Bäst idéer

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Jag kan bara prata för min egen del, men jag upplever att när jag spelleder någorlunda traditionella rollspel blir det bättre om jag har bearbetade och producerade äventyr än när jag bara improviserar eller utgår från mina halvbakade tankar eller småslarviga anteckningar. Bland annat:

  • Det blir lättare att påminna sig om relevant info under spel.
  • Idéerna blir ofta mer intressanta, djupa, och sammanhängande.
  • Det blir mindre risk för logiska luckor.
Det beror dock fortfarande väldigt mycket på författaren i slutänden.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Men skriver du inte själv också? Då finns det ju en annan dimension av att vilja ha det, för det skapar potentiella uppdrag. Det är jag också 100% med på.
Visst gör jag det. I min nuvarande kampanj har jag en blandning av några få saker jag kan hålla rakt av, sådant jag måste modda halvhårt, sådant jag måste modda jättehårt, sådant där jag bara plundrar publicerat material på idéer till det jag gör själv, och sådant jag gör från scratch. Och även om ett scenario kan hållas rakt av, blir det automatiskt integrerat i kampanjen just för att det är en kampanj där rollpersonerna har 30-40 möten bakom sig nu (och ibland till och med säger "nä, det där verkar som ett dåligt uppdrag, det hoppar vi över").

Men om det fanns en bra publicerad kampanj för settingen skulle jag säkerligen använda mycket från den.

I slutänden ser jag inte att något av alternativen är "finare" eller "bättre" än ett annat (det där att det är SL-creddigare att hitta på eget än att använda andras har jag blivit galen av sedan jag var tonåring på åttiotalet!). Det är resultatet för gruppen som helhet som räknas, inte att mitt tänkta kreativa geni får sitt utlopp. Och eftersom jag inte har hur mycket tid som helst, blir köpematerial ofta mer genomarbetat - bara en sådan sak som att alla har ett namn! :) Jag skulle vara en risig SL om jag inte kunde anpassa andras material till mina spelare och deras rollpersoner!

(Det kan också vara krävande att göra eget av god kvalitet i vissa settings - efter ett antal år har jag nu lika bra koll som någon annan på det lilla litet obskyra hörnet av Glorantha jag valt och där bara en handfull personer i fandomen kan slå mig på fingrarna, men det har tagit massor med research (jag skulle förstås kunna bara hitta på och strunta i om jag bryter mot etablerad kanon, men det förtar poängen - det vore som att spela historiskt men inte bry sig om researchen). Jag kan nog ro hem ett eget Midgård-äventyr, men jag känner mig skakig på om jag kunde konstruera ett vettigt Pendragon-äventyr.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Jag kan bara prata för min egen del, men jag upplever att när jag spelleder någorlunda traditionella rollspel blir det bättre om jag har bearbetade och producerade äventyr än när jag bara improviserar eller utgår från mina halvbakade tankar eller småslarviga anteckningar. Bland annat:

  • Det blir lättare att påminna sig om relevant info under spel.
  • Idéerna blir ofta mer intressanta, djupa, och sammanhängande.
  • Det blir mindre risk för logiska luckor.
Det beror dock fortfarande väldigt mycket på författaren i slutänden.
Jag håller helt med om detta. Förhoppningsvis är äventyret inte skrivet så att rollpersonerna måste göra vissa specifika saker som kanske inte passar just dem för att äventyret ska fungera, men det faller in under om det är bra skrivet eller ej.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
jag skulle förstås kunna bara hitta på och strunta i om jag bryter mot etablerad kanon, men det förtar poängen - det vore som att spela historiskt men inte bry sig om researchen
Känns dock rätt nära hur åtminstone tidiga utgåvor av RuneQuest är skrivna (tror den jag har är andra). Men där är jag knappast någon expert.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Känns dock rätt nära hur åtminstone tidiga utgåvor av RuneQuest är skrivna (tror den jag har är andra). Men där är jag knappast någon expert.
Sant, det har skiftat extremt mycket (bland annat för att det inte fanns mycket till bakgrund!). Det är helt legitimt att spela på andra vis, men det är inte vad jag är ute efter. Jag vill göra mitt inom den definierade världen. Det gäller inte bara Glorantha, utan store välutforskade settings generellt - jag skulle bry mig om "kanon" om jag spelledde LotR eller Marvel också (även om jag skulle ta mig mer friheter i Marvel).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Sant, det har skiftat extremt mycket (bland annat för att det inte fanns mycket till bakgrund!). Det är helt legitimt att spela på andra vis, men det är inte vad jag är ute efter. Jag vill göra mitt inom den definierade världen. Det gäller inte bara Glorantha, utan store välutforskade settings generellt - jag skulle bry mig om "kanon" om jag spelledde LotR eller Marvel också (även om jag skulle ta mig mer friheter i Marvel).
Det är vad jag brukar beskriva som "IP-turism". Tror du delar det intresset med väldigt många, med tanke på antalet IP-turistiga spel vi får, kanske framförallt från Fria Ligan.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Det är vad jag brukar beskriva som "IP-turism". Tror du delar det intresset med väldigt många, med tanke på antalet IP-turistiga spel vi får, kanske framförallt från Fria Ligan.
Ja, jag gillar sådant. Det ger en etablerad struktur och referenspunkt, och mindre behov att hitta på allt själv (antagligen på ett mindre bra vis - jäkla duktig är jag inte, särskilt inte på kort varsel!).

Sedan är den verkliga världen också en sådan IP. :)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Från mitt perspektiv, utifrån min föredragna spelstil etc:

Bra idéer är svårt. Ofta blir de inte ens bra förrän ett antal timmar in i preppandet. Om ens då.
Sedan är det inte direkt så att köpeäventyr är bättre – de är ju generellt skrivna med någon helt annan än mig i åtanke och en helt annan spelstil. Så även om de är praktiska för att allt det där som tar tid är gjort, så betyder ju inte det att vare sig idén eller utförandet är bättre – i betydelsen bättre för just mig.

För egen del är det ju inte för att jag är så himla förtjust i mina egna idéer jag skriver egna äventyr. Utan för att det verkar finnas så otroligt få som matchar vad jag vill ha av ett äventyr.

(Ska vi spela ikväll så kan jag inte vara SL överhuvudtaget. Kanske hinner jag komma på en idé, men få till nog med förberedelser för att jag ska kunna spelleda? Nä. Jag respekterar att det finns de som tycker att det är OK och rentav en del av det roliga att bara köra. Jag är inte en av dem. Jag vill som SL absolut inte "play to find out", då får någon annan spelleda.)

Jag får en hel del idéer under en vanlig dag. Nästan inga av dem är eller skulle kunna bli rollspelsäventyr. Så för mig är det tacksamt att ha något att utgå från, även om jag måste göra en massa jobb för att få köpeäventyren spelbara.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
(Ska vi spela ikväll så kan jag inte vara SL överhuvudtaget.
Här har traditionella fightiga rollspel en fördel - måste jag på en timmes varsel dra till med en grotta med litet monster och skatter i kommer det kanske inte att vara den vassaste sessionen direkt, men spelarna lär inte vara aktivt missnöjda efteråt. :)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Det var en av många grejer som drog mig till rollspel – enkelheten och friheten att kunna uttrycka något, som man också rätt så direkt kan få gensvar på från de andra spelarna. Jag älskar känslan av flöde som uppstår vid bordet, när helheten blir större än de enskilda delarna, och nån sorts magi uppstår. I min erfarenhet har rollspel mycket goda förutsättningar för detta.

Så när jag började tänkte jag först att köpeäventyr inte var något för mig. Men ju mer jag läst och spelat desto mer har jag insett att det finns så mycket skrivet som är så otroligt bra, intressant, kul, osv.

Jag tänker det inte är så stor skillnad på t ex hur man tar sig an ett äventyr skrivet av nån annan och hur man tar sig an en bra bok eller film, att man blir inte drabbad om man inte släpper lite på garden och låter sig drabbas. Sen skiljer sig såklart ett rollspelsäventyr i att det är oftast lite mer som ett bruksföremål än t ex en roman, att äventyret (ofta) inte kommer till sin fulla rätt förrän det spelas, och är ofta skrivet med det i åtanke.

Men det där flödet kan ändå uppstå om jag och mina idéer går typ i dialog med äventyret, eller t.o.m att tar ett lite steg tillbaka och låter äventyret drabba oss.

Jag tänker att man hedrar sitt eget skapande genom att hedra andras skapande. Men då får man så klart gärna också skapa nåt själv.
 
Top