Nekromanti Axis & Allies Revised

Arvid

Warrior
Det var en bra regel! Borde funka fint i Attack! (Provat det? Det påminner lite om A&A, men utan fasta positioner och med lite mer kringplock. Köp dock expansionen direkt, det funkar nog inte lika bra utan den.) också (även om man där kanske ska slåss tre omgångar på en runda). Då har man ju möjlighet att skicka in förstärkningar eller retirera också. Gillar verkligen den regeln!

Nej jag har inte spelat Attack men läst det mesta av dess regler (som jag nu glömt). Regeln bör kunna tillämpas i en hel del spel med stridssystemet slå en träning per trupp eller dylikt.

Regeln är för övrigt uttänkt för ett annat spel (det vi tillverkar) då den fungerar utmärkt genom att ge en extra dimension i våra taktiska strider: Nämigen tidsaspekten. Man vill ha områden för dess resursvärde, städer&hamnar för att kunna sätta ut trupper, slippa betala truppunderhåll, handelsmöjligheter etc. Dessutom kan man låsa motståndarens trupper då de inte kan flytta under en strid. Samtidigt är förstärkning nästan alltid på väg. Ska jag sätta mina trupper på taktiken offensiv för att vinna området redan den här rundan men vågar jag det då jag lär förlora många trupper om motståndaren ställer sig på defensiv?

Jag har aldrig använt regeln i Axis men det bör kunna göras. Följande problem kan dock tänkas dyka upp:
1) Ska det även gälla för sjöstrid? Ett solklart ja för mig, det är tråkigt att man antingen äger hela havet eller inget av det, typ.
2) Attackvärdena. De är inte riktigt anpassade för så få stridrundor. Kan åtgärdas genom att ha två stycken.
3) Ta Tyskland! Kommer det att gå? Man behöver kanske komplettera med att man inte får inkomst/sätta ut trupper (sista blir nog bra, mmm det blir den) i ockuperade områden.
4) Hur behandlar man trupper som står i områden med fiender under förflyttningen? Jag skulle göra så att man inte får flytta iväg dem (då inkommer dessutom en intressant taktik i att "låsa" motståndares trupper). Under striden kan båda sidor retrera men måste då stå över en eller två stridsomgångar (alternativ: en stridsomgång men då väljer anfaller förluster (dock inte flyg)). Man skulle även kunna ge tanks en intressant förmåga i att blitza in i ett nytt område till andra stridsomgången, eller nåt liknande.
5) Håll koll på vem som äger vilket område. Viktigt för anfallsvärdena. Regelns kanske största nackdel i Axis, särskilt om den används vid sjöstrid.
6) Om du använder regeln föreslår jag att du funderar över möjligheten att ha simulanta strider efter att alla förflyttat och haft ekonomifas samtidigt. Du kommer runt problemen med "vem flyttar först" med ett flexibelt eller fast turodningssystem (kanske fast). Ger dock bara om det är minst två på varje sida.
På så sätt slår man hårt mot en rejäl kritik jag har av alla individuella turspel: Långa väntetider.

Troberg

Sinister eater
4) Hur behandlar man trupper som står i områden med fiender under förflyttningen? Jag skulle göra så att man inte får flytta iväg dem (då inkommer dessutom en intressant taktik i att "låsa" motståndares trupper).
Jag skulle låta dem flytta, men bara som en reträtt till eget område och då tillfaller omedelbart områdets inkomst den som står kvar i det.

3) Ta Tyskland! Kommer det att gå? Man behöver kanske komplettera med att man inte får inkomst/sätta ut trupper (sista blir nog bra, mmm det blir den) i ockuperade områden.
Tvärtom tycker jag. Går det att ta Sovjet? Det är ju de som tjänar på att dra ut på tiden. Kan de bromsa tyskarna två eller tre rundor (vilket är en baggis med de högar av infanterister man har på östfronten) så har de vunnit.

På så sätt slår man hårt mot en rejäl kritik jag har av alla individuella turspel: Långa väntetider.
Du har inte sett någonting förrän du testat Viceroys. Slumpad turordning och genomsnittlig väntetid mellan dragen på 60-75 minuter... Bortsett från det är det ett kul spel, det är synd att det har en sådan miss.

Arvid

Warrior
Tvärtom tycker jag. Går det att ta Sovjet? Det är ju de som tjänar på att dra ut på tiden. Kan de bromsa tyskarna två eller tre rundor (vilket är en baggis med de högar av infanterister man har på östfronten) så har de vunnit.

Tja, jag tänkte snarare på svårigheterna att överhuvudtaget ta ett område där det kan slängas in mängder infanterister varje runda. Det gäller säkert Sovjet i ännu högre grad då tyskarna har feta logistikproblem. Hursomhelst är det ju lätt ordnat, bara att inte få sätta ut i ockupperade områden/begränsad utsättning.

Jag skulle låta dem flytta, men bara som en reträtt till eget område och då tillfaller omedelbart områdets inkomst den som står kvar i det.

En liten (eventuell) negativ effekt blir att reträtt aldrig kommer att användas under strider. Detta gör att så länge dina dyra trupper överlever striderna är det lungnt, även om ett motanfall kommer. Du kan ju ändå flytta tillbaka dem senare, allt som behövs är infanteri att stå de första stridsomgångarna. Kan resultera i en del underligheter (t.ex. tyska tanks som alltid unviker mottattacker).

Troberg

Sinister eater
Hursomhelst är det ju lätt ordnat, bara att inte få sätta ut i ockupperade områden/begränsad utsättning.
Minns jag fel? Man får väl bara sätta ut i områden där man har fabriker?

En liten (eventuell) negativ effekt blir att reträtt aldrig kommer att användas under strider. Detta gör att så länge dina dyra trupper överlever striderna är det lungnt, även om ett motanfall kommer. Du kan ju ändå flytta tillbaka dem senare, allt som behövs är infanteri att stå de första stridsomgångarna. Kan resultera i en del underligheter (t.ex. tyska tanks som alltid unviker mottattacker).
Det är därför jag tycker att man kanske skulle köra två eller tre omgångar. Det är inte lika klockrent som i Attack, men det blir lite för små förluster på en omgång. Det är bara de riktigt stora slagen som ska dra ut på tiden. Annars finns ju risken att två infanterister kan panga på varandra fem spelrundor i rad utan att någon vinner...

Arvid

Warrior
Minns jag fel? Man får väl bara sätta ut i områden där man har fabriker?

Jo men jag menar att man inte får sätta ut trupper i fabriksområden om de är ockupperade, alternativt att man får sätta ut begränsat trupper (vilket dock lär bli svårt regelmässigt).

Det är därför jag tycker att man kanske skulle köra två eller tre omgångar. Det är inte lika klockrent som i Attack, men det blir lite för små förluster på en omgång. Det är bara de riktigt stora slagen som ska dra ut på tiden. Annars finns ju risken att två infanterister kan panga på varandra fem spelrundor i rad utan att någon vinner...

Jo, jag tänkte också två (kanske tre) stridsrundor. Men jag tror ändå det kan bli för lite för att hinna slå ut de tunga grejerna. För många stridsrundor tar bort den önskade belägringseffekten. Jag tycker dock reträttreglen blir intressantare om det "kostar" lite att retrera (man skulle för övrigt kunna köra att man får retrera med valfritt antal trupper. Ser inga direkta fördelar med att få retrera under förflyttningen.