Nekromanti Bästa berättelsen i ett äventyr

Hagge

Veteran
Joined
11 Oct 2015
Messages
6
Vilka köpeäventyr tycker ni har bäst story?
Finns det nåt äventyr som ni tycker kan mäta sig med en riktigt bra bok?

Jag är nybliven rollspelare som lirat med ett gäng sköna och erfarna D&D-spelare men hittils har jag bara blivit besviken på att alla våra äventyr har ganska simpla och svaga grundberättelser.
Vi spelar inte klassiska dungeon crawls, utan vi kör ofta mer storybaserat. Men jag tycker mest det slutar med överdrivet matiga karaktärsbakgrunder, miljöbeskrivningar och sidequests -medan huvudhistorian i sig fortfarande är inte mycket att hänga i granen.

Letar efter ett äventyr som har såpass bra berättelse att man skulle kunna sätta sig ned och läsa igenom det och efteråt känna "Wow" på samma sätt som efter man läst en riktigt bra bok eller ett interactive adventure.
Historian får gärna innehålla några intressanta twister eller moraliska val, mer än bara att det visar sig att "karaktär X var ond hela tiden!".

Jag hade tänkt låna hem ett par äventyrsböcker i veckan och bara läsa igenom historierna för att se om jag hittar något som kan egga fantasin och tända min rollspelsgnista igen.
I nuläget är jag inte ens sugen på att spela mer med gruppen då jag inte vill offra en helg på ännu ett generiskt slag mot ondskan. Jag behöver bevis på att rollspel kan vara mer än så! Och gärna få nåt tips att ta med hem till SL :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,981
Location
Stockholm
Hagge;n122927 said:
Vilka köpeäventyr tycker ni har bäst story?
Finns det nåt äventyr som ni tycker kan mäta sig med en riktigt bra bok?

Jag är nybliven rollspelare som lirat med ett gäng sköna och erfarna D&D-spelare men hittils har jag bara blivit besviken på att alla våra äventyr har ganska simpla och svaga grundberättelser.
Vi spelar inte klassiska dungeon crawls, utan vi kör ofta mer storybaserat. Men jag tycker mest det slutar med överdrivet matiga karaktärsbakgrunder, miljöbeskrivningar och sidequests -medan huvudhistorian i sig fortfarande är inte mycket att hänga i granen.

Letar efter ett äventyr som har såpass bra berättelse att man skulle kunna sätta sig ned och läsa igenom det och efteråt känna "Wow" på samma sätt som efter man läst en riktigt bra bok eller ett interactive adventure.
Historian får gärna innehålla några intressanta twister eller moraliska val, mer än bara att det visar sig att "karaktär X var ond hela tiden!".

Jag hade tänkt låna hem ett par äventyrsböcker i veckan och bara läsa igenom historierna för att se om jag hittar något som kan egga fantasin och tända min rollspelsgnista igen.
I nuläget är jag inte ens sugen på att spela mer med gruppen då jag inte vill offra en helg på ännu ett generiskt slag mot ondskan. Jag behöver bevis på att rollspel kan vara mer än så! Och gärna få nåt tips att ta med hem till SL :)

Svår fråga! Ett köpeäventyr som presenterar en historia ger ju, med nödvändighet, "bara" den historian och om en skulle spela/uppleva "bara" den historian (behöver inte vara något dåligt!) så handlar väldigt lite om dina val som spelare och väldigt mycket om vad äventyrsdesignern tänkt och skrivit. Jag uppskattade Giovanni Chronicles till old World of Darkness som presenterar en helt OK episk historia som spänner över 600 år eller så. Kul grej om en kan tänka sig att vara mer åskådare (tänk "se en bra film" eller "läsa en bra bok") än aktör då de egna valen i en "stark historia" får väldigt begränsade konsekvenser.

Alternativet är att kolla in Story Now-rörelsen som stipulerat att en historia som handlar om just din rollperson och just dina frågeställningar, problem, målsättningar och svårigheter med nödvändighet måste skapas av dig och inte på förhand dikteras av en spelledare eller skrivet scenario. Spelstilen ligger rätt långt ifrån D&D-lirandet och är verkligen inte allas kopp te men om du är sugen på något annorlunda och har ett gäng medspelare som känner likadant (eller bor i Stockholm och vill haka på ett spelmöte med oss och testa) så finns det många rekommendationer från mig och andra på forumet!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Det måste ju vara Svavelvinter-serien, eftersom de blev en fantastisk romansvit.

Så du kan ju läsa böckerna istället. Eller båda :)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
För mig har det mest varit podcasts, grupper som spelat igenom kampanjer (som ÖppetHusGruppen med Masks of Nyarlathotep eller The Bradford Players med Horror On the Orient Express), dvs. hur andra spelat skrivet material.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Enemy Within är förvisso en kampanj med många äventyr, men det är fantastisk läsning. Jag pratar nu om kampanjen till första utgåvan av Warhammer Fantasy, inte kampanjen med samma namn men annat innehåll som släpptes till 3:an.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,546
Location
Göteborg
Jag har spelat flertalet sessioner där vi känt att berättelsen vi skapat var fullt i klass med en riktigt bra bok eller film. Alla dessa har dock varit med hjälp av "Story Now"-spelsystem, det som Rasmus talar om ovan. Färdigskrivna scenarion har alltid problemet att de måste skapas för en generisk grupp rollpersoner. Och en berättelse där huvudpersonerna är helt utbytbara är generellt inte så intressant. Så är det bra berättelser du är ute efter så skulle jag vilja påstå att D&D och liknande rollspel med färdigskrivna scenarion inte är där du bör leta. Dessa spel har andra förtjänster, som klurig problemlösning, taktiska strider och annat. Men för bra berättelser bör du söka dig till andra spel. Bor du i Stockholm skulle jag rekommendera att acceptera Rasmus erbjudande (han är supertrevlig att spela med). Bor du i Göteborg har vi ett gäng folk här som också lirar då och då och gärna ger dig möjlighet att prova. Bor du någon annanstans, eller inte har lust att spela med ett gäng främlingar, så kan vi peka på några bra spel att kolla in. Jag lovar att rollspel kan vara mycket mer än bara ett generiskt slag mot ondskan! Det kan vara mörka intriger, tårdrypande farväl, undertryckt lusta, rättfärdig vrede och dramatiska vändningar.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Håller med om Enemy Within. Mutant UA:s kampqnjsvit Pirit-Nordholmia-hindenburg är också sjukt mäktigt. För länge sen blev jag väldigt inspirerad av Snösaga, men jag gillar det inte lika bra längre. Vldhjärta är jäkligt bra fortfarande tror jag. Till D&D är nog Vinterskogens hemlighet, Vildhjärta, Snösaga och Enemy Within det som enklast konverteras
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Mina favoriter:

The Wild Hunt från Unseen Master - Cthulhu Now
- Detta är vad Arkiv X borde vara

Loves Lonelly Children från The Stars are Right - Cthulhu Now
- Detta är också vad Arkiv X borde vara

Diamantäpplet - Eon
- Ett av de mest stämningsfulla fantasyäventyr jag någonsin kört, spelat det som spelare och spellett det senare. Dubbel njutning.

Vredens tid (akt 1 av Snösaga) - Drakar och Demoner 6+
- Tyvärr tappar kampanjen efter akt 1, men för mig är detta en av de mest stämningsfulla äventyr jag varit med om.

Bubblare:

Trollkvinnans gåta / Vinterskogens hemlighet - Drakar och Demoner 6+
(Dessa två är gratis så vet inte om de räknas som köpeäventyr då) - Detta är de äventyr jag haft mest roligt med, ever. Så fantastiskt underbart vackra berättelser att superlativen står som spön i backen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Du letar efter fel sak. Ett äventyr som man kan läsa som en bok kommer suga som ett rollspel. Förskrivna äventyr ger resten, de ger runtomkring grejerna så att man slipper skapa dem. Dina spelare måste, med dig som katalysator, skapa handlingen. Allt annat kommer suga. Missförstå mig inte fel nu, det finns jättebra färdigskrivna kampanjer! Enemy Within, The Thousand thrones och Masks of Nyarlotothep. Men de gör inte det du frågar efter, för då skulle de inte vara bra.

Också, och det här är en fristående punkt, MEN. Vildhjärta är en fruktansvärt usel kampanj helt utan något bra i den, ingen bör spela eller spelleda den. Fuck Vildhjärta!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
God45;n122966 said:
Du letar efter fel sak. Ett äventyr som man kan läsa som en bok kommer suga som ett rollspel. Förskrivna äventyr ger resten, de ger runtomkring grejerna så att man slipper skapa dem. Dina spelare måste, med dig som katalysator, skapa handlingen. Allt annat kommer suga. Missförstå mig inte fel nu, det finns jättebra färdigskrivna kampanjer! Enemy Within, The Thousand thrones och Masks of Nyarlotothep. Men de gör inte det du frågar efter, för då skulle de inte vara bra.

Också, och det här är en fristående punkt, MEN. Vildhjärta är en fruktansvärt usel kampanj helt utan något bra i den, ingen bör spela eller spelleda den. Fuck Vildhjärta!
"Ceterum autem censeo Vildhjärtam esse delendam"
-God45 den Äldre

???
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Cybot;n122971 said:
"Ceterum autem censeo Vildhjärtam esse delendam"
-God45 den Äldre

???
Varje gång en sådan här tråd kommer upp är det någon som tipsar om det jäkla äventyret. Det är som om de klampar in med en massa stridselefanter! Jag vill bara göra min del för att se till att vi saltar jorden för att hindra mer sådant. :p
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Med klassiska rollspel så måste ju berättelsen ge plats för spelarna. Det finns ingen plats för en handling tät som i Gone Girl, för tre till fyra krossmaskiner kan ställa till med exakt vad fan som helst, och de är de som är huvudpersonerna. De kan lika gärna utreda rymdvampursmördaren som strunta i det och öppna en köttbar eller leta upp några voodoo-präster som kan läggast en anti-rymbvampyrsbesvärjelse eller bara murder-hobo:a omkring i några timmar.

Därför måste man göra som i en dungen, en fisktank eller en sandlåda; att spelledaren vet vad som finns och kan bedöma hur det reagerar på spelarna. Då blir det ingen klassisk berättelsestruktur och därför aldrig spännande på det settet. Det blir spännande på helt andra sett.
Eller så får man rälsa så att berättelsen enrå kommer fram vad spelarna än gör - men hur kul är det?


Friformsscenarion, jeepform och sånt som tvingar spelarna att agera efter berättelsens regler har otroligt mycket bättre berättelser än alla klassiska kampanjer. Kolla på tex Från Atlantis till Borlänge, Mörkret mellan Stjärnorna, Fat man down eller nått från scenariofestivlaen.

Jag säger inte att de är bättre (eller sämre), men de tvingar fram en klassisk berättelsestruktur, så det går ganska lätt att låta en bra berättelse bo i ett friformsscenario.

Sen tycker jag att God45 har rätt. Ingen skall behöva genomlida Vildhjärta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Jocke;n123037 said:
Med klassiska rollspel så måste ju berättelsen ge plats för spelarna. Det finns ingen plats för en handling tät som i Gone Girl, för tre till fyra krossmaskiner kan ställa till med exakt vad fan som helst, och de är de som är huvudpersonerna. De kan lika gärna utreda rymdvampursmördaren som strunta i det och öppna en köttbar eller leta upp några voodoo-präster som kan läggast en anti-rymbvampyrsbesvärjelse eller bara murder-hobo:a omkring i några timmar.
Det här är förståss bara sant om man har fel spelgrupp.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Håller på och läser Death Frost Doom nu som en vanlig bok, funkar rätt bra. Alla LoTFP äventyr som jag har läst är intressanta att läsa. Har inte spelat något av dem ännu och tror inte det skulle passa min grupp, men de är fina böcker och kul att läsa. Annars skulle jag säga Mutant UA kampanjen.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Rymdhamster;n123041 said:
Det här är förståss bara sant om man har fel spelgrupp.
Jag utgår lite från den här iden om att "man kan göra vad man vill i rollspel" grejen, som månmag klassiska spel och rollspelare gärna skryter om.
Jag upplever att den ofta, oavsett grupp, gör sig tydlig i att en eller två spelare inte är så sugna på att ta ett uppdag av en mystisk gammal man på ett värdshus. fast alla vet att det är det som kommer att leda till äventyret. Om vi ska dra en kliché.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Eksem;n123067 said:
Beyond the Mountains of Madness är inte alls dum tycker jag.
Det kan jag skriva under på (har spel-lett den), men den visar också på baksidan av detta med "berättelsen i ett äventyr" i det att den är hårt rälsad och det finns en sak som bara måste hända. Händer inte x, så rasar hela äventyret samman. Förvisso hålls det spelledarpersoner tillhanda ifall spelarna inte gör x, men det kan ju spelarna mycket väl lyckas sabba och då står man där.

Men det hade blivit en utmärkt roman (förutsatt att någon annan än HPK skrivit den, då).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skarpskytten;n123077 said:
Det kan jag skriva under på (har spel-lett den), men den visar också på baksidan av detta med "berättelsen i ett äventyr" i det att den är hårt rälsad och det finns en sak som bara måste hända. Händer inte x, så rasar hela äventyret samman. Förvisso hålls det spelledarpersoner tillhanda ifall spelarna inte gör x, men det kan ju spelarna mycket väl lyckas sabba och då står man där.

Men det hade blivit en utmärkt roman (förutsatt att någon annan än HPK skrivit den, då).

Har inte kört den, bara läst, men håller helt och hållet med så till den grad att jag lutar åt att ju bättre den förberedda berättelsen är desto större risk att det inte går i lås vid spelbordet :D
 

Hagge

Veteran
Joined
11 Oct 2015
Messages
6
Tack för alla svar!
Måns;n122934 said:
Det måste ju vara Svavelvinter-serien, eftersom de blev en fantastisk romansvit.

Så du kan ju läsa böckerna istället. Eller båda :)
Svavelvinter pratar många varmt om. Får spana in det.
Nåt särskilt äventyr som verkar extra vasst?

Lite av det jag letar efter är just en enda specifik berättelse som man verkligen kan sätta fingret på som extra bra skriven.
Gärna något med exempelvis en twist eller mordgåta, där man får ett Aha-ögonblick i slutet.
 

Hagge

Veteran
Joined
11 Oct 2015
Messages
6
RasmusL;n122930 said:
kolla in Story Now-rörelsen
Ska kika lite på det.
Tack för erbjudandet också! Ni låter som ett bra gäng, ska fundera på det :)
Voldstagg13;n122939 said:
För mig har det mest varit podcasts, grupper som spelat igenom kampanjer (som ÖppetHusGruppen med Masks of Nyarlathotep eller The Bradford Players med Horror On the Orient Express), dvs. hur andra spelat skrivet material.
Bra tips. Podcasts slukar jag i hög takt så det kan vara värt att pröva lyssna igenom några rollspels-playthroughs också.

Genesis;n122946 said:
färdigskrivna scenarion inte är där du bör leta. Dessa spel har andra förtjänster, som klurig problemlösning, taktiska strider och annat. Men för bra berättelser bör du söka dig till andra spel.
Kan vara så.
Jag uppskattar dock fortfarande delarna med strid och problemlösning.
Jag kräver inga AVANCERADE berättelser med mängder av innehåll. Utan skulle nöja mig med en kort kärnfull historia men som kändes effektfull.
Ska man dra en parallell till filmvärlden letar jag inte efter nån Tinker Tailor Soldier Spy eller Gone with the Wind utan snarare en Psycho eller Apornas Planet.
 
Top