Bäst idéer

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
För min del är det detsamma om det är köpt eller kompis #13 som hittat på äventyret vi spelar ikväll. Får jag inte vara med och skapa är bägge lika dåliga.

Är det jag som är hemmapulande kompis #13 som spelleder mitt egenskapade äventyr är jag rätt nöjd. Men av erfarenhet så vill jag inte vara den som negligerar de andras skapande. Så jag får se till att inkludera samskapande vid bordet, åtminstone vara öppen för det om önskan finns.
Ja, här håller jag med. Att inte ha något äventyr alls är generellt bättre än att ha ett färdigskrivet, oavsett vem som skrivit det. Sedan kan jag dock tycka att det är lite roligare om jag spelar något med den som skrivit det. Det gäller rollspel, men i de fall jag spelar ett färdigt scenario så gäller det där också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Om målet är att publicera, absolut och 100%. Om det däremot är något vi ska spela hemma hos Kompis #13 ikväll så är det där arbetet inte längre samma sak.
Nja, fast då säger du också att spelet behöver göra avkall på typ att ha med
välskrivna dikter med som står skrivna på de gamla ruinernas väggar
Och det är ju fine, man behöver inte vilja ha det. Men om man vill ha det behöver någon tänka ut det. Jag ser inte hur det hänger ihop med produktionsvärde eller publicering överhuvudtaget. Snarare är det bara en fråga om spelstil.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Borde inte någon göra en publikation full av olika utdelningsmaterial som inte är kopplade till specifika äventyr? Lite kartor, lite galna dagboksanteckningar, lite dikter skrivna på ruinväggar, lite fejkade nyhetsartiklar och tågbiljetter, och så kan spelledare använda sig av dem för sina snabbt ihopslängda idéer för "spela på fredag hemma hos Tretton"-sessioner, eller överhuvudtaget bygga sina scenarion runt dem? Det borde ju kunna funka som inspiration och dessutom ge möjligheten att kombinera "snyggt utdelningsmaterial" med "anpassat för vår grupps rollpersoner".
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Borde inte någon göra en publikation full av olika utdelningsmaterial som inte är kopplade till specifika äventyr? Lite kartor, lite galna dagboksanteckningar, lite dikter skrivna på ruinväggar, lite fejkade nyhetsartiklar och tågbiljetter, och så kan spelledare använda sig av dem för sina snabbt ihopslängda idéer för "spela på fredag hemma hos Tretton"-sessioner, eller överhuvudtaget bygga sina scenarion runt dem? Det borde ju kunna funka som inspiration och dessutom ge möjligheten att kombinera "snyggt utdelningsmaterial" med "anpassat för vår grupps rollpersoner".
Väldigt bra idé, finns ju lite sådant via patreon, folk som ritar kartor och man får tillgång till hela deras arkiv av stuff osv. Men inte ihopsamlat på så vis som du föreslår (vad jag vet, ska väl tilläggas).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Borde inte någon göra en publikation full av olika utdelningsmaterial som inte är kopplade till specifika äventyr? Lite kartor, lite galna dagboksanteckningar, lite dikter skrivna på ruinväggar, lite fejkade nyhetsartiklar och tågbiljetter, och så kan spelledare använda sig av dem för sina snabbt ihopslängda idéer för "spela på fredag hemma hos Tretton"-sessioner, eller överhuvudtaget bygga sina scenarion runt dem? Det borde ju kunna funka som inspiration och dessutom ge möjligheten att kombinera "snyggt utdelningsmaterial" med "anpassat för vår grupps rollpersoner".
Ligan kickstartade nyligen ett asset pack till Blade Runner som är tänkt att funka så.

Ja, mer sånt tror jag skulle vara välkommet för många. Särskilt om de är spel/settingspecifika.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Borde inte någon göra en publikation full av olika utdelningsmaterial som inte är kopplade till specifika äventyr? Lite kartor, lite galna dagboksanteckningar, lite dikter skrivna på ruinväggar, lite fejkade nyhetsartiklar och tågbiljetter, och så kan spelledare använda sig av dem för sina snabbt ihopslängda idéer för "spela på fredag hemma hos Tretton"-sessioner, eller överhuvudtaget bygga sina scenarion runt dem? Det borde ju kunna funka som inspiration och dessutom ge möjligheten att kombinera "snyggt utdelningsmaterial" med "anpassat för vår grupps rollpersoner".
Min gissning är att det är osäljbart - redan systemlöst är svårt, vad jag förstår - och av tvivelaktig nytta (har du egentligen någon glädje av den sortens spridda fragment? vad ska du ha en generisk dikt till som inte ens är anpassad till en spelvärld?). Specifikt > generiskt, nästan jämnt.

Mycket bättre i så fall är nog att ha dem, men också ha "det här är just min kampanj med det här materialet, om du vill ha något att utgå från".
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
(Helt OT, men i helgen var jag på en andrahandsbokmarknad i Paris och köpte en karta/turistguide till Casablanca, publicerad 1943. Snacka om utdelningsmaterial i kvalitet!)
Om jag någon gång ska spelleda The Dracula Dossier ska jag förutom spelets jättecoola handout av den verkliga Dracula också ge dem Klingers annoterade Dracula när de säger att de försöker hitta mer information om boken.

Och det är inte viktigt, men jag absolut älskar bunten med visitkort för personer och organisationer i spelet som man kan ge spelarna när de kontaktar någon!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Min gissning är att det är osäljbart - redan systemlöst är svårt, vad jag förstår - och av tvivelaktig nytta (har du egentligen någon glädje av den sortens spridda fragment? vad ska du ha en generisk dikt till som inte ens är anpassad till en spelvärld?). Specifikt > generiskt, nästan jämnt.

Mycket bättre i så fall är nog att ha dem, men också ha "det här är just min kampanj med det här materialet, om du vill ha något att utgå från".
Dels borde det ju såklart vara specifikt, och inte generiskt. Tanken är ju att man bygger sitt scenario kring de specifika grejerna. Här nämns en Eulalia Widberg, tragiskt mordoffer, och lite underliga detaljer kring mordet. Så utgår man från detta och hittar på hur mordet gick till, vem som gjorde det, och hur det är relevant till rollpersonernas bakgrund och så. Jag hade tyckt att det vore en intressant kreativ utmaning (det är ju typ bananbeskrivande i preppfasen. Prep is play plus bananbeskrivning! @Rickard , läser du detta? :gremtongue:).

Och att det är osäljbart är ju bara ett problem om man vill sälja det. Man kan ju ge bort det gratis också. Men om Fria Ligan nu gör det så är det nog inte helt osäljbart.

Men ja, det är ju inte riktigt min spelstil, så nog inget jag kommer att ge mig på.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Dels borde det ju såklart vara specifikt, och inte generiskt. Tanken är ju att man bygger sitt scenario kring de specifika grejerna. Här nämns en Eulalia Widberg, tragiskt mordoffer, och lite underliga detaljer kring mordet. Så utgår man från detta och hittar på hur mordet gick till, vem som gjorde det, och hur det är relevant till rollpersonernas bakgrund och så. Jag hade tyckt att det vore en intressant kreativ utmaning (det är ju typ bananbeskrivande i preppfasen.
Ah, då är det något annat än jag tolkade det som. Men i det läget, varför inte göra i alla fall kampanjförslag av materialet? Jag vet att jag tycker helt annorlunda än du om vad som är sant och inte i ett mysterium, men för mig känns det vekt att ha en massa ledtrådar som samtidigt kan passa in på vad som helst - grejen med ledtrådar för mig är att hjälpa en att komma fram till den verkliga lösningen. Om de inte pekar ut någon i mordmysteriet, vad är ens poängen med dem? Och om de pekar ut någon, varför inte bara skriva den kampanjen snarare än att även SL måste gissa mysteriet?

Man kan förstås ha dem mer som stämningsskapande strössel, men...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,262
Location
Stockholm
Men hörrni, det finns ju inget motsatsförhållande här. Man kan älska sina egna idéer samtidigt som man älskar andras genomarbetade idéer. Vi behöver faktiskt inte välja.
Till viss del finns det en alternativkostnad. Vi kan bara spela ett begränsat antal gånger i vårt liv, så om jag eller min spelgrupp gör en hemmagjord kampanj kanske jag aldrig får tillfälle att spela Diamantäpplet, eller vad nu man vill spela. Och vice versa, vet man med sig att man gillar egengjorda äventyr av ena eller andra anledningen blir det färre sådana när gruppen spelar köpeäventyr.

Så om vi lyckas influera fler människor att tycka som ”oss”, har vi större chans att få den sortens spel vi själva föredrar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Ah, då är det något annat än jag tolkade det som. Men i det läget, varför inte göra i alla fall kampanjförslag av materialet? Jag vet att jag tycker helt annorlunda än du om vad som är sant och inte i ett mysterium, men för mig känns det vekt att ha en massa ledtrådar som samtidigt kan passa in på vad som helst - grejen med ledtrådar för mig är att hjälpa en att komma fram till den verkliga lösningen. Om de inte pekar ut någon i mordmysteriet, vad är ens poängen med dem? Och om de pekar ut någon, varför inte bara skriva den kampanjen snarare än att även SL måste gissa mysteriet?

Man kan förstås ha dem mer som stämningsskapande strössel, men...
För att SL vill skapa en kampanj som är anpassad till rollpersonerna. Det finns ju arton tusen olika mordmysterier man kan skriva baserat på en väldigt specifik och detaljerad beskrivning av ett mord. Och har man med tio olika sådana tidningsnotiser om tio olika mystiska händelser så finns det ännu mer att välja på.

Du kan plocka mordmysterier, bygga ut några misstänkta, se till att en av dem är en militärofficer eftersom en av rollpersonerna var i militären, plocka utdelningspappret som är en utriven sida av gula sidorna med en massa namn på, och ta ett av dessa, som är en militärofficer, och så vidare.

Det är ju kanske för att det är den här sortens grejer jag gör hela tiden när jag spelar rollspel och det är sådant jag tycker är kul (fast jag vill ju göra det vid bordet, inte i prepp, och har ingen nytta av utdelningsmaterial eftersom det inte finns något som folk ska lista ut), men jag tycker att det känns rätt enkelt och intressant för en kreativ spelledare som vill skriva sitt scenario.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Till viss del finns det en alternativkostnad. Vi kan bara spela ett begränsat antal gånger i vårt liv, så om jag eller min spelgrupp gör en hemmagjord kampanj kanske jag aldrig får tillfälle att spela Diamantäpplet, eller vad nu man vill spela. Och vice versa, vet man med sig att man gillar egengjorda äventyr av ena eller andra anledningen blir det färre sådana när gruppen spelar köpeäventyr.

Så om vi lyckas influera fler människor att tycka som ”oss”, har vi större chans att få den sortens spel vi själva föredrar.
Jo, och det skrev jag ju också :) Men tråden handlar om att gilla idéer och där tror jag nog att vi kan mäkta med att gilla betydligt fler idéer än vad vi hinner uppleva runt spelbordet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Borde inte någon göra en publikation full av olika utdelningsmaterial som inte är kopplade till specifika äventyr? Lite kartor, lite galna dagboksanteckningar, lite dikter skrivna på ruinväggar, lite fejkade nyhetsartiklar och tågbiljetter, och så kan spelledare använda sig av dem för sina snabbt ihopslängda idéer för "spela på fredag hemma hos Tretton"-sessioner, eller överhuvudtaget bygga sina scenarion runt dem? Det borde ju kunna funka som inspiration och dessutom ge möjligheten att kombinera "snyggt utdelningsmaterial" med "anpassat för vår grupps rollpersoner".
Jag har varit i de planerna i mer än tio år, men aldrig kunnat sätta fingret på hur jag ska åstadkomma det. Oktoberlandet 1ED är typ helt så, men jag kunde inte riktigt komma in i det, men det var mycket för att jag då var så inkörd i hur rollspel ska vara skrivna och tolkas.

Jag tror att man som författare får försöka bryta ned läsarens (den "erfarna" rollspelarens) förväntningar och på något sätt få den att grokka innehållet så att de kanske inte läser allting utan mer får mumsbitar att kombinera. Inte tillräckligt för att det ska vara styrt, men inte otillräckligt så att det inte

För styrkan i detta ligger inte i det enskilda, utan i kombinationerna mellan de olika komponenterna. På ett sätt, Med ljus och lykta var upplagt på detta sätt, där hela världen var i formen av en dikt och spelledaren skulle dra strofer ur dikten och stoppa in i en scenarioskrivarstruktur för att få fram någonting unikt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Ja man är väl olika. För mig så: En tygkarta signalerar för mig att just alla de sakerna antagligen inte finns, någon har satsat på yta och att få en kickstarter att gå runt, inte att skapa något som kan nyttjas vid spelbordet.
The One Ring 2nd edition känns inte som någon skitprodukt de slängt in litet KS-godsaker till för att kunna sälja. Det är en superarbetad produkt skriven folk som verkligen vet vad de gör (jag slås alltid av hur galet det är att Nepitello gjort världens bästa LotR-brädspel och världens bästa LotR-rollspel), och som dessutom lagt in väldigt välproducerade kartor för att ge en ytterligare upplevelse vid spelbordet.

Jag vill ha mindre punk och attityd, och mer hög, genomarbetad kvalitet! Stark produktifiering, som i TOR eller DoD-23, rockar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Så utgår man från detta och hittar på hur mordet gick till, vem som gjorde det, och hur det är relevant till rollpersonernas bakgrund och så. Jag hade tyckt att det vore en intressant kreativ utmaning (det är ju typ bananbeskrivande i preppfasen. Prep is play plus bananbeskrivning! @Rickard , läser du detta? :gremtongue:).
Om spelet istället får gruppen att skapa ett mordmysterium tillsammans blir det nästan som The Murder of Mr. Crow.

Men ja, det är rejält görbart om man kombinerar det med exempelvis fisktanksstrukturen. Läsaren får först läst om strukturen och sedan får den en massa lösrykta fakta att stoppa in i strukturen. Det är det här jag menar med att strukturer inte behöver vara rigida och alltid skapa samma typer av historier.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
(Helt OT, men i helgen var jag på en andrahandsbokmarknad i Paris och köpte en karta/turistguide till Casablanca, publicerad 1943. Snacka om utdelningsmaterial i kvalitet!)
Lätt bästa kartor jag använt har varit stadskartor från riktiga städer med lite olika datering. Men Casablanca 1943 är något speciellt helt klart!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Jag vill ha mindre punk och attityd, och mer hög, genomarbetad kvalitet! Stark produktifiering, som i TOR eller DoD-23, rockar.
Men skriver du inte själv också? Då finns det ju en annan dimension av att vilja ha det, för det skapar potentiella uppdrag. Det är jag också 100% med på.

Min gissning är att det är osäljbart
Och där har vi det igen då. Kommersen! Att saker inte går att sälja är liksom inte på kartan över problem överhuvudtaget för många av oss hobbyutövare.
 
Top