Doomhamster
Swordsman
Håller på med ett AW-baserat system (ja, jag vet, väldigt unikt) och har en liten fundering. En av de saker som gör AW häftigt är ju att playbooken är så komplett - hela karaktären finns där, dess historia, framtid, namn, utseende, rubbet.
Å andra sidan är mitt system just AW-baserat, snarare än ett AW-hack - det är inte tänkt att man helt och hållet ska skapa situationen/platsen man spelar på, till exempel. Det finns även ett antal raser/ursprung att komma ifrån, med tillhörande attityder och custom moves, så jag funderar på hur man bäst bör hantera detta. Har 3 idéer hittills:
1: Göra playbooks baserade på yrke, med special options beroende på ras, lite som i Dungeon World (om folk har sett det, rekommenderas annars starkt!) "Om du är krigare och dvärg kan du välja ett av dessa tre moves och får lägga till det här till din Hx-lista, om du i stället är troll får du de här..." Nog det smidigaste/mest platsbesparande alternativet.
2: Göra en hel massa playbooks, helt enkelt. Hitta på nåt cool att kalla var och en, typ "dwarven hillstalker" eller "tribal defender". Acceptera att det kommer bli en hel del copy-paste mellan olika subtyper av t.ex. krigare. Fördelen med detta är att jag verkligen kan försöka göra var och en mer färgrik, mer unik för rasen och kulturen - om dvärgarna t.ex. har bärsärkar medan alverna håller sig till väldrillade rader av soldater borde det ju synas i deras moves!
3: Göra en playbook för varje ras, och en för varje yrke. Av nån anledning som jag inte riktigt kan artikulera känns det här som det sämsta alternativet...
Vad tycker ni andra AW-frälsta verkar bäst? Eller har nån en fjärde, radikal lösning? Väntar med spänning i så fall!
Å andra sidan är mitt system just AW-baserat, snarare än ett AW-hack - det är inte tänkt att man helt och hållet ska skapa situationen/platsen man spelar på, till exempel. Det finns även ett antal raser/ursprung att komma ifrån, med tillhörande attityder och custom moves, så jag funderar på hur man bäst bör hantera detta. Har 3 idéer hittills:
1: Göra playbooks baserade på yrke, med special options beroende på ras, lite som i Dungeon World (om folk har sett det, rekommenderas annars starkt!) "Om du är krigare och dvärg kan du välja ett av dessa tre moves och får lägga till det här till din Hx-lista, om du i stället är troll får du de här..." Nog det smidigaste/mest platsbesparande alternativet.
2: Göra en hel massa playbooks, helt enkelt. Hitta på nåt cool att kalla var och en, typ "dwarven hillstalker" eller "tribal defender". Acceptera att det kommer bli en hel del copy-paste mellan olika subtyper av t.ex. krigare. Fördelen med detta är att jag verkligen kan försöka göra var och en mer färgrik, mer unik för rasen och kulturen - om dvärgarna t.ex. har bärsärkar medan alverna håller sig till väldrillade rader av soldater borde det ju synas i deras moves!
3: Göra en playbook för varje ras, och en för varje yrke. Av nån anledning som jag inte riktigt kan artikulera känns det här som det sämsta alternativet...
Vad tycker ni andra AW-frälsta verkar bäst? Eller har nån en fjärde, radikal lösning? Väntar med spänning i så fall!