Haha, det är coolt. Jag har spelat Warcraft II och III, så jag fattar ungefär vart du vill.TheSod said:Massivt svar till Arvid:
Vad gäller världen... okej, garva inte så du spricker nu, men det gäller Warcraft. Har ett par kompisar som tjatat på mig att spelleda i den världen sen två år, men det har stupat på att det officella systemet är en sån ledsam D&D-klon.
Ja! Men det jag vill åt är, när man har skrivit ut alla playbooks och lagt dom på bordet för att spelarna ska välja, hur många champions-böcker ligger det på bordet då?TheSod said:Om man tittar på en Champion till exempel, så är orchiska Champions ganska rättframma, de är sin klans främsta krigare, de man skickar fram för att gå i envig med motståndarnas ledare på slagfältet. Dvärgar är nåt liknande. Mänskliga Champions är mer publikfriande, gladiatorer eller tornerande riddare, och deras moves skulle justeras för att visa detta. Övriga raser skulle inte ha Champions-varianter alls, för envigskämpen är inte en arketyp som är viktig i deras kulturer. Förstår du hur jag menar?
Är det en enda, och det unika för olika raser står inskrivet i dess text?
Är det en för dvärgar och orcher och en för människor?
Eller är det fyra stycken: Dvärgchampion, orchchampion, alvchampion, människochampion?
Anledningen till att jag frågar handlar om överblick. Apocalypse World har 11 playbooks, plus 5 limited edition playbooks. (6 om man räknar The Marmot )
Vårat Nobilis-hack har 16 playbooks, plus redan nu några limited edition playbooks-koncept, och det känns som att nu får vi sätta stopp.
För det är ju det det handlar om i slutändan: Hur du än gör så kommer man ju kunna spela människo- orch- eller dvärgchampion, men ifall du ska samla all den informationen i samma playbook eller flera playbooks, eller i en ras och en yrkes-bok, det beror ju mycket på vad som känns översiktligt och balanserat...
Min rekommendation skulle vara, försök hitta den gyllene medelvägen där varje playbook är distinkt. Ifall du gör för många så kommer de bli för lika varandra. Ifall du gör för få så kommer de bli intetsägande generella. Jag skulle gjort en playbook för champion, med olika anvisningar efter vilken ras man valt: Ifall du är dvärg, ta denna moven, ifall du är orch, följ den här regeln... Ifall det känns som att människochampionen är tillräckligt mycket av sin egen grej för att det ska kännas svårt att fånga konceptet i en generell champion-bok, så kanske denne ska ha en egen bok.
Du kanske vill posta din champion-playbook här, så vi kan kolla på den?
Låter vettigt.TheSod said:Du har rätt när det gäller statblocks. Kanske jag skulle sköta "rasbonusar" genom att säga att t.ex. alver alltid får ta förbättringen "+1 hot, upp till max +3" (om jag nu använder AWs stats rakt av) även om den inte finns i deras playbook?
Det finns flera sätt att påverka stats med ras: Modifiera dem direkt, ge tiillgång till stathöjande moves, ge tillgång till stathöjande improvements, eller trixa med statblocks och dela uppp dem på något sätt, kanske?
Låter vettigt, raser är väl ofta stereotyper -> första intrycket för andra. Men, även om Hx är en givande del av spelet så har jag aldrig tyckt att det är så värst logiskt i vanliga AW, så det behöver det väl inte vara här heller.TheSod said:En idé jag hade vad gäller Hx var att yrket styr vilken Hx man får med andra (ens intressen avgör vem man har lättast att lära känna) och rasen styr vilken Hx man ger till andra (ens kulturella värderingar avgör vem man lättast öppnar sig för, och vem som anses ovärdig/opålitlig). Tankar om detta?
Raserna skulle behöva ganska långa Hx-listor för att det inte ska bli tjatigt, tror jag. (Inte många raser)
Ett sätt att göra det på skulle ju kunna vara att andras raser modifierar vilken Hx du tar med dem. Typ, "orcher, ta -1Hx. Du fraterniserar inte med fienden." Men jag gillar också tanken på att att kulturella grejer kommer in här. Dvärgar kanske har en "Någon har gett dig en gåva, och därför står du i hedersskuld till denna. +2 Hx"