör det ganska oseriöst....

Jag rekomenderar att du med dina 29 i styrka slåss med närstridsvapen
som till exempel Binderakhammare då krosskadan blir massiv..

Krille

Super Moderator
"har för mig det kommit up för men jag behöver ändå hjälp, så min fråga är: om min rollperson har 29 i styrka borde han kunna skada mycket mer än en människa med 14 i styrka när han använder båge."

Bågen är en fjäder. Drar du den 100 cm så lagras en viss mängd energi i bågen. Hur stark du är spelar ingen roll: det enda som påverkar är hur långt du drar den och hur stark fjädern är. Fördelen att vara stark gör bara att du har lättare att dra bågen.

Möjligen kan du bygga en båge som är hårdare att spänna. I så fall är det en specialkonstruktion, som ökar skadan men också styrkekravet.

Sen ska det tilläggas en sak: när man drar en båge så använder man en hel del skumma muskler som vanligt folk inte använder, närmare bestämt en som går över ryggen från vänster sida till höger skuldra. Du kan vara hur stark du vill, men för det mesta tränas aldrig just den muskeln och utan den lär du inte bli någon bra bågskytt.

Krille

Super Moderator
För övrigt

För övrigt så kommer det en artikel om bågar och bågskytte i nästa nummer av Fenix. Visserligen är den avsedd för Västmark, men faktabiten kan användas för Eon också.

Kenzui

Warrior
jo det är sant men låt oss säga att han har en grym sån muskel vet inte vad den heter men, och har man då en helvetes massa pound på strängen så borde man ju kunna göra en hel del massa skada.

Kenzui

Warrior
just vad han gör också men jag undrade bara så han skulla altså kuna ha nän typ balista och skjuta med (ok lite överdrivet men) om man har en båge som håller så går det alltså=) tack.

Kenzui

Warrior
tja. jo jag förstår att man bara gör det, men jag tänkte på at han hade en båge byggd för STYK 28-29 då skulle det ju göra mer skada =). eller en armborst skulle man ju kunna ha som typ e jättestark :gremlaugh:. aja tack och ha det bra!!!

Krille

Super Moderator
"jo det är sant men låt oss säga att han har en grym sån muskel vet inte vad den heter men, och har man då en helvetes massa pound på strängen så borde man ju kunna göra en hel del massa skada."

Det finns en sak till att tänka på: oavsett hur stark du är så innebär 150 pund dragkraft 75 kg tryck på ryggrad, skuldror och armar. Det tär på lederna och skelettet, och man kan inte dra mycket mer än så utan att dra sönder sig, dvs akut skada sig genom att försöka dra en sådan båge. Man kan lätt se vilka som är bågskyttar i medeltida gravar. De har skev ryggrad och förslitningar på armleder och skuldror.

Så visst kan du göra en hel del massa skada. Kruxet är att det är dig själv som du skadar, inte fienden.

Boridus

Veteran
Om du har en båge med STYK 28-29 så är väll svaret ganska uppenbart att den gör mer skada än en båge med tex STYK 14. Frågan i sig var väll rätt irrelevant då?

MovinGalt

Warrior
Re: Avståndsvapen?

Fast blir man särskilt långlivad ändå? Antingen dör man i strid eller genom en olycka. Det försnämnda brukar vara den vanligaste orsaken i våran spelgrupp. Lika bra att orsaka så mycket förödelse i världen innan man själv går åt.

I Eon alltså....

/MovinGalt - Anfall är bästa försvar

MovinGalt

Warrior
Det han menade var kanske om en person med 29 i STR gjorde mer skada med en STYK 14-båge än vad en person med 14 i STR gör.
Vilket vi kommit fram till, inte är fallet.

/MovinGalt

HerrBjörn

Warrior
Nej...
Inte direkt en ballista men ett extra stort tungt armborst eller
liknande men då skulle reglerna för laddning modifieras så han skulle
kanske bara kunna skjuta typ var 2:a el. 3:e runda eller nliknande..
Med bra ingenjörsteknik så går det..

Honken

Hero
Det finns en sak till att tänka på: oavsett hur stark du är så innebär 150 pund dragkraft 75 kg tryck på ryggrad, skuldror och armar. Det tär på lederna och skelettet, och man kan inte dra mycket mer än så utan att dra sönder sig, dvs akut skada sig genom att försöka dra en sådan båge. Man kan lätt se vilka som är bågskyttar i medeltida gravar. De har skev ryggrad och förslitningar på armleder och skuldror.

Enligt "History of the Bow" eller vad programmet heter så får bågskyttar skelettskador av att dragit i bågen livet ut. Man kände lätt igen om man grävde upp en bågskytt. Såg det häromdan på Discovery. Intressant program.

/Honken

Stridsfursten

Veteran
vill bara säga att i de flesta krig, "typ som i braveheart Braveheart" så är bågskyttarna oftast mkt mindre än närstridskämparna, bågskytt satte man ofta dom klena personerna till...
varför ska en jättebarbar(el liknande) som kan kapa huvuden med ett jättesvärd gå runt med en båge?? jag tror han hellre vill imponera på närstrid.....

men det är bara vad jag tycker...

keraii

Veteran
Bågskyttar och Barbarer

Ok, jag ska inte klaga på att du använder en film som Braveheart som historisk referens. Men jag skrattade högt när jag läste det. :gremlaugh:

Fråga: Vill du vara "cool" eller vill du vinna?

Om svaret är "cool" så ska du absolut sätta muskelmännen på hacktjänst med diverse jätteknivar och tvåmansyxor. Det funkar på film, så det borde funka i Svärd & Svartkonst-inspirerade rollspel också.

Om du däremot vill vinna, så måste du vara beredd att göra allt för den sakens skull. Om du kan bygga en pilbåge PERFEKT anpassad för varje enskild jättebarbars kropp och styrka, då har du möjligheten att använda denna styrka mot fienden långt tidigare än om samma jättebarbarer måste kuta fram till fienden innan de kan börja hamra.

Rätta mig om jag har fel.

Pendragon

Swashbuckler
Nähädu...

vill bara säga att i de flesta krig, "typ som i braveheart Braveheart" så är bågskyttarna oftast mkt mindre än närstridskämparna, bågskytt satte man ofta dom klena personerna till...
varför ska en jättebarbar(el liknande) som kan kapa huvuden med ett jättesvärd gå runt med en båge?? jag tror han hellre vill imponera på närstrid.....

men det är bara vad jag tycker...
Nej, nej, nej... snarare var det så att de som var tillräckligt starka och hade tillräckligt långa armar blev långbågsskyttar, då det var ett vapen som krävde en lätt gorillaaktig kroppsbyggnad. Dessutom krävs det mycket träning för att kunna använda en båge väl, vilket gjorde bågskyttar till en elit och långbågskyttar än mer så.
En vanlig infanterist, det kunde man ta vilken rejäl karl som helst och utrusta med en yxa eller ett spjut och få en någotsånär acceptabel soldat av.

/Joel

Stridsfursten

Veteran
Re: Nähädu...

okey, jag kanske hade fel....
jag erkänner mig besegrad, men jag TRODDE att det kunde vara så.....
(ibland påverkas man lite mycket av filmer hähä)

onödig fakta:
en sak jag undrar: det finns en pilbåge i Eon, Serinae, eller Sereine kommer inte ihåg vilken, men pilarna till den är nästan 180 cm långa! för att inte tala om bågen som var en stadig bit över två meter!!
måste vara rätt klurigt för skyttarna att använda den...

Precisionsanfall för avstånd:
en fråga: jag tycker att Precisionsanfall borde inte gälla för andra avstånd än "Normalt" och "kort" annars är ju tekniken alldeles för bra....
nån som håller med??