Arvid
Warrior
Det var en bra regel! Borde funka fint i Attack! (Provat det? Det påminner lite om A&A, men utan fasta positioner och med lite mer kringplock. Köp dock expansionen direkt, det funkar nog inte lika bra utan den.) också (även om man där kanske ska slåss tre omgångar på en runda). Då har man ju möjlighet att skicka in förstärkningar eller retirera också. Gillar verkligen den regeln!
Nej jag har inte spelat Attack men läst det mesta av dess regler (som jag nu glömt). Regeln bör kunna tillämpas i en hel del spel med stridssystemet slå en träning per trupp eller dylikt.
Regeln är för övrigt uttänkt för ett annat spel (det vi tillverkar) då den fungerar utmärkt genom att ge en extra dimension i våra taktiska strider: Nämigen tidsaspekten. Man vill ha områden för dess resursvärde, städer&hamnar för att kunna sätta ut trupper, slippa betala truppunderhåll, handelsmöjligheter etc. Dessutom kan man låsa motståndarens trupper då de inte kan flytta under en strid. Samtidigt är förstärkning nästan alltid på väg. Ska jag sätta mina trupper på taktiken offensiv för att vinna området redan den här rundan men vågar jag det då jag lär förlora många trupper om motståndaren ställer sig på defensiv?
Jag har aldrig använt regeln i Axis men det bör kunna göras. Följande problem kan dock tänkas dyka upp:
1) Ska det även gälla för sjöstrid? Ett solklart ja för mig, det är tråkigt att man antingen äger hela havet eller inget av det, typ.
2) Attackvärdena. De är inte riktigt anpassade för så få stridrundor. Kan åtgärdas genom att ha två stycken.
3) Ta Tyskland! Kommer det att gå? Man behöver kanske komplettera med att man inte får inkomst/sätta ut trupper (sista blir nog bra, mmm det blir den) i ockuperade områden.
4) Hur behandlar man trupper som står i områden med fiender under förflyttningen? Jag skulle göra så att man inte får flytta iväg dem (då inkommer dessutom en intressant taktik i att "låsa" motståndares trupper). Under striden kan båda sidor retrera men måste då stå över en eller två stridsomgångar (alternativ: en stridsomgång men då väljer anfaller förluster (dock inte flyg)). Man skulle även kunna ge tanks en intressant förmåga i att blitza in i ett nytt område till andra stridsomgången, eller nåt liknande.
5) Håll koll på vem som äger vilket område. Viktigt för anfallsvärdena. Regelns kanske största nackdel i Axis, särskilt om den används vid sjöstrid.
6) Om du använder regeln föreslår jag att du funderar över möjligheten att ha simulanta strider efter att alla förflyttat och haft ekonomifas samtidigt. Du kommer runt problemen med "vem flyttar först" med ett flexibelt eller fast turodningssystem (kanske fast). Ger dock bara om det är minst två på varje sida.
På så sätt slår man hårt mot en rejäl kritik jag har av alla individuella turspel: Långa väntetider.
Nej jag har inte spelat Attack men läst det mesta av dess regler (som jag nu glömt). Regeln bör kunna tillämpas i en hel del spel med stridssystemet slå en träning per trupp eller dylikt.
Regeln är för övrigt uttänkt för ett annat spel (det vi tillverkar) då den fungerar utmärkt genom att ge en extra dimension i våra taktiska strider: Nämigen tidsaspekten. Man vill ha områden för dess resursvärde, städer&hamnar för att kunna sätta ut trupper, slippa betala truppunderhåll, handelsmöjligheter etc. Dessutom kan man låsa motståndarens trupper då de inte kan flytta under en strid. Samtidigt är förstärkning nästan alltid på väg. Ska jag sätta mina trupper på taktiken offensiv för att vinna området redan den här rundan men vågar jag det då jag lär förlora många trupper om motståndaren ställer sig på defensiv?
Jag har aldrig använt regeln i Axis men det bör kunna göras. Följande problem kan dock tänkas dyka upp:
1) Ska det även gälla för sjöstrid? Ett solklart ja för mig, det är tråkigt att man antingen äger hela havet eller inget av det, typ.
2) Attackvärdena. De är inte riktigt anpassade för så få stridrundor. Kan åtgärdas genom att ha två stycken.
3) Ta Tyskland! Kommer det att gå? Man behöver kanske komplettera med att man inte får inkomst/sätta ut trupper (sista blir nog bra, mmm det blir den) i ockuperade områden.
4) Hur behandlar man trupper som står i områden med fiender under förflyttningen? Jag skulle göra så att man inte får flytta iväg dem (då inkommer dessutom en intressant taktik i att "låsa" motståndares trupper). Under striden kan båda sidor retrera men måste då stå över en eller två stridsomgångar (alternativ: en stridsomgång men då väljer anfaller förluster (dock inte flyg)). Man skulle även kunna ge tanks en intressant förmåga i att blitza in i ett nytt område till andra stridsomgången, eller nåt liknande.
5) Håll koll på vem som äger vilket område. Viktigt för anfallsvärdena. Regelns kanske största nackdel i Axis, särskilt om den används vid sjöstrid.
6) Om du använder regeln föreslår jag att du funderar över möjligheten att ha simulanta strider efter att alla förflyttat och haft ekonomifas samtidigt. Du kommer runt problemen med "vem flyttar först" med ett flexibelt eller fast turodningssystem (kanske fast). Ger dock bara om det är minst två på varje sida.
På så sätt slår man hårt mot en rejäl kritik jag har av alla individuella turspel: Långa väntetider.