Nekromanti Bästa fantasystäderna

Hunk

Hero
Igår hämtade jag ut nyutgåvan av rollspelsstädernas verkliga klassiker, City State of the Invincible Overlord, på posten. Mitt första intryck av den var positivt, även om jag kanske tycker att man på de ca 280 sidorna kunde ha haft med mer beskrivning av själva staden och mindre av dungeons och monster under staden (upptar ca halva boken). Dessutom saknade jag en separat karta för spelarna (äger dock den ursprungliga, så jag får helt enkelt fortsätta att använda den).

Jag insåg dock att min erfarenhet av publicerade stadsbeskrivningar till rollspel är tämligen begränsad - städerna kan nästan räknas på ena handens fingrar: CSIO, City State of the World Emperor, Modron, Kandra, Tharbard och Stadsintermezzon (om den räknas?) + ett par Lankhmarsupplement till AD&D. Av ovanstående är det egentligen bara CSIO Revised och CSWE som har någorlunda stor detaljrikedom - resten är ju bara rätt tunna häften.

Därför undrar jag om ni ärade forumiter skulle kunna delge mig vilka som är de bästa publicerade fantasystäderna vars känsla passar hyfsat ihop med D&D? Varför är de så bra, hur omfångsrika är de och vilken feeling har de? Utgavs det något bra under 90-talet - ett årtionde som jag helt saknar i min samling?

Folk med bred koll får gärna bidra med trevliga listor! Min egen korta lista skulle nog toppas av City State of the World Emperor - eftersom den har lysande beskrivningar av invånare, tempel och butiker samt en bra story. Jag hoppas verkligen att den kommer att uppdateras till 3e.

Hunk

Hero
Freeport är ju både en prisad och snyggt upplagd stadskampanj till d20. Nås via länkenGrenn Ronin

The Lost City of Barakus är ju också prisad och höjd över skyarna. Vid en genomläsning kan jag förstå varför. Jag tror mina spelar skulle ha kul här.

I Forgotten Realms finns det ju redan tusen (nåja) moduler om Waterdeep. Men de är ju till AD&D... Waterdeep fan site
Tackar för svaret! Freeport är tyvärr inte aktuellt, eftersom den andra spelledaren i vår grupp äger de flesta Freeportmodulerna. LCoB kommer jag att se till att beställa någon gång under denna höst. Den torde väl vara tämligen enkel att slänga in i vilken spelvärld som helst?

Waterdeep har jag spelat i någongång tidigt 90-tal och den är juste - dessutom finns det mycket material till den på nätet (tack för länken!). För mig är det inget problem med grejer till andra upplagor än 3e - game stats är ju inte det viktigaste när det gäller städer. Hur lätt bedömer du att det är att anpassa Waterdeep till andra kampanjvärldar än FR?

Ett litet tillägg - finns det några fler maffiga kampanjstäder än Freeport och CSIO publicerade till 3e? Jag känner faktiskt inte till några...

Hunk

Hero
Re: Hollowfaust

Till Scarred Lands finns några stadsmodulet, en heter väl Mithril och en heter Hollowfaust. Hollowfaust är cool, men kanske inte så detaljerad som du vill att den ska vara.

Lite mer info finns här. Kan dock vara svår att få tag på.
Köpte den faktiskt till en kompis på Traditions rea för 19 kr för ett knappt halvår sedan. Bläddrade igenom den då och tyckte att den verkade trevlig, men den hade inte riktigt rätt stämning för mig. Tack i alla fall!

entomophobiac

Low Prep High Play
Sigil

Finns bara en stad som jag verkligen diggar, förutom The City i det eminenta spelet Thief: Deadly Shadows, och det är Sigil: City of Doors.

Varför? Dels för att det är Planescape, och det mesta som är det är riktigt, riktigt bra och fint på alla sätt. Dels också för att den verkligen tilltalar mig som den smältdegel av idéer och paradoxer som den faktiskt är. Jag menar, bara tanken på att baatezu och tanar'ri kan sitta på samma pub och diskutera lite lugnare än vad de oftast gör i Blood War är en trevlig detalj.

Så, helt klart - Sigil. Lista? Nah. Det räcker med Sigil.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Håller helt med [ANT]

Sigil är verkligen en underbar plats och även mitt val som coolast fantasystad. Synd bara att jag aldrig fått nöjet att spela eller spelleda där. Om man undantar Planescape:Torment förstås.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Fanns det någon bok om Sigil?

Jopps. Boken heter "In the Cage: A Guide to Sigil". Huruvida den är grejhöjta eller inte vet jag däremot inte, eftersom jag aldrig hittat den, men det skadar väl inte att försöka?

Faktum är däremot att jag hatar mig själv för att jag inte hade fem tusen löst vid rätt tillfälle. Ett komplett (japp, komplett!) Planescape gick på eBay för ett tag sedan för typ fyra och ett halvt. Jag hade lätt lagt upp en femhundring mer för att få det, typ.

Men utan de här extra två paragraferna så har jag liksom ändå besvarat din fråga :gremgrin:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Skäms på dig Magnus

Jag som trodde att du var den här på forumet med bäst koll på allting D&D-relaterat. :gremsmile:

Faktum är att det kom en modul vid namn "In the Cage: A Guide to Sigil" 1995, skriven av Wolfgang Bauer och Rick Swan. Modulen består av 128 sidor information om staden plus en lös översiktskarta.
Året därpå kom en annan modul vid namn "Uncaged: Faces of Sigil", skriven av R.V Vallese. Även den på 128 sidor, men den här gången är ämnet olika mer eller mindre märkliga personligheter som har sin hemvist i Sigil.
"The Factols Manifesto" som handlar om de olika factions som finns i Sigil skulle också kunna nämnas(även om den är olaglig att äga enlig Sigils myndigheter :gremwink:). En rejäl lunta på 160 sidor och skriven av Tim Beach, Dori Jean Hein och J.M Salsbury.

Så, nu har jag fått skryta lite med mina Planescape-kunskaper. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Titeln "resident D&D expert" går till...

...Oldtimer och Staffan. Jag har lite dålig koll på AD&D 2nd edition, ety jag inte spelade D&D under de åren. :gremconfused:

M.

Morgath

Warrior
Jag vet inte hur svårt det kan vara att föra över Waterdeep till en annan värld. Inte lätt i alla fall. Waterdeep har en ganska stor del i Norra Forgotten Realms' historia, så mycket information är specifik för den miljön.

peterb

Swordsman
  • Thives World, Chaosium 1981. En klassiker, av många ansed som den bästa stadsmodulen någonsin. Om du har läst böckerna om Sanctuary så har du känslan... SLPna hade statblocks från flera olika system, däribland AD&D. Ur tryck...
  • Haven, free city of. Gamelords 1981. High fantasy stad med en fin "tidig" känsla. Ni vet så där som de första generationerna av rollspelssupplement kändes. Det finns bla ett Centaur ägdt droskföretag som har hand om stadens "spårvagn". Inte särskilt realistisk men med stor karta och mycket detaljer. Rätt svår att få tag på, men kan finnas på Noble Knight.
  • Carse, Chaosium 1986. En fullt populerad stad, ca. 5000 invånare. Riktigt bra, kan lätt modifieras till olika spelsystem. Massvis krokar för nya äventyr. Ur tryck.
  • Tulan of the isles, Chaosium 1987. En modul som beskriver en liten stad och en by, avsedd att användas tillsammans med Carse. Inte lika användbar som Carse men fortfarande bra. Ur tryck...
  • Cities & RuneQuest Cities. Chaosium 1988. En modul för att generera vilka som bor i en stad. Staden delas upp i stadsdelar som ges en klass och sedan kan man använda tabellerna i boken för att få fram vad för verksamhet som finns i ett visst hus. Systemet används i både Thives World, Karse och Tulan. Det är ett bra system, ger rätt klassiska fantasy städer. Finns tyvärr inte som datorprogram... Återigen får man nog försöka hos Noble Knight.
  • Cities of Harn och Son of Cities. Columbia Games 1984(?). Ett gäng städer med realistiska kartor, dvs städerna har medeltida planlösningar. Funkar med alla spelsystem. Inte så mycket info som ger känsla för städerna men bra info om hantverkare o.d.
  • Eldarad, the lost city. Ett supplement producerat av AH. Sågat av RQ fansen bl.a. för att den var för D&D:ig... Har stor karta. Har betydligt mer standard fantasy känsla än t.ex. Pavis. Går att få tag på, rel. billigt, från Noble Knight.
  • Pavis & The Big Rubble, Chaosium 1983 & 84. En annan klassiker. IMO den bästa stads och kampanj modulen som någonsin gjorts. Avsedd för RQ men kan förmodligen moddas till D&D med lite vilja. Finns att köpa i inbunden 300+ sidors bok från Moon Design Productions.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag är bewitched, bothered and bewildered …

… över att ingen ännu kommit på att nämna:

<font size="1">Edit: Fast det såg jag nu att någon redan gjort. Faktiskt ingen mindre än trådstartaren själv. Glöm vad jag skrev. Don't mind me. Just passing through.</font size>

Zawoud

Veteran
Om din med-DM inte äger eller har läst Freeport:City of Adventure så funkar staden ändå även om han har modulerna. Det är en störtskön stad med lite Fritz Leiber-känsla.

Staden (Endhome) i Lost City of Barakus är inte så märkvärdig, fast äventyret (och de små stadsäventyren som ingår) är himla kul.

G

Guest

Guest
De gamla klassikerna till DoD, "Tharbard", "Khandra" och "Stadsintermezzon" var ju riktigt bra!

Sen tycker jag de olika produkter som helt/delvis beskriver City of Greyhawk är väldigt bra.

Finns det ett spelklart äventyr i "City State of the Invincible Overlord"?

G

Guest

Guest
Forgotten Realms

Som FR spelare säger jag givetvis Waterdeep och Baldurs Gate.

Troberg

Sinister eater
Trodde jag skulle slippa behöva nämna det här själv, men tydligen inte...

GURPS Tredroy. Rätt så trevlig stad, men rätt hårt knuten till GURPS Yrth, GURPS standardfantasyvärld (som iofs gör en del kaxiga avsteg från standardfantasyn, tex användningen av verkliga religioner).

Hunk

Hero
Det finns en hel del bra fantasystäder utgivna, ni (som D&D fanboys ) kanske inte tycker alla mina förslag passar D&D - men det sk**er jag i
Det tycker jag att du gör helt rätt i! För just städer tycker jag inte att game stats är lika viktigt som för t.ex. äventyr, även om det alltid kan vara bra att kunna grunderna för spelsystemet, varför moduler till RQ/BRP, OD&D och AD&D passar mig bättre än grejer till t.ex. GURPS som jag aldrig har spelat.

Bra lista, för övrigt!