Troberg said:
Brynolf said:
Dock, om man är fem spelare i orginalspelet blir det lätt ganska tråkigt för de allierade då både Sovjet och USA egentligen har ganska lite för sig.
Sovjet lite att göra? Fighten i Europa hänger ju på dem! Visst, de är inte lika starka på havet, men de är viktiga på land.
Jo, de är så klart viktiga för de allierade. Men att göra annat än att bygga tonvis med infanteri hela spelet för att tysken ska fastna i en köttmur är inte givande vad jag har erfarit. Viktiga men enformiga då.
USA har huvudsakligen sin fight i Stilla havet, och har där ganska mycket att göra. Så mycket de kan så måste de dessutom hjälpa England och Sovjet.
För all del, men det tar sån tid för dem att komma någonstans i stilla havet. Det enda sättet att spela USA utan att somna är att köra en "Kill Adolf first"-taktik och ge sig på nordafrika. Tycker ju jag, alltså. Jag brukar få vara japan så jag har inte så mycket mer erfarenhet av USA än att spelets vändpunkt redan hinner nås innan de lyckats göra nåt i Stilla havet.
England tycker jag är segast av de allierade. De har lite småtrupper ute, men mestadels så blir deras roll "Skicka allt man har över till Sovjet i början, sedan bygga upp sig tills det är dags att gå över Engelska kanalen", så i början är de rätt tråkiga.
Där ser man. När vi lirar brukar Sovjet klara sig hyfsat själva, så britterna kan buffra upp Indien och uppehålla Japan i stället. Men visst, England måste spela defensivt. Dock på betydligt mer varierade fronter än Ryssland.
Men det finns ju många sätt att spela det på. Det roligaste med A&A är ju egentligen första rundan. Man skulle vilja experimentera med flera olika öppningar, men det är för mycket hassle att ställa upp brädet hela triden