Nekromanti [AW] Brainstorming: Weird i Eclipse World

Simon

Swashbuckler
Hepp! Jag försöker få ett Apocalypse World-hack för att spela i Eclipse Phase värld snabbklart så det går att börja spela med. Därför ligger så mycket som möjligt, moves och playbooks och sånt, väldigt nära vanliga AW. Jag försöker alltså ändra så lite som möjligt.

Problemet är, ska jag behålla weird? Trycka in nåt slags psychic maelstrom i settingen? Eller använda det till "maskintelepati" eller nåt? Fuck, jag vet inte. Hjälp!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill mest hejja på, för jag har fortfarande inte fått tid att läsa AW, så jag vet inte vad Weird är riktigt...

Så: hejja, hejja, friskt humör! Det är det som susen gör!

Och jag vill spela Eclipse Phase! Även om jag måste ta tjuren vid hornen och spela med det regelsystem jag just nu är mest skraj för för att göra det!

(Och om jag skulle få chansen att spela med dig vore det ju inte helt kasst det heller...)

Nässe

Myrmidon
Ja vad kul!!! :gremsmile:

Nu skjuter jag helt blint, eftersom jag inte läst EP- men går det att tänka sig ngn slags Transendens istället alltså, att höja sig över sin mänsklighet, att blicka in i det övermänskliga???

Visst är det aliens som attackerat jorden- är weird att förstå deras världsbild?

Det har varit krig för sju år sedan (?)- är värdet Trauma istället?

Lösa ploppar...

/ Nils

Edit: maskintelepati låter nog ballare ändå....

Pilzefrau

hon/henne
Jag vet nästan ingenting om Eclipse Phase, men jag kan berätta om malströmmen i vår förra kampanj. Den hintades ganska länge att den var teknologisk på något sätt, och när någon slutigen såg genom den fick de se den överlagrad på verkligheten och insåg att världen var full med nanorobotar som fanns överallt, i allt, och i alla. Weird var då förmågan att kommunicera med dem, oavsett om man visste vad de var eller inte. Nanosvärmen tillsammans visste ju i princip allt som gick att veta, iom att de fanns inte bara runt alla utan i allas hjärnor. I slutet blev det riktigt creepy när nanobotarna börajde reanimera döda människor och sånt.

Simon

Swashbuckler
Tack hörni, inte minst för pepp!

Nils, nä, TITANs var människobyggda AIar som började självförbättra sig själva exponentiellt och sedan försökte utplåna transmänskligheten.

Pilze, hmm, nu finns det ju gott om mondän nanotech i just den här världen, men man kanske ändå skulle gå i den riktningen du nämner. Det vill säga, det skulle användas för att interagera med TITANtech, men kanske också med mer vanlig men skum tech, sån där som man inte riktigt vet vart den kommer leda. Savvyhead, alltså. Och så skulle det få täcka psi också, såklart, som redan finns i Eclipse Phase.

Problemet är hur man ska skilja mellan när man ska slå+weird och när man ska slå+sharp. Ta hacking, tex. Borde vara +sharp. Men att hacka TITANtech? +weird?

Hmm.

Nässe

Myrmidon
Simon said:
Tack hörni, inte minst för pepp!

Nils, nä, TITANs var människobyggda AIar som började självförbättra sig själva exponentiellt och sedan försökte utplåna transmänskligheten.

Pilze, hmm, nu finns det ju gott om mondän nanotech i just den här världen, men man kanske ändå skulle gå i den riktningen du nämner. Det vill säga, det skulle användas för att interagera med TITANtech, men kanske också med mer vanlig men skum tech, sån där som man inte riktigt vet vart den kommer leda. Savvyhead, alltså. Och så skulle det få täcka psi också, såklart, som redan finns i Eclipse Phase.

Problemet är hur man ska skilja mellan när man ska slå+weird och när man ska slå+sharp. Ta hacking, tex. Borde vara +sharp. Men att hacka TITANtech? +weird?

Hmm.
Kommer alla rollpersoner vara förbättrade på ngt sätt? Alla genmodficierade eller ngt? Kanske kan koppla det till just det- att se in i sin egen modifierade del- att styra delarna som inte är mänskliga- så är ju weird känns det som, står för delar av oss själva som är märklig, mystiska och oförklarliga och som vi lägger utanför oss sjläva för vi fattar inte att det är en del av vårt eget mörker. Att det som ska vara weird på ngt sätt är motsvarande inre landsskap i det här spelet- att det motsvarar människans dolda, mörka och mystiska sida- vad det nu är i EP?

/ Nils

krank

Jag vet ju fortfarande inte vad Weird är, men har du funderat på Exsurgenviruset?

krank

NilsH said:
Kommer alla rollpersoner vara förbättrade på ngt sätt? Alla genmodficierade eller ngt?
Jag hoppas att man liksom i originalspelet byter kroppar en del, EP handlar trots allt ganska mycket om det här med att mänskligheten kan "uploada", en kropp är som kläder eller smycken man bär. När man reser skickar man sig (eller en kopia av sitt medvetande) som information via radio eller så, och så hyr man en kropp på plats.

Pilzefrau

hon/henne
Simon said:
Problemet är hur man ska skilja mellan när man ska slå+weird och när man ska slå+sharp. Ta hacking, tex. Borde vara +sharp. Men att hacka TITANtech? +weird
Så länge det är någon teknologi du på något vettigt sätt fått lära dig om hur den fungerar, och kanske till och emd skulle förklara förutsatt att den andra parten var bright nog, slå+sharp. Om du själv inte förstår evarför det du gör fungerar (inte som i varför du använder exakt den här loopen i koden, utan varför du kan skriva kod på det här öht), slå+weird. Då täcker det allt som du vet att det gör något, men inte varför, vilket kan vara både weird tech och psi. Om du inte forskat noga på psi och vet precis hur det fungerar, för då har du motsvarande Driverns "weather eye" och får slå sharp. Funkar något sådant?

Simon

Swashbuckler
krank said:
NilsH said:
Kommer alla rollpersoner vara förbättrade på ngt sätt? Alla genmodficierade eller ngt?
Jag hoppas att man liksom i originalspelet byter kroppar en del, EP handlar trots allt ganska mycket om det här med att mänskligheten kan "uploada", en kropp är som kläder eller smycken man bär. När man reser skickar man sig (eller en kopia av sitt medvetande) som information via radio eller så, och så hyr man en kropp på plats.
Precis. Kroppar är utbytbara, och "sinnen" kan digitaliseras, kopieras, lagras, skickas och installeras i nya biologiska hjärnor (nanomaskiner bygger en på atomnivå identisk hjärna) eller i helt elektroniska cyberhjärnor.

Biologiska kroppar, "biomorphs", finns i många olika varianter, men nästan ingen kan sägas vara "oförbättrad".

(Kroppar är däremot dyra, och bättre är dyrare, så det finns enorma klasskillnader, som är brutalare än hos oss, eftersom vi i vår värld ändå har typ samma sorts kropp med samma grundproblem! :gremsmile: )

Simon

Swashbuckler
krank said:
Jag vet ju fortfarande inte vad Weird är, men har du funderat på Exsurgenviruset?
Javisst ja!

Pilzeman said:
Så länge det är någon teknologi du på något vettigt sätt fått lära dig om hur den fungerar, och kanske till och emd skulle förklara förutsatt att den andra parten var bright nog, slå+sharp. Om du själv inte förstår evarför det du gör fungerar (inte som i varför du använder exakt den här loopen i koden, utan varför du kan skriva kod på det här öht), slå+weird. Då täcker det allt som du vet att det gör något, men inte varför, vilket kan vara både weird tech och psi. Om du inte forskat noga på psi och vet precis hur det fungerar, för då har du motsvarande Driverns "weather eye" och får slå sharp. Funkar något sådant?
Så får det bli! Weird täcker sånt som exsurgent-horror och psi, och så får vi säga att alla människor har någon sorts potential där, eftersom alla har grundegenskapen weird.

Och krank, i AW är weird en grundegenskap som används bland annat när en brainer gör sina mindtricks, och när vemsomhelst vill "open their brain to the psychic maelstrom" för att på så sätt få reda på intressanta saker.

krank

Simon said:
Och krank, i AW är weird en grundegenskap som används bland annat när en brainer gör sina mindtricks, och när vemsomhelst vill "open their brain to the psychic maelstrom" för att på så sätt få reda på intressanta saker.
Ah, oki. Betyder det att alla kommer att vara PSI's?

Alltså, kommer alla att vara typ Lost Generation-typer smittade med Exsurgentviruset?

Eller ska du begränsa weird på nåt sätt?

Skulle weird kunna vara cyberspace också? Man ger sig ut och trålar i informationshavet och får reda på skumma grejer? Hacking?

Simon

Swashbuckler
krank said:
Simon said:
Ah, oki. Betyder det att alla kommer att vara PSI's?
Alltså, kommer alla att vara typ Lost Generation-typer smittade med Exsurgentviruset?
Eller ska du begränsa weird på nåt sätt?
Skulle weird kunna vara cyberspace också? Man ger sig ut och trålar i informationshavet och får reda på skumma grejer? Hacking?

Ne, det tänker jag inte. Men kanske är det så att exsurgentviruset hann slå sina små klor i mänskligheten i mycket större utsträckning än man skulle önska! Och i så fall nu ligger sovande, kanske på väg att vakna, kanske bara har gjort sitt och inte tänker ställa till med mer (yeah right!), vem vet?

Hursom, grejen bli att det inte är någon skarp gräns mellan de som har psi och de som inte har det. Väljer man att göra en rollperson som är en riktig psi-typ (en brainer, på AW-språk), så har man tillgång till såna moves från början, men alla andra kan välja att ta såna moves när de förbättrar sig i spel.

Men frågan är vad jag ska ha för basic move knuten till weird? Såhär ser den ut i AW:
When you open your brain to the world’s psychic maelstrom, roll+weird. On a hit, the MC will tell you something new and interesting about the current situation, and might ask you a question or two; answer them. On a 10+, the MC will give you good detail. On a 7–9, the MC will give you an impression. If you already know all there is to know, the MC will tell you that.

Det kittlar i mig att i den här miljön byta ut "psychic maelstrom" mot "deep resonance", men jag kan inte riktigt motivera varför...

Sodivra

Champion
Simon said:
Men frågan är vad jag ska ha för basic move knuten till weird? Såhär ser den ut i AW:
When you open your brain to the world’s psychic maelstrom, roll+weird. On a hit, the MC will tell you something new and interesting about the current situation, and might ask you a question or two; answer them. On a 10+, the MC will give you good detail. On a 7–9, the MC will give you an impression. If you already know all there is to know, the MC will tell you that.

Är det inte det här som Weird innebär i grunden? Att alla karaktärer har en move för att samla ledtrådar, som alltid finns tillgänglig och alltid innebär en viss risk?

Weird-staten innebär ett sätt att hålla igång spelet även när spelarna börjar känna sig vilsna, snarare än en mystisk dimension i spelvärlden...

...tycker jag.

Simon

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Simon said:

Är det inte det här som Weird innebär i grunden? Att alla karaktärer har en move för att samla ledtrådar, som alltid finns tillgänglig och alltid innebär en viss risk?

Weird-staten innebär ett sätt att hålla igång spelet även när spelarna börjar känna sig vilsna, snarare än en mystisk dimension i spelvärlden...

...tycker jag.

Jo, det där är ju open you brain exakt som den är i AW. Eller hur menar du?

krank

Simon said:

Det kittlar i mig att i den här miljön byta ut "psychic maelstrom" mot "deep resonance", men jag kan inte riktigt motivera varför...
Jag tycker att det känns klockrent som cyberspace, nätet liksom. Man har ju tillgång till det vartsomhelst, de flesta har det inbyggt i hjärnan. Surfa via tanken, liksom.

Sodivra

Champion
Simon said:
Arvid A. C. said:
Simon said:

...tycker jag.

Jo, det där är ju open you brain exakt som den är i AW. Eller hur menar du?

Tja... Man kan ha en orakel-stat i sitt spel utan att den behöver vara weird, menar jag. Man kanske inte måste skilja på sharp och weird. Det kan ju räcka med att ha ett Surf, även om det inte är så weird i sig.

Som jag upplever det, i Apocalypse World så gör Weird-statet dettta...
1) Låter spelarna samla information
2) Etablerar mystik

Jag tyckte att det var oklart om du ville ha båda två eller bara ettan.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Jag tycker att det känns klockrent som cyberspace, nätet liksom. Man har ju tillgång till det vartsomhelst, de flesta har det inbyggt i hjärnan. Surfa via tanken, liksom.
Jo, men det jag tänker där är att nätsurfande och hacking är en så självklar del av transmänniskors liv att det knappast kan gå under "weird"! Nä, det blir nog snarare det som är kopplat till exsurgence - det där som ligger och susar under ytan i nätet och i ens egen hjärna och vari, om man lyssnar tillräckligt nära, man kan höra viskningar och ylanden som berättar saker och som visar saker för en, saker man inte trodde var möjliga...

krank

Simon said:
Jo, men det jag tänker där är att nätsurfande och hacking är en så självklar del av transmänniskors liv att det knappast kan gå under "weird"! Nä, det blir nog snarare det som är kopplat till exsurgence - det där som ligger och susar under ytan i nätet och i ens egen hjärna och vari, om man lyssnar tillräckligt nära, man kan höra viskningar och ylanden som berättar saker och som visar saker för en, saker man inte trodde var möjliga...
Å andra sidan kan det ju finnas (och finns) en hel del skumt och lurar på nätet också, om man gräver för djupt eller på fel ställen...

En möjlighet skulle kansken kunna vara att låta Weird vara olika saker för olika rollpersoner? En del gräver för djupt i nätet, andra har drabbats av Exsurgent, etc. Finns det utrymme att ha flexibiliteten att själv få bestämma vartifrån ens Weird kommer?

EDIT: Jag gillar ju hjärnvirus och skumma saker som kan hända med ens alfakopior och så, exempelvis. Skicka iväg en alfa för att leta rätt på fel information, så kanske den kommer tillbaks som en trojan somk du sedan välkomnar tillbaks in i din personlighet...

Simon

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Tja... Man kan ha en orakel-stat i sitt spel utan att den behöver vara weird, menar jag. Man kanske inte måste skilja på sharp och weird. Det kan ju räcka med att ha ett Surf, även om det inte är så weird i sig.

Som jag upplever det, i Apocalypse World så gör Weird-statet dettta...
1) Låter spelarna samla information
2) Etablerar mystik

Jag tyckte att det var oklart om du ville ha båda två eller bara ettan.
Ah, klokt.

Jag är nog lite oklar över vilket jag vill själv. Förslag på vad som är koolt är välkommet! Just nu lutar jag, som kanske framgått, åt att weird är kvar och funkar precis som i AW fast med liiite annan grundfärg...